Gå til innhold

Dere som er uføretrygdet

Fremhevede innlegg

Skrevet

E det vanskelig å bli uføretrygdet hvis man er psykisk syk? Hva må egentlig til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
E det vanskelig å bli uføretrygdet hvis man er psykisk syk? Hva må egentlig til?

Se på linken til "simplyvain", så får du endel svar.

Gjest Simplyvain
Skrevet

Jeg ble varig uføretrygdet pga psykiske lidelser da jeg var 29. Før det fikk jeg rehabpenger med ung ufør tillegget i ca seks år. Men da jeg fikk varig uføretrygd, mistet jeg ung ufør tillegget pga endringer i reglene. Attføring har jeg aldri vært gjennom, og tidsbegrenset ufør var ikke innført da jeg var "i systemet". Jeg er enslig og barnløs, og får utbetalt ca 12000 i minstepensjon og bostøtte. Med en nøktern livsstil går det greit.

Gjest lady82
Skrevet

Hvis man er under 26 og har ei varig alvorlig diagnose har man rett på ung ufør, dette untillegget utgjør en del hver mnd, men tygdekontorene er ikke flinke opplyse om denne retten til den unge under 26 år. Så dette anbefaler jeg dere å sjekk opp med kommunen deres:)

Skrevet
Hvis man er under 26 og har ei varig alvorlig diagnose har man rett på ung ufør, dette untillegget utgjør en del hver mnd, men tygdekontorene er ikke flinke opplyse om denne retten til den unge under 26 år. Så dette anbefaler jeg dere å sjekk opp med kommunen deres:)

Stryk ordet alvorlig. Du kan få ung ufør om du er under 26. er du ufør, så er du ufør.Hva mener du med alvorlig eks?

Skrevet
Det har da å gjøre med hva man har tjent før, og ikke om noen kommuner er snillere enn andre.

Har du hatt god lønn da du var i jobb, får du også større utbetaling nrå du blir ufør.

uansett hva du har tjent, så er det begrensninger i ytelsen. Blir du syk, så skal du straffes i tillegg.

En i fam ble syk 60 år gammel. Da hadde han jobbet i 42 år. Avbrutt med skole i 5 år(jobbet i tilegg) Atså nærmere 40 år i arb.livet uten fravær utenom ferier.

Planen var jo AFP ved 62,men det gikk ike. Det ble ufør pga sykdom.

Har utbetalt 13000 i mnd. Det er for liten forskjell på å ha vert 0 år i arbeide til de som har opparbeidet seg fulle rettigheter. Ikke at de som har 0 år i arbeide får for mye,men det burde vært hevet for de andre

Gjest Simplyvain
Skrevet
Stryk ordet alvorlig. Du kan få ung ufør om du er under 26. er du ufør, så er du ufør.Hva mener du med alvorlig eks?

Nei, det er ikke alle under 26 som får ung ufør tillegget! Jeg har allerede lenket til artikkelen nedenfor tidligere i denne tråden, og der kan du lese om hva slags diagnoser som gir ung ufør tillegget.

http://www.doktoronline.no/news/2008-02/tr...ettigheter.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...