The Kitten Skrevet 21. april 2008 #1 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg hadde en diskusjon med to personer en gang. De hevder at det heter "å være slem med en person", mens jeg mener det riktige er ¨å være slem mot en person". Så hva sier dere? Mvh The Kitten :banantroll: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fun Light Skrevet 21. april 2008 #2 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg stemmer for "mot", men vet ikke hva som er korrekt.. Kanskje begge deler kan brukes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 21. april 2008 #3 Del Skrevet 21. april 2008 Fra ordboka: II slem adj -t, -me (lty slim, eg 'skjev') vond, hard være s- mot noen / få en s- medfart / uskikkelig s-me unger / vanskelig være s- å ha med å gjøre / en s- knipe / dårlig s-t føre / en s- uvane / grov, fæl være s- til å lyve / han var s- etter jentene Min utheving. Men altså, være slem MOT noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 21. april 2008 Forfatter #4 Del Skrevet 21. april 2008 Fra ordboka: Min utheving. Men altså, være slem MOT noen. Tusen takk:) Hilsen The Kitten :banantroll: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 21. april 2008 #5 Del Skrevet 21. april 2008 Lurer på om man ikke bruker "slem med noen" på enkelte dialekter? Uansett så skal man jo ikke skrive det da, men hvis det var snakk om muntlig tror jeg ikke det er så uvanlig faktisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 21. april 2008 #6 Del Skrevet 21. april 2008 Det er nok ganske utbredt å si "slem med" ja. Jeg har hørt det mange ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #7 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg hadde en diskusjon med to personer en gang. De hevder at det heter "å være slem med en person", mens jeg mener det riktige er ¨å være slem mot en person". Så hva sier dere? Mvh The Kitten :banantroll: Tja, uttrykket "det er slemt gjort med Per" og "det er slemt gjort mot Per" betyr vel stort sett det samme? Og det samme gjelder hvis vi bytter ut "slem" med "snill". Hva er forskjellen på å være "snill med Per" og "snill mot Per"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå