Gå til innhold

karriere kvinner med barn


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Aurora Beate

hei.

Lurer på om det er noen her inne som har klart å ta en utdannelse og samtidig fått barn. Eller er det slik at dere må velge fordi, samfunnet er lagt opp slik at det er umulig. Synes dere menn slipper lettere unna stell med barn?

Er det også noen av dere som valgte karriere fremfor barn, og det nå er for sent.

Dere som har klart barn+karriere, kan dere beskrive deres dagligdagse oppgaver?

takk på forhånd for alle svar

Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Spørs hvordan du definerer karriere da !

Jeg har 100 % stilling som en slags fagleder og tre barn.

To av de fikk vi under utdanning og det er supert å ha barn under utdanning. ( Dersom du ser bort fra økonomi og eksamensperioder da. Men jeg synes lange ferier veier opp for det ! )

Her er en typisk hverdag ;

06.25 - 07.15

Jeg smører matpakker mens mannen dusjer. Etterpå dusjer jeg, mens han kler på toåringen. De to største står opp og kler på seg selv. Puh.

Mannen kjører de eldste til skolen og jeg tar med minsten i barnehagen.

08.00 - 15.30

Arbeidstid, dersom ingen barn er syke da.

15.30 - 17.00

Hente barn. Jeg minsten og pappa den mellomste. Største går hjem selv.

Lage middag og spise den. Vi legger opp til å snakke om dagen sammen der både voksne og barn forteller om sine opplevelser.

17.00 - 20.30

"Alt det andre" som består av leksehjelp, kosing, barnetv, bad og stell, evt henting, bringing, handling og litt husarbeid.

20.30 - ?

Samvær med hverandre, trening, ut med venner, 17 mai komite og slike pluss pluss pluss ting.

Helgene flyr og jeg pleier alltid å ha med et barn eller to når jeg ska noe. Vel og merke dersom barna vil da, og det er ikke alltid slik lenger. De er blitt store og ønsker å tlbringe tid sammen med venner. Vi gjør ofte innkjøp av klær og hushold på lørdagene og det synes alle tre barna er kjedelig. Noen ganger vil de være med ( utsikter til tur i leke / isbutikken )

Dersom jeg hadde måtte velge hadde det helt klart vært barna og ikke karriere som hadde kommet ut mef en slående seier.

Vel kan karriere gi mye i form av egenvekst, mens barna, ja de er de eneste som gir deg ubetinget kjærlighet. Ikke NOE i hele verden kan erstatte en god kveldsstund etter at de små har sagt ; "natta mamma, du er den beste i verden og jeg er så glad i deg !"

Og da har jeg tanker om å oppnå mye i jobbsammenheng også og liker store utfordringer !

Men barna de er mitt alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du med karriere tenker på å komme seg høyest og lengst her i landet så er ikke det noe jeg bryr med om, men utdanning har jeg tatt masse av med barn. Da eldstemann var 1 år begynte jeg på høyere utdanning og nå 11 år seinere (og 5 barn mer) har jeg over 8 år høyere utdanning. Innimellom har jeg jobbet og en del av utdanningen har jeg tatt samtidig med jobb(via Internett).

Hvis man setter seg mål og gjør ting man liker kan man få til en masse når en har barn. Forøvrig er det mye mer fleksibelt og lettere å få hverdagen til å "gå opp" når en studerer enn når en er i jobb.

Jeg og mannen min bytter på å jobbe og å være hjemme (jobber på ulike tider etc), slik at en av oss alltid kan være hjemme med ungene, fordi dette er noe vi ønsker å prioritere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ferdig med grunnutdanning da jeg ventet førstemann, og la høyere utdanning på is pga. barnet. Prøvde senere å gå på skole på dagtid, men det var litt håpløst! Å få skoletider og barnehagetider til å matche er ganske håpløst, og skolesystemet så firkantet at alternative løsninger var umulig! At jeg itillegg jobbet om natten, let meg ut! Jeg så aldri barnet mitt, så jeg sluttet på skolen. Tenkte at hun var to år bare en gang, men skolen vil alltid være der.

Jeg er definitivt ingen "karrierekvinne", men jeg har jobb og to barn. Den eldste går på skolen. Den minste har jeg hjemme. De dagene jeg jobber, kommer det barnevakt hit kl. 14, og har barna til pappa'n kommer fra jobb. Så jeg har noen hele og noen halve dager med barna. Tjener ikke masse penger, men det er heller ikke målet med å jobbe. Målet med det, er å komme meg litt ut, møte andre mennesker, ha litt voksenkontakt. At jeg attpåtil får betalt for å kose meg på jobb, er en extra bonus.

Bestemte meg før jeg fikk barn om å aldri kaste dem ut tidlig om morgenen, hente dem sent på ettermiddagen, og bare se dem til middag før de skal sove. Fikk ikke barna for at andre skulle ta seg av dem, det må vi gjøre selv. Men når begge to går på skolen har det ingen hensikt at jeg er hjemme om dagen, så da vil jeg kanskje begynne å jobbe til "vanlige" tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel ingen karrierekvinne egentlig.

Men jeg er jobber som selger i et lite firma hvor jeg styrer alt selv, budsjetter, portefølje osv.

Er alene med sønnen min på 2 år i tillegg.

Til tider er det beinhardt, men det går veldig bra.

Man blir vant til et liv i høyt tempo.

Jeg har faktisk mer tid med sønnen min nå kontra da jeg jobbet 8-16 på kontor. Jeg kan være hjemme å jobbe når det passer meg, og hente han før i barnehagen. Nå er jeg ferdig på jobb alt ettersom egentlig, avhengig av møter osv.

Det meste av papirarbeidet gjør jeg hjemme etter han har lagt seg for kvelden.

Syns det fungerer veldig bra sånn.

Til høsten skal jeg ta kveldsskole i salg og markedsføring, to kvelder i uka.

Blir sikkert tøft siden jeg i tillegg skal være i full jobb, men det meste går hvis man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny

Så flinke dere er alle som for det til gå uten at noen taper på det :D

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt all min høyere utdannelse etter at jeg fikk barn (er cand.mag) og har jobba full tid hele tiden.

Jævlig slitsomt til tiden, men bonusen er at du blir god til å organisere :lol:

Barn er ingen hindring, mener jeg :D

Suz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Den nye tids arbeidsliv med prosjektjobbing er ikke tilpasset kvinner, dvs at i mange tilfeller må kvinner velge jobb el familie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
hei.

Lurer på om det er noen her inne som har klart å ta en utdannelse og samtidig fått barn. Eller er det slik at dere må velge fordi, samfunnet er lagt opp slik at det er umulig. Synes dere menn slipper lettere unna stell med barn?

Jeg tror ikke det er lett, men tror heller ikke det er umulig (vet om mange som har klart det).

Menn er en mangeartet rase. Noen slipper sikkert lettere unna stell med barn, andre har ikke noe ønske om å "slippe unna"... Mens andre vil gjerne slippe unna, men får ikke lov!

("stell med barn" er ikke nødvendigvis et onde man sloss om å slippe..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Jeg valgte å være hjemme og var dagmamma til gutten min var 3 år.

Det vil jeg kanskje velge denne gangen også...

Men jeg har gått på kveldsskole 3 kvelder i uken i tillegg til full jobb over 2 år.

Og som Suzy skrev; blir du flink å oranisere dagen din. :wink:

Jeg sier at barn er ingen hindring til en karriere jobb dersom du har en bedre halvdel som er villig til å ta en større del i hjemmet...

Men en normal jobb med overtid av og til: ikke noe problem.

Så spørs det om du ser på barn som en hindring eller som en berikelse...

Men andre ord: innstilling... :wink:

Maya30 :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Jeg har på ingen måte fått meg en karriere enda, men håper jeg er på god vei mot en god utdanning i allefall. Jeg hadde studert i to år på høgskole da vi ble bestemte oss for å få barn. Nå er hun 1 1/2 år, og jeg har ett år igjen av min utdanning. Jeg innrømmer gjerne at det har vært tøft å studere samtidig som man har en baby. Man tror jo at man skal få lest når barnet sover, men da er det gjerne så mye annet man skulle gjort også.... :-? Jeg har strøket på en eksamen, og måtte bruke lenger tid på studiene enn normalt, men det skulle vel bare mangle. Det er som er fint med universitet er at du legger opp studietiden din selv. Det vil blant annet si at du kan være hjemme og lese.

Tror det er mange fordeler med å være student og mamma også. Du slipper en 6-8 timers arbeidsdag blant annet. dessuten har du laaang ferie. Og studielånet blir omgjort til stipend det året du får barn.

Jeg angrer ikke på at jeg fikk datter midt i studeitiden, men jeg må få legge til at jeg har en super samboer som tar i et tak når det trengs.. :) Lykke til i alle tilfeller.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...