Gå til innhold

Bilferie i Europa


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Jeg må si jeg har fått litt smaken for bilferie i Europa etter å ha lest i en annen tråd at andre har likt det og anbefaler det. Jeg har ikke vært langt utpå veiene selv, egentlig bare Sverige, Finland, Danmark og Tyskland (svipptur inn og ut av landet omtrent).

Jeg vet ikke helt hvor jeg ville reist, hvilke land, etc. Tyskland? Frankrike? Tsjekkia? Polen? Nederland? Belgia? Østerrike? Det kommer vel an på hvor mange dager man har disponibelt. Kanskje 10-11 dager? Noe slikt?

Så det jeg egentlig lurer på er hvordan dere har planlagt alt sammen? Hvor mye må man beregne i pris? Er det bedre å f.eks fly til Berlin/Praha/et eller annet og leie bil der? Hva koster det? Da må man jo også ta med flyutgift, men det er jo ikke all verden, hvis man finner billigbilletter.

Uansett hva som blir til, så er det snakk om i slutten av august.

Kom gjerne med tips og innspill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har kjørt hele veien med egen bil.

Hvor du skal reise, kommer helt an på hvilke land du vil se! Alt er mulig.

Ruten vår i fjor, var sånn ca som denne (husker ikke heeelt nøyaktig):

Kjøre ned til Danmark, hadde første overntatting der. Deretter tok vi båten over til Tyskland (båten tok en times tid tror jeg), også gjaldt det å kjøre gjennom Tyskland til Nederland så fort det lot seg gjøre, noe som ikke er spesielt vanskelig på Autobahn. :lur:

Andre overnatting hadde vi på "landsbygda" i Nederland, hvor vi havnet midt oppi en folkefestival. Alle gikk kledt som "riddere og prinsesser", ganske så festlig i grunn.

Neste halve dag tilbragte vi i Amsterdam før vi dro videre. Kjørte så gjennom Belgia, stakk innom Brüssel, og kjørte videre til Frankrike.

Tredje overnatting hadde vi i et eller annet sted i Champagne. Neste dag fartet vi til Paris og var der i noen timer (vært der mange ganger før, så vi ville ikke bruke altfor mye tid der, men en latte måtte vi jo ha :jepp: ). Overnattet et eller annet sted på bygda med vinranker så langt øyet rakk (dro selvfølgelig innom et vinslott for vinsmaking).

Neste dag dro vi til Geneve og Montreux i Sveits (der er det NYDELIG!), var der i et par-tre dager før vi kjørte til Frankrike igjen. Dro innom Chamonix før vi endte opp på den franske riviera. Var der i seks, solfylte dager før vi satte kursen mot Italia (Gardasjøen), hvor vi også tilbragte noen dager. Så kjørte vi gjennom Østerrike og deretter var det Autobahn gjennom Tyskland igjen. Stakk innom Munchen på vei hjem og var der nesten en hel dag også, forresten.

Tror vi var borte i ca 17 dager totalt.

Det ble en del kjøring de første og siste dagene, men dersom man synes det er pyton å sitte i bil, er jo uansett ikke bilferie tingen.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barn og tenåring var jeg mye på bilfefrie i Europa. Vi pleide å bruke to- tre uker på turen. Målet vår var de fleste gangen Italia og et par ganger den frnske rivierane. Vi kjørte alltid hele veien 1 dag (begynte rundt 4 på morraen på Lørdag (fordi på søndag er det mindre tungtransport på Autobahn, grunnet en lov)og kjørte via sverige helt ned til grensen til tyskland. Så gikk neste tur inn i tyskalnd hvor vi hadde overnatting 2-3 (husker vi prøvde å nå østerriket for 3 overnatting) så var det å kose seg i italia en uke eller to med unntak av når vi reisete til Frankriket. Da hadde vi et lite opphold i italia før vi fulgte den italienske rivieraen over til frankriket og hjem via sveits, tyskland danmark og sverige.

I fjor reiste mamma på en lik tur igjen, men valgte da å ta tog München og lånte bil der å kjøte rundt i sveits, frankriket og italia. Det ble omtrent samme pris (mamma +fam kjører billig tog pga jobb i NSB), men de slapp det vi ser på som transportetappe ned til Østerriket.

Jeg elsker slike bilferier og satte stor pris på de som liten også, fordi man får med seg en hel del.

Det er masse å se og jeg skulle gjern ha sett mer av landene helt vest og helt øst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camelia

Jeg har også vært på mange slike bilferier i Europa som barn. Noen som har erfaring med om det er lett å finne overnattingssteder? Ser for meg fullt overalt, eller bare dyrt igjen osv. Dette var ikke noe problem når vi var små, men vet ikke hvordan det er nå.

Hvor mye penger bør man beregne på en sånn tur? (Veldig generelt altså) Mener å huske man måtte ha noe spesial tillatelse for å kjøre på motorveiene - og at dette var dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært på mange slike bilferier i Europa som barn. Noen som har erfaring med om det er lett å finne overnattingssteder? Ser for meg fullt overalt, eller bare dyrt igjen osv. Dette var ikke noe problem når vi var små, men vet ikke hvordan det er nå.

Hvor mye penger bør man beregne på en sånn tur? (Veldig generelt altså) Mener å huske man måtte ha noe spesial tillatelse for å kjøre på motorveiene - og at dette var dyrt.

Jeg aner ikke hvor mye penger mamma og pappa brukte..

jeg veit du må betale for å kjøre på motorveiene i Østerriket, frankriket og enkelte i Italia, men mener å huske at det ikke var skyhøye priser (3 år siden sist).

Vi hadde aldri probleer med å finne overnatting. men det er smart å kjøre inn til småbyer..der finnes det Gasthaus eller bare ledige rom og disse er som regel veldig billig. Det kan også være smart å ta med telt i værstefall...

mamma og pappa hadde helt normal lønn og vi brukte ikke å ta inn på campingplasser, så kan ikke ha vært så dyrt å på på Gasthaus.

Jeg veit at hvis man reiser mot Italia så er det smart å velge ferie i juli. August er nemmelig tyskere, italienere, østerikere osv sin fellesferie og da er det selvfølgelig mye fullere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært på mange slike bilferier i Europa som barn. Noen som har erfaring med om det er lett å finne overnattingssteder? Ser for meg fullt overalt, eller bare dyrt igjen osv. Dette var ikke noe problem når vi var små, men vet ikke hvordan det er nå.

Hvor mye penger bør man beregne på en sånn tur? (Veldig generelt altså) Mener å huske man måtte ha noe spesial tillatelse for å kjøre på motorveiene - og at dette var dyrt.

Ja, du må betale i noen av landene for å kjøre på motorveien. Husker i allefall at vi betalte noen hundrelapper for et oblat i Sveits (der er politiet visstnok ganske agressive på å skjekke også, og bøtene er høye dersom du ikke har kjøpt).

Jeg mener å huske at man må betale for å kjøre på veiene i Frankrike også, men vi gjorde det ikke. Det som imidlertid koster ved å kjøre på de franske veiene, er alle bomstasjonene. Det er mange av dem, og mange er dyre å passere.

I fjor tok vi turen midt i juli. Det var stort sett ikke noe problem å finne overnattingssted, men vi hadde med oss telt sånn i tilfelle (vi sov i telt i Alpene, forresten, og det var utrolig koselig!). Ved den franske rivieraen lette vi lenge etter ledig hotellrom siden vi måtte ha aircondition, men vi fikk rom til slutt (på et veldig dyrt og fint hotell).

Vi brukte en liten formue på turen vår, men da shoppet vi masse og sov på noen ganske så dyre hoteller, så jeg vet egentlig ikke ca hvor mye man regne med å bruke på en sånn tur...

Morro er det i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke anbefale deg å ta bilferie i Øst-Europa, da det er utrolig mye veg-pirater - væpnede ran av biler - selv om Estland, Litauen, Latvia og Polen er nydelige land.

Dette er erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på biltur i 12 dager i NordEuropa ifjor sommer. Kjørte Sverige- Tyskland- Nederland- Belgia- Frankrike (var 3 overnattinger i Paris) og tilbake via Luxemburg-Moseldalen og Danmark. Da hadde vi stort sett dagsetapper på 30-40 mil, og det ga oss god tid til å stoppe underveis, legge turen innom småbyer, kjøre utenfor motorveier osv. Hadde ulik overnatting, et par netter i telt, et par netter på ungdomsherberge, og ellers på ulike hoteller, noen dyre og noen rimelige, men helst ikke kjedehoteller.

Hadde en kjempefin tur! Jeg tror trikset er å ha tid til stopp og omveier, ikke bare kjøre autobahn. Dersom man ønsker å dra lenger syd ville jeg heller leid en bil og flydd et stykke ned. Det er på de uventede stedene man opplever ting man aldri glemmer, møter folk osv. Andre tips: Reis rundt St Hans tider. Da er det rolig, men allikevel endel varmere nedover i Europa. Ha et godt navigasjonssystem (hadde klart oss dårlig inne i Paris uten...). Ta ting på sparket, ikke planlegg for mye på forhånd.

Bilferie er perfekt ferie, spesielt med små barn. Man slipper styr på flyplasser, flyreiser, har med egne bilseter, leker og pjus.

God tur =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...