Gjest Gjest_lotte_* Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 Denne våren er jeg ferdig med min bachleorutdanning og jeg er innkalt på intervju til en veldig interessant jobb. I den forbindelse prøver jeg å finne ut litt om lønn. Minste tariff for denne jobben er lønnstrinn 33, og det er en jobb i staten. Under hele utdannelsen har jeg hatt deltids- og ekstrajobber som er relevante. Hvor mye vil disse jobbene under utdannelse ha å si i en lønnsforhandlingsprosess? Hva er deres erfaringer i denne situasjonen?
Lilleba Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 (endret) Staten er jo en tariffbundet "bedrift", så slike ting behøver man ikke forhandle om. Det er faste regler for dette. Alle stillinger får ansiennitet etter dette: A.Generelle regler: 1. Ved tilsetting etter 1. mai 1992 godskrives all militærtjeneste, polititjeneste, sivilforsvarstjeneste og siviltjeneste i tjenesteansienniteten fullt ut. 2. Ved tilsetting etter 1. mai 1990 godskrives alt omsorgsarbeid i hjemmet når det har betydning for arbeidet. 3. Ved tilsetting etter 1. mai 1998 godskrives omsorgsarbeid med inntil 3 års tjenesteansiennitet. Dessuten får man ansiennitet etter det som står under, avhengig av hvilken stilling. (Det står oppført i tariffavtalen hvilke regler gjelder for hvilke stillinger, men siden jeg ikke vet hvilken stilling du er aktuell for, vet jeg heller ikke hvilke av reglene som vil gjelde din stilling): B. Spesielle regler: Stillingene vil i tillegg til de generelle regler i litra A kunne omfattes av en eller flere av de regler som er nevnt nedenfor. Det framgår av den enkelte lønnsplan hvilke regler som eventuelt gjelder. 1. Ved tilsetting godskrives all tidligere yrkespraksis, herunder omsorgstjeneste i hjemmet. 2. Ved tilsetting godskrives all offentlig tjeneste fullt ut, likeså privat praksis av betydning for arbeidet. 3. Ved tilsetting etter 1. mai 2006 innplasseres de med høyere akademisk utdanning på ltr. 38, og gis tilsvarende fiktiv tjenesteansiennitet. Den tjenesteansiennitet arbeidstakeren eventuelt har krav på etter andre godskrivingsregler kommer i tillegg. Ved direkte overgang til annen stilling i det statlige tariffområdet beholdes inntil 6 år av den fiktive tjenesteansienniteten dersom ikke annet blir avtalt. 4. Ved tilsetting godskrives arbeid i hjemmet med inntil 6 år. 5. Ved tilsetting godskrives ett år av utdanningstiden i tjenesteansienniteten. Endret 20. april 2008 av Lilleba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå