Gå til innhold

-


Carebear1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg besvarer direkte spørsmål på SMS, ellers lar jeg stort sett være. SMS er en omtrent like slitsom og useriøs kommunikasjonsform som MSN. Og ja - MSN er jeg aldri pålogget på.

Selv bruker jeg SMS til kjappe beskjeder jeg ikke trenger svar på. Skal jeg avtale noe eller lurer på noe, ringer jeg vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove

Kva er det som gjer ein kommunikasjonsform useriøs eigentleg?

Eg svarar alltid på sms, om det er nødvendig. Men det går jo an å gløyme det om eg driv med noko anna når eg får meldinga. Eg har eigentleg aldri hatt noko problem med at folk ikkje svarer. Er det noko viktig eg lurer på, så ringer eg som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Useriøs var feil ord, det beklager jeg. Uforpliktende, er vel et bedre ord. Litt av problemet med kommunikasjonsformer som SMS og MSN, er at man har forskjellig oppfatning om når en henvendelse er "lukket", altså når kan man slutte å svare. For øvrig overhørte jeg noen tenåringer på banen her om dagen, som lo høyt og brutalt over at han ene hadde fått tilbake en SMS med "OK" på en henvendelse de så på som "lukket". Såååå teit, lizzm! Jeg er jo forsåvidt enig med dem, men jeg ser at andre har helt motsatt oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte ser jeg på sms litt som mail, og da tenker jeg at jeg ikke trenger å svare med en gang - det er ikke en direkte kommunikasjonsform. Ofte svarer jeg selvsagt med en gang jeg leser meldingen, men det hender mange ganger jeg ikke legger merke til at jeg har fått en melding før etter flere timer, eller jeg er opptatt når den tikker inn og glemmer å svare. Jeg hadde ei venninne som omtrent gikk i spinn da jeg ikke hadde med mobilen på kino og derfor ikke fikk svart på en (for henne) viktig melding før etter et par timer, sånt synes jeg blir stress. Derfor synes jeg en bør være forsiktig med å forvente et raskt svar på sms - men jeg synes jo for all del en bør svare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer som regel på sms, og skriver mye sms selv.

Men hvis det er noe viktig og/eller noe som man trenger hurtig svar på - så ring!

I jobbsammenheng så godtar jeg ikke at folk sender sms om de f.eks. er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I en annen tråd på dette forumet ser det ut til å være noe delte meninger om hvorvidt det er nødvendig eller ikke å svare på sms'er man mottar.

Personlig mener jeg at en sms er en henvendelse på lik linje med alle andre henvendelser (mail, brevpost, telefon), og at normal folkeskikk tilsier at man svarer innen rimelig tid.

Hva mener folket? Bør man svare på sms'er man mottar? Eller bør den som sender en sms rett og slett ikke forvente svar tilbake?

Jeg mener at det er normal høflighet og skikk og bruk å svare på de sms man mottar. Sms er å betrakte som en henvendelse på lik linje med det meste annet skriftlig. Svarer man ikke er det meget uhøflig og sender kan føle seg avvist. (Hvis intensjonen er at sender skal føle seg avvist er det selvsagt i orden å ikke svare.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Egentlig synes jeg at sms, - og mobiltelefonbruk er blitt et slit. Jeg synes man ringer og sender sms ukritisk, uten tanke på mottakers kapasitet til å besvare. I større og større grad har jeg nå utsatt å svare på sms til jeg er hjemme fra jobb, eller når det ellers passer meg, og er litt mer kritisk til hvilke telefoner jeg besvarer til hvilken tid.

Selvfølgelig er dette en vurderingssak hver gang, men når man har stor bekjentskapkrets, er med i frivillig arbeid, stor familie o.l. så må man kunne sette grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener folket? Bør man svare på sms'er man mottar? Eller bør den som sender en sms rett og slett ikke forvente svar tilbake?

Det kommer helt an på hva sms'en handler om. Et konkret spørsmål om noe synes jeg for det meste det er naturlig å svare på. Det samme med en bursdagshilsen e.l. Men om noen sender en melding fra byen om noe "morsomt" som har skjedd så gidder jeg sjelden svare bare for å skrive "hehe". Moromeldinger og kjedebrev svarer jeg aldri på, det er spam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel innrømme at jeg er dårlig til å svare på sms. Jeg vet at en del syns det kan være vanskelig fordi de ikke får svar med en gang når det er noe de lurer på. Men samtidig ønsker jeg ikke at viktige beskjeder osv skal sendes og formidles via sms. I tilegg mener jeg vel at mange bruker mobiltelefoner og sms på en måte som gjør at det blir plagsomt for andre. Gammel folkeskikk tilsieer at man ikke ringer og tar kontakt med andre mellom visse klokkeslett, dvs man tar hensyn, med mindre det er virkelig viktig som dødsfall, sykdom osv. Men det virker som om det er greit å bare sende en sms, selv om man vet eller burde vite at den man sender den til sover eller er opptatt. i tilegg forventer man svar, og grensen for hva man mener er viktig har endret seg drastisk. spørsmål som skal du være med dit eller dit i morgen regnes som vitkige nok til å sende en sms kl 24 på kvelde selv om man vet at folk sover... De fleste ville aldri ringt til noen eller dratt bort på besøk så ofte og til de tidene de sender sms, og da synes jeg vel egentlig at man heller ikke kan forvente svar... Jeg får ofte høre det dersom jeg ikke svarer på sms før etter 17, selv om de fleste vet eller burde vite at jeg er på jobb og ikke har min private telefon med meg. Hva er det som gjør at grensen for hva som er akseptabelt blir så drastisk endret når det gjelder mobiltelefoner. Jeg synes faktisk det er plagsom, og mener vel heller ikke at det er sunt å skulle være så tilgjengelig som vi er i dag( og nei jeg er ikke over 60, faktisk under 30) Jeg irriterer meg grønn over alle som bare skal sende meg 10 kosemeldinger hver dag, men som samtidig forventer at jeg skal klare å skille ut den ene av disse som inneholder et reelt spørsmål på slutten... Ingen hadde vel egnet det som normalt å ringe meg 10 ganger i løpet av en dag bare for å proklamer ete dikt eller fortelle vitser,men så lenge det skjer via sms skal det være greit.... Nei faktum er at dersom folk hadde brukt mobiltelefonen som en telefon og en mulighet til å formidle reelle spørsmål og opplysninger hadde jeg nok ikke latt være å svare, men slik det er i dag er det bare en kilde til mas, og jeg legger den vekk oftere og oftere, så dersom man ikke får svar på en sms på 1-4 dager kan det rett og slett skyldes at jeg ikke har sett på telefonen på denne tiden.... ikke for å være frekk, men for å slippe alt maset....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Techsas

En fordel med SMS er no nettopp at man kan kommunisere uten at motparten er umiddelbart tilgjengelig. Det gjelder begge veier.

Jeg forventer ikke at motparten leser på rappen, da må jeg heller finne meg i å ringe for å få noe bekreftet med en gang.

Ofte har jeg mobilen i lomma (i jakka som henger i gangen hele helga) - skal jeg ikke få lov til det? :)

Nei, forvent ikke å få raskt svar automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mitt hode er det uhøflig å ikke svare på SMS.

Det betyr ikke at man bør forvente svar iløpet av 2 minutter, men innen rimelig tid, som igjen (i mitt hode) er iløpet av dagen/kvelden.

Endret av Pumpkin!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke flink til å svare på sms... Ikke tar jeg alltid telefonen. Ingen kan kreve at jeg skal være tilgjengelig 24 t. i døgnet.

Jeg har mye mer å gjøre enn å sitte skrive sms hele dagen. Jeg synes sms er tidskrevende. Da får de heller ringe, og svarer jeg ikke på telefonen, ringer jeg tilbake når jeg får tid...

Endret av amles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer alltid. Jeg bruker omtrent kun sms, fordi det er den billigste måten for meg å kommunisere på, gjennom telefon riktignok. Gjennom sms blir avtaler ordnet og avtalt, beskjeder o.l

Det er ikke alltid at svarene mine inneholder lange setninger, men jeg skriver for eksempel "oki =)" hvis jeg bare skal bekrefte at jeg har fått sms-en og lest den.

De eneste gangene jeg ikke svarer er hvis jeg får de midt på natten, men da svarer jeg når jeg står opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne tråden får meg til å føle meg gammel. Rett og slett. :fnise: Liker ikke tekstmeldinger som kommunikasjonsform. Ok hvis jeg skal gi korte beskjeder, men ikke hvis det er viktigere ting. Så en annen tråd om ei som drev og sendte tekstmeldinger om bursdagsselskap, og det ble det jo bare kaos og sorg av. Tror det er lettere å misforstå når man bruker tekstmeldinger.

Hilsen, gamla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å forvente svar med en gang. Det er snakk om folk som konstant unnlater å svare på sms'er, som inneholder konkrete spm, rett og slett fordi de ikke anser det som nødvendig fordi henvendelsen kom via sms.

Som sagt kan jeg ofte bruke tid på å svare, fordi jeg ikke alltid har mobilen i nærheten, eller fordi jeg rett og slett glemmer det. Det er selvsagt helt ok.

Ei heller anser jeg det som nødvendig å svare på masseutsendte vandre-sms'er, og andre morsomheter.

Men inneholder en sms et konkret spørsmål så synes iallfall jeg det er uhøffelig å ikke svare - selv om jeg kanskje synes vedkommende som har sendt meldingen heller burde ringt.

Problemet er jo ofte at det kan være vanskelig å skille masemeldinger fra de med konkrete spørsmål, hvis jeg får en haug med meldinger en dag uten noen mening har jeg det faktisk med å legger bort telefonen. rett og slett fordi jeg er lei. Det er so jeg skrev tidligere, dersom folk hadde brukt telefonen litt anderledes hadde det nok vært lettere å svare på konkrete spørsmål. men slik det er nå, er det litt ulv ulv over det. Det kommer inn en sms, jeg ser, det er en tulle melding, vits osv. dette skjer 10 ganger, til slutt ser jeg heller ikke etter for jeg vet jo hva det er............ dersom man forventer at jeg skal se etter og svare så fort som mulig kan man heller ikke bruke telefonen for å formidle tull.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...