Gå til innhold

Førerkort for tilhenger


Kaffeavtalen

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at det er innført nye regler for å kjøre med tilhenger/campingvogn.

Når jeg kjørte opp hadde jeg lov til å kjøre bil og henger med totalvekt inntil 3500 kg på mitt førerkort merket "B".

Så var det noen som sa at dette var endret og at man kun hadde lov å kjøre 750 kg på hengeren.

Det siste jeg hørte var at så lenge man ikke har "E" på førerkortet så har man ikke lov til å kjøre henger i det heletatt

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

For å presisere så har jeg førerkort merket "B", "C1" og "D1", altså ikke noen henger, noe jeg absolutt bør ha lov å kjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er trafikklærer og har enda ikke hørt om noe endring i førerkortklassene. Du skal fortsatt kunne kjøre tilhenger på kl. B om:

tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt + 75 kg (fører), og

den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foolish Da er det mulig jeg må sjekke med deg allikevel. Jeg har nettopp tatt en kontroll på bil og campingvogn, og det viser seg at totalvekten blir allikevel for høy til at jeg kan kjøre dette sammen. Hva må jeg eventuelt ha for å kunne kjøre opp til BE eller eventuelt C1E og hva vil du anbefale at jeg kjøre opp til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du like greit ta C1E, for da blir du jo oppgradert fra B til BE også.

Ta kontakt med en trafikkskole i nærheten av deg, det skal ikke mange timene til før du har 2 nye klasser på sertifikatet ditt ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...