Serenity88 Skrevet 19. april 2008 #1 Skrevet 19. april 2008 Har så vondt nå, hatt småsymptomer siden igår kveld, men siden det er helg må jeg vente til mandag før jeg kan gå til legen, men nå de siste par timene gjør det så vondt! Klarer så vidt å skrive her inne, føles ut som om noen sitter på min tissetrengte mage, selv jeg ikke klarer å tisse... Jeg vet det er katarr, hatt det endel ganger før. Men hva skal jeg gjøre?Orker ikke dette til mandag, og er første dag i ny jobb også da! Får ikke gått til legen og hentet resept før mandags ettermiddag. Kan jeg gå til legevakten? Ta med en tisseprøve og levere... Føler jeg ikke er "syk" nok , selv om det gjør noe innmari vondt! Mest lyst til å gå NÅ Stod på siden at Om natten (kl. 22.00 - 08.00) behandles kun pasienter som trenger akutt øyeblikkelig hjelp, mindre alvorlige tilstander blir henvist til dagtid eller til pasientens egen lege. Som øyeblikkelig hjelp regnes * livstruende sykdom eller skade * alvorlig sykdom eller skade, eller mistanke om dette * sykdom eller skade der det kan medføre fare for varig helseskade eller vesentlig forverring å vente med legekonsultasjon til neste dag * utålelige symptomer (smerte, kvalme eller liknende) Håper på raskt svar...
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #2 Skrevet 19. april 2008 Kom deg på legevakten. Du har jo vondt! Og når du kjenner igjen symptomene, så er det en smal sak å komme seg dit for å få antibiotika. Om du bestemmer deg for å vente, så press deg til å drikke mye vann så du får skylt gjennom blæren din.
Serenity88 Skrevet 19. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. april 2008 *snille mamma* Hun fant to gamle piller fra forrige gang jeg hadde katarr, så nå holder det til imorgen:) De pleier jo å virke med en gang. Takk for tipset med vannet!
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #4 Skrevet 19. april 2008 *snille mamma* Hun fant to gamle piller fra forrige gang jeg hadde katarr, så nå holder det til imorgen:) De pleier jo å virke med en gang. Takk for tipset med vannet! Værsågod! Men husk på at nå som du begynner på de gamle pillene, så må du ikke ha noe opphold. Du må komme deg på legevakten i morgen så du ikke får avbrudd på "kuren",og bakteriene får sjans til å danne forsvar. God bedring.
Frk. Fie Skrevet 19. april 2008 #5 Skrevet 19. april 2008 Vil bare tipse deg om at du kan få "dobbel" resept hos legen (om det er en grei lege), ser ut til at du har vært borti dette før. Jeg måtte på legevakta nyttårsaften (!), legen ga meg da resept på to behandlinger siden jeg har hatt dette tre gager de siste par årene. Veldig greit å ha medisin liggende.. Fint mamman din berga deg!
LilleMy28 Skrevet 20. april 2008 #6 Skrevet 20. april 2008 Jeg har kronisk urinveisinfeksjon, dvs. at jeg har hatt blærekatarr ca.annehver mnd i snart 13 år, så dette har jeg blitt vandt til, pluss nyrebekkenbetennelse et par ganger. Men en får ikke antibiotika så ofte siden det kan føre til resistente bakterier. Og dessuten må en urinprøve inn til dyrking for å sjekke hvilken medisin som kan fungere, så ikke forvent at medisin skal hjelpe før etter noen dager. Det som hjelper i løpet av et par timer er å drikke sitronvann (ta fersk sitron, eller sånn liten som en bruker i te), da skyller en infeksjonen ut og den verste svien gir seg. Ellers kan du også kjøpe Uvacin på apoteket, men det kan ikke brukes når en er gravid (dersom det skulle være aktuelt). Tranebærjuice kan også hjelpe, kapsler fungerer egentlig bare preventivt og gir ikke særlig effekt når en først har fått blærekatarr. Få i mye væske uten sukker og helst med sitron eller evt usukret appelsinjuice, tving i deg ca. en liter, så kommer du til å fly på do ganske ofte en stund, men etter et par timer vil som sagt den verste svien gi seg. Og hold deg varm på rumpen og føttene. Så kan du dra til legen i morgen og levere urinprøve og få evt antibiotika.
venus* Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 En lege anbefalte at man satt på en bøtte med kokende vann. For å lindre smerten (ikke behandle mao). En føler seg litt teit, men det hjelper faktisk
Gjest vimselot Skrevet 20. april 2008 #8 Skrevet 20. april 2008 En venninne av meg trodde hun hadde vanlig blærekat. men det viste seg å være nyrebekkenbetennelse. Jeg mener ikke at du har det, men kom deg til legevakten i dag, også pga at du alt har startet med pencillin og ikke har flere tabletter igjen. Drikk mye vann, som de andre sier og for å gjøre urinen sur, kan du ta ca. 2000mg c-vitaminer (lån hos en nabo eller noen du kjenner hvis du ikke har det hjemme), tranebær, sitron eller drikke så mye appelsinjuice du klarer.
Serenity88 Skrevet 20. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 20. april 2008 Akkurat kommet fra legevakten;) Slapp heldigvis å gå inn til legen så fikk respten rett i hånden! Veldig greit siden det så fint vær idag! Til lillemy: Jeg bruker selexid, synes de hjelper etter bare noen få timer jeg, ihvertfall for den verste smerten... Hatt blærkatarr endel ganger, første gang var jeg vel bare 3-4år, men det pleier å gå minst et år (ofte 2-3år) mellom hver gang, nå er det mye oftere! Leste et sted at man burde tisse rett etter sex? Noen som vet at dette hjelper? Har oftere katarr nå som jeg har samboer...
aline Skrevet 20. april 2008 #10 Skrevet 20. april 2008 Leste et sted at man burde tisse rett etter sex? Noen som vet at dette hjelper? Har oftere katarr nå som jeg har samboer... Jeg måtte det i lang tid, fikk blærekatarr for ett godt ord og hadde det gjerne annenhver måned eller noe sånt. Og for meg hjalp det å tisse med en gang etter sex (ikke akkurat veldig romantisk, men jeg vil heller være litt uromantisk en å få blærekatarr), også har jeg byttet alt undertøy til kun naturlig stoff (bomull) og prøver å unngå bukser av syntetisk stoff i særlig grad, og ikke for trange i øvre områder.
Lusken Skrevet 20. april 2008 #11 Skrevet 20. april 2008 Jepp, du bør tisse etter sex. og passe på at ingen bakterier kommer fra endetarmsåpningen opp til urinrøret. (om f.eks han kommer ani der nede bør han vaske seg før han forsetter)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå