Gå til innhold

konfirmasjon og stefamilier

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei..

ser det ligger en del tråder ute om konfirmasjon.. så ble jeg litt nysgjerrig på hva dere gjør dere som har stebarn ...( da et stebarne som regel har 2 familier å forholde seg til)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg stefamilie på den måten, men helten min hadde skilte foreldre og de løste saken med to separate selskaper.

• Liker 2
Skrevet

Tja.

Jeg er stemor, og vi hadde en kjempefin fest for stesønnen min.

Vi syntes han fortjente å ha en dag med alle de han var glad i. Så vi og moren hans arrangerte fest sammen, med besteforeldre, tanter, onkler, søsken, noen venner, stebesteforeldre og steonkler/tanter og hele fadderullan.

Det gikk strålende.

Klart det er noen konfliktområder, som hvem betaler hva o.s.v. Men om man holder i fokus at det viktigste faktisk er at konfirmanten får en fin fest og skal slippe å huske at mor og farr krangla om hvem som skulle betale for kranskekaka, ja da burde det stort sett gå bra.

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde fest med alle fire familiene invitert, faktisk.

Det var dog bare tre familier som kom.

Syns det er en god løsning om alle går sånn nogenlunde overens. En klarer å holde ut en dag for konfirmanten!

Skrevet

Det ble arrangert felles selskap for meg, dvs min mor+min familie fra min mors side var tilstede. Pappa og min familie på pappas side var der, min stemor og hennes mor+hennes stefar var der(hennes søsken o.l var ikke invitert, men det er fordi jeg har ikke et veldig nært forhold til dem).

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en stesønn og tar det som en selvfølge at jeg skal være med i hans konfirmasjon når den dagen kommer. Noen andre fra min familie regner jeg ikke med skal delta med unntak av barna mine.

Jeg synes synd på de konfirmantene som må ha to selskap, kjenner ei som måtte spise middag med mor og kaffen med far, jeg tror ikke det er et godt minne for jenta og jeg vet at i alle fall på hennes fars side synes de det var leit ikke å få delta i en middagsfeiring med taler etc. De hadde vel taler de også men talene hører jo med til middagen føler jeg.

De foreldre som ikke har vett til å samarbeide godt bør gå i seg selv når en slik dag nærmer seg så kanskje det faktisk kan bedre samarbeidet mellom de dersom de begge bestemmer seg for å være litt romslige? Konfirmasjonen er jo bare den første av kanskje flere familiebegivenheter og konfirmanten vil vel neppe velge å ha to bryllup den dagen det eventuelt skal skje!

Skrevet

Stedatter skal konfirmeres i år og selv om faren ikke er bestevenn med nmoren, og helle rikke jeg ;) Så skal vi feire konfirmasjonen samme alle man! familie fra både mor og fars side. stefar m litt familie og jeg som stemor m litt familie. Det har aldri vært snakk om å ha 2 selskap. Vi holde da ut en dag sammen for konfirmantens skyld ;)

her er det ordnet slik at mor betaler for gjester tilhørende den siden av familien og far for han del av familien, så deles andre ting 50/50.

• Liker 1
Skrevet

men hva med et stebarn som har mye kontakt med stemor/far sin familie... er det en selvfølge at de blir invitert?

og vist ikke,, hvorfor ??

Gjest Gjest_tulla_*
Skrevet

Min stedatter konfirmeres i år. Min samboer og eksen spleiser på selskap for henne. De deler utgifter likt. Jeg bidrar ikke direkte økonomisk, men hjelper til med praktiske ting. (og jeg bidrar jo på en måte via sambos betaling, da han har måttet sette til sider penger en periode for å få råd til konfirmasjonen)

Min familie er ikke invitert, men det er helt naturlig da jeg og sambo kun har vært sammen i to år. Familien min bor langt unna, så stedatteren min har aldri møtt dem.

Men hva gir man i gave til stedatteren?

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Da min sønn ble konfirmert, hadde vi felles selskap for hele sulamitten. Ingen ble utelatt, fire familier i skjønn forening.

Vi leide lokale, fordi det var mest hensiktsmessig, etter som verken jeg eller far ønsket å ha det hjemme hos noen av oss. Alle utgifter ble delt i to, og vi ga også felles gave til sønnen vår, fra meg og ny samboer, far og ny kone.

Nå skal det sies at far og jeg er veldig gode venner, samarbeider suverent, og det er ingen vonde følelser i noen av familiene. Det gjorde jo alt mye enklere.

• Liker 1
Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet
hei..

ser det ligger en del tråder ute om konfirmasjon.. så ble jeg litt nysgjerrig på hva dere gjør dere som har stebarn ...( da et stebarne som regel har 2 familier å forholde seg til)

Min stesønn konfirmeres i år og der ordnet min mann og hans eks slik at onkler og tanter og besteforeldre til konfirmanten ble invitert. I tillegg ble stesøsken på begge sider samt de nye svigerforeldrene invitert. Jeg har ikke noe spesielt godt forhold eller noe forhold i det hele tatt til min manns eks og skulle gjerne sluppet dette, men er enig med flere her, at man må ha som mål at konfirmanten skal få en fin dag og at vi andre får prøve å gjøre det beste for at det skal bli nettopp det... Har ikke noe tro på delte selskaper.

• 3 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ikke invitert i min stesønns konfirmasjon. Hans mor evner ikke å oppføre seg og liker meg bare ikke (ikke fordi det er meg, men fordi jeg er en "ny"). De er skilt fra 10 år tilbake. Jeg og min mann har hatt et forhold i 3 år og jeg kjenner sønnen veldig godt. Jeg er fryktelig lei meg for at det er slik, men har valgt å fokusere på de positive sidene...: jeg slipper å gjennomgå en dag med en sint mamma. Jeg vil dog aldri tilgi henne og min mann for at de har satt sin egen sønn i denne situasjonen.

Jeg håper han får en flott dag neste lørdag:)

Skrevet

Jeg syns i grunne det er opp til konfirmanten jeg hvem som skal få komme og hvordan dette skal løses, så syns jeg foreldre og steforeldre bør innrette seg etter hva som kommer av ønsker og gjøre sitt beste for at konfirmanten skal få en flott dag med gode minner..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har konfirmant neste år, og kommer til å ha stort lag der faren og meg deler på utgiftene (det er vel en av de tingene bidragsyter er pliktig til å være med på uansett?). Vi er heldigvis gode venner og vel forlikt alle sammen, så det vil ikke bli noen problemer.

Så da blir det meg og min mann, våres barn, min familie,min mann sin familie (han sin familie har tatt jenta mi til sitt bryst og erklærte tidlig at de så på henne på lik linje med biologiske barnebarn), faren og hans familie, stemor og hennes familie (som og behandler jenta på lik linje som egne barnebarn), søsken på farsiden.

Pga vi blir så mange så leier vi lokale da ingen av oss har plass hjemme til så mange. Alle deltar, men det er far og meg som står for hovedplanlegging,

Da jeg ble konfirmert nektet min mor at faren min og hans familie skulle komme. Inkludert farmor, farfar, tanter og onkler.....det sitter sånn i meg at jeg bestemte meg da bruddet mellom exen og meg var et faktum, at slik skulle jenta vår slippe å oppleve!

Skrevet

Mine forledre er skilt. Mor og far går godt overens men min mor og stemor tåler bokstaveligtalt ikke tryne på hverandre. Men like vel så var begge med når jeg skulle konfirmeres. Noe jeg er takknemlig for da jeg har et godt forhold til begge.

Hos oss var det alltid sånn at når det var arrangementer som skoleavsluttninger, konfirmasjon o.l. som teoretisk bare er en dag. Så la de uenighetene seg imellom til side og var med begge to for min skyld.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg stefamilie på den måten, men helten min hadde skilte foreldre og de løste saken med to separate selskaper.

To selskaper? Jeg skjønner ikke slikt. En ting er at de voksne styrer og legger til rette for seg selv,men hva tenker ungene oppi dette? her er så mye vondt blod at vi må ha to selskaper?

Og hva tenker fam. på hver sin kant i to selskaper?

Hva med når det blir bryllup,barnedåper? Skal det fortsette slik?

Man inviterer,så er det opp til gjestene å takke ja eller nei.

Kansje enklest for de voksne å ha to selskaper istedenfor å være voksen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stemor til to der den ene er konfirmert og den andre skal antakelig konfirmeres om et par år. Her er det en selvfølge at alle feirer sammen, ingen sure miner eller konflikter rundt det. Min familie er ikke invitert, men det har ikke noe med uvilje å gjøre. Det er bare det at familien min bor langt unna og har derfor ikke fått noe naturlig forhold til stebarna mine.

Skrevet (endret)

Vi arrangere selskapet alle tre, men moren gjorde mest (tror hun foretrakk det, men vi følte oss ikke ekskludert). Utgiftene skulle i utgangspunktet deles i to, men vi betalte en del mer, ettersom det kom flere fra vår side.

Mine foreldre, besteforeldre og søsken var også invitert, men de har mye kontakt med konfirmanten og ansees som utvidet familie/nære/hvaduennvilkalledet de og. De er i hvert fall en del av stebarnas liv, og vice versa. :)

Det var forresten første gang hun og hennes familie møtte min, og jeg møtte hennes familie, og jeg tror vi alle var litt smånervøse, men begge familiene har hørt mye om hverandre og alt gikk veldig fint ;)

Endret av Phaedra
AnonymBruker
Skrevet

Min stedatter konfirmeres i år. Min samboer og eksen spleiser på selskap for henne. De deler utgifter likt. Jeg bidrar ikke direkte økonomisk, men hjelper til med praktiske ting. (og jeg bidrar jo på en måte via sambos betaling, da han har måttet sette til sider penger en periode for å få råd til konfirmasjonen)

Min familie er ikke invitert, men det er helt naturlig da jeg og sambo kun har vært sammen i to år. Familien min bor langt unna, så stedatteren min har aldri møtt dem.

Men hva gir man i gave til stedatteren?

Når stebarna mine ble konfirmert så fikk de en gave av mor og hennes daværende samboer og en gave av far og meg.

Skal du gi egen gave?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min familie inviteres ikke steforeldrenes foreldre/søsken, men konfirmantens stesøsken er invitert.

Det er også en selvfølge at foreldre og steforeldre arrangerer festen sammen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...