Gå til innhold

Lappen for lett MC


Rosalie

Anbefalte innlegg

Tenkte å ta lappen på lett MC neste vår, og lurer på hvor mye jeg må renge med å ut med i kostnader. Tok billappen for 11 år siden. Også skulle jeg gjerne fått anbefalt kjøreskole i Oslo/Bærum/Asker som ikke koster skjorta og som er flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ingen over 18 år som tar A1 førerkort.

Ellers er vel alle like dyre tror jeg, men AB, Halvorsen Knut ved Centrum er flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et fullstendig unødvendig svar, Puserjenta. :roll:

Og kan du si meg hvorfor jeg skal ta lappen for tung sykkel når jeg aldri kommer til å kjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry da. Men tror kjørelæreren din kommer til å le av deg ( jeg gjør hvertfall det) ikke vondt ment.

Det er nok samme prisen på opplæringen, forskjellen er bare vekta på sykkelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og takk til deg.

Kan du ikke bare holde deg unna tråder du ikke har noe fornuftig å bidra i?

Jeg ser fortsatt ikke at du har besvart spørsmålene mine, bare svart svadasvada. (Synsing er ikke å svare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror kjørelæreren din kommer til å le av deg ( jeg gjør hvertfall det) ikke vondt ment.

Jeg tror (og håper) at en kjørelærer er bittelitt mer profesjonell en hva du er, for det er faktisk direkte useriøst å LE av noen når de kommer og ønsker å betale for den tjenesten som vedkommende lever av å utføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:overrasket: Det var noen spesielle innlegg fra Puserjenta, å LE av noen fordi de ønsker å ta lett-motorsykkel isteden for tung-motorsykkel??? Hva vet du om TS ønsker og grunn for å nettopp velge det hun har gjort.

Ærlig talt. Jeg tror også at en kjørelærer er mer profesjonell enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det var et litt frekt innlegg, men var ikke meningen å være så uhøflig da. Men jeg svarte hverfall delvis på spm. Pris tror jeg ligger fra 8000-15000 kroner.

Men siden jeg er i "yrket", og aldri har opplevd at noen over 18 år tar A1 så skrev jeg dette. Fullt mulig at det finnes en kjøreskole som gir TS opplæring på A1, skjønte jeg bare ikke det. Kjedelig å ta A1 nå, siden det er samme pris, samme opplæring, tilfelle man i fremtiden vil kjøre tung, så må man ta mer opplæring og kjøre opp på nytt. Men det er TS sitt valg..

Jeg skal herved ikke blande meg mer borti denne diskusjonen..

sorry hvis tær er blå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter faktisk Puserjente sitt siste innlegg her og må si at jeg nok heller ville tatt lappen for tung motorsykkel selv om jeg aldri kom til å kjøre dette. Grunnen er enkel og litt selvforklarende da det har med sikkerhet og erfaring å gjøre også.

Tror at alle som skal ferdes i trafikken burde ta seg en´tur eller to på MC for å oppleve følelsen av å ikke bli sett av medtrafikkanter i biler. En tung MC er betydelig mer solid enn mange av de lette motorsyklenene som fåes kjøpt.

Selv om man tar lappen på tung og står fritt til å skulle kjøpe den største saken som er mulig å få av sykkel, er jo det ikke noe man trenger å gjøre. Selv har jeg kjørt rundt på en motard (Yamaha XT) med 350ccm i noen år og er super fornøyd med denne.

Den tar seg godt frem i trafikken, har motor nok til å kunne ta en forbikjøring om det trengs og det med en bakpå også. Så er den jo i tillegg svært så solid og har faktisk nettopp passert 79000 kilometer, noe som må kunne sies å være bra.

Du velger jo selv hva du vil og ikke, men at andre har meninger som ikke helt samsvarer med dine burde du kunne regne med når du spør på et slik forum som dette, og jeg tror ikke noen prøver å være direkte ekkel mot deg.

Så lykke til med sertifikat og valg av sykkel etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_vibeke_*
her kommer et svar til dere alle...må le litt...for å ta lappen på A1 må du ha er trafikk forberedende kurs for å få lov til å øvelseskjøre det koster ca 2000 kr.. dette gjelder alle også voksne...du får lappen på tung sykkel når du har kjørt lett sykkel i 2 år ....det er ingen som får lappen direkte på tung sykkel...reglene forandret seg for ca 4 år siden..eller lengre...så må du ha mørkekjøring..det koster 1300 kr.. så er det teorikurs og vanlige kjøretimer som koster ca 400 kr..håper alle lærte litt av dette...dette vet jeg fordi sønnen min tar lappen....hilsen vibeke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster: Takk for godt svar, samme siste svaret til Puserjenta. De to første svarene dine kunne du virkerlig spart deg.

Vibece: Det er feil. Siden jeg allerede har billappen, slipper jeg trafikalt GK. Og siden jeg er over 21 år kan jeg kjøre opp for tung sykkel direkte.

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veldig fornøyd med AB, de har lokaler på bekkestua og nesbru(?). Noe av det jeg likte med dem er at de er ganske særiøse og at etter hver time fikk jeg en skriftlig evaluering om hva som burde øves på, feilene mine og hvordan fremgangen var. Dette var bil lappen da, så, vet ikke hvordan man gjør det på MC, siden du har lappen og "kan alt i trafikken". AB er 100 kroner dyrere per dobbelttime enn f.eks. Svein Svendsen (hvertfall for et års tid siden.) Jeg er hvertfall veldig glad jeg valgte AB :)

Hvis du tar MC lappen, da kan du fortsatt kjøre lett MC? Hvis det er like dyrt ville jeg kanskje vurdert vanglig MC for da får du flere valgmuligheter.. Men, for all det, MC kan jeg ingenting om ;) Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med hun over, og buster, og puserjenta; ta den på tungsykkel, da har du ihvertfall muligheten til å kjøre både tung-, lettsykkel og scooter:D

Endret av susannee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Det er en forskjell på opplæringen for A og A1, og det er at A1 slipper sikkerhetskurs på bane (aka. sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk. A1 blir nok dermed litt billigere, men jeg er absolutt enig med dem som sier at det kan være smart å ta A når du først skal ta noe. Da står du fritt til å velge hva du vil kjøre etterpå. :)

Det obligatoriske på A kommer så vidt jeg vet på ca. 15000 (inkludert diverse gebyrer), og på toppen av det kommer kjøretimene. Ingen billig fornøyelse m.a.o.

Du kan bl.a. kikke på denne infoen fra vegvesenet:

pdf med obligatoriske trinn i opplæring

Så får du sjekke med prisene på skolene rundt om, jeg har ikke noen spesifikke å anbefale siden jeg ikke er fra området :)

Endret av wind-up bird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser for meg at det ikke er mulig å ta lappen for lett eller mellomtung når du er over21. veit du ikke kan ta lappen for mellomtung for det blir automatisk tung når du er over 21. om du ikke kan å kjøre motorsykkel vile jeg trodd du må ut med minst 20k.

og om du nå kan ta a1 lappen så vile jeg i hvertfall ikke gjort det. en liten lett og svak sykkel som er beregnet for fører på 70kg eller.no med to voksne på er mye vannskeligere å kjøre enn en skikkelig mc. desuten er mc ca det beste du kan gjøre med klær på, og det finner du nokk ut når du har fått noen timer i salen så da kommer du til å angre om du kjører lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ser for meg at det ikke er mulig å ta lappen for lett eller mellomtung når du er over21. veit du ikke kan ta lappen for mellomtung for det blir automatisk tung når du er over 21.

Du blander vel litt betegnelsene her. Det fins kun to alternativ, man tar enten A1 ("lett") eller A ("tung").

Mellomtung er ikke et eget sertifikat, men en begrensning på A dersom du er ung (hatt A i under 2 år og er under 21), noe wadjet ikke kan være når hun har hatt bilsertifikat så pass lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...