Gå til innhold

Kroatia


Gjest Gjest_Cammie_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Cammie_*

Vi drar til 10 mai, og skal være en uke i Makarska Rivieran. Noen som har vært der og har lyst til å dele noen tips?

Spesielt interessert i å høre om værforhold:)

Også takknemlig for litt info om shopping, severdigheter og mat

På forhånd tuusen takk :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var i Kroatia i påska i fjor, altså før sesongen startet.

Likte landet veldig godt, på alle måter.

Vi tok bare fly dit, tok buss inn til Split, og lette etter hotell. Dro ut til øya Brac dagen etter med hurtigbåt. Lå der noen dager før vi dro inn til Split igjen, og leide bil.

Kjørte nedover kysten til Makarska, og ble der resten av tiden.

Byen er vakker, og stranda er fin, men ganska smal. Kan tenke meg at det er trangt om plassen der om sommeren.

Ellers kan en finne mange små strender, og turkis vann.

Mat og drikke er billig, både i butikken og på restauranter. Maten i Kroatia er ikke særlig spennende, forresten, men de har gode olivenoljer, skinker og oster. Ble ikke særlig imponert over restaurantmaten, men den var jo ok.

Vi kjørte også innom en vingård, og fikk servert nydelig mat, fikk smake på både oster, skinker og viner der.

Det som kanskje gjorde mest inntrykk på meg var kjøreturen i fjellene overnfor Makarska. Vi kjørte opp til en nasjonalpark, og helt opp på en fjelltopp 1760 moh, og det var litt av en tur! Flott natur, mektige fjell, smale trollstigen-veier osv.

Jeg vil altså anbefale å leie bil en dag eller to og kjøre litt innover i landet for å få litt andre inntrykk enn bare turistliv og strand.

En tur til Dubrovnik eller Split er også flott, og ikke så langt unna. Der er det jo en del severdigheter også.

Har dere mulighet til en tur ut til øyene, må dere absolutt gjøre det. Tror det går hurtigbåt også fra Makarska.

Været er vel varmt og fint i mai, men ikke for varmt. Om sommeren er det gjerne 40 grader og mer, fikk vi høre.

Vi shoppet ikke noe særlig, så jeg kan ikke si så mye om det. Men ettersom jeg husker, er det ikke spesielt billig, men heller ikke rådyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...