Gå til innhold

Trafikalt Grunnkurs


Gjest Gjest_linn_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_linn_*

Jeg er 36 år gammel.Prøvde å ta lappen for noen år siden, men måtte gi opp, gikk tom for penger.

Nå skal jeg prøve å ta opplæring igjen, men hva er så dette: Trafikalt Grunnkurs.

Dette kan jeg ikke huske å ha måttet gå gjennom sist.

Er dette nytt?

Må alle ta den?

Eller er det ment for bare yngre mennesker?

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_linn_*

Er Trafikalt Grunnkurs det som ble kalt teorikurs før?

For den tok jeg jo.

Skjønner ikke noe av dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 15 har nettopp tatt trafikalt grunnkurs, det er noe man må ha dersom man skal kunne øvingskjøre privat eller begynne trafikkopplæringen ved en trafikkskole. De hadde ikke noen prøve,men fikk et bevis på at de hadde gjennomført det. Så jeg har ikke inntrykk av at det er det som før var teorikurs, selv om det er teori. Går (uten at jeg vet det sikkert) ut fra at det er et supplement i tillegg til vanlig teorikurs.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *-*Pinky*-*

Trafikalt grunnkurs er ikke det samme som teorikurs nei.

Er litt teori, førstehjelpskurs å mørkekjøring. Husker ikke hvor mange kvelder det var. Jeg tok trafikalt grunnkurs i fjor vår, men mørkekjøringen tok ikke jeg før i år. Mørkekjøringen er såklart årstid avhengig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er obligatorisk for at du skal få lov til å øvelseskjøre. Jeg hadde også tatt mange kjøretimer for en del år siden, men da jeg startet opp igjen i høst måtte jeg ta trafikalt grunnkurs først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, regelen om at man må ha trafikalt grunnkurs er relativt "ny". Jeg fallt innunder den regelen fordi jeg var født etter mars -87 var det vel :klø:

Iallefall, det vi lærte var om holdninger til trafikk og litt lett teori (ikke nok til å ta teoriprøven på) og hadde førstehjelpskurs og mørkekjøring. Det er noe alle må igjennom for å få lov til å øvekjøre hjemme og hos en kjøreskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Hensikten med trafikalt grunnkurs er at øvelsessjåfører skal ha med seg et minimum av trafikkunnskap før de slippes ut i trafikken.

Det er ganske enkle greier, og må ikke sammenlignes med et teorikurs. Teorikurset er å anbefale, men det er ikke obligatorisk. Trafikalt grunnkurs er, og det er gyldig i to år, mener jeg å huske.

Trafikalt grunnkurs tar for seg mye om sikkerhet og lokale trafikale særegenheter. Og litt råd om hvordan best utnytte tiden man øvelseskjører. Det er åpnet for mye privatkjøring, og ikke alle er den fødte kjørelærer, selv om de har hatt førerkort noen år. Derfor er det viktig med litt ballast før du kastes inn i det.

Men dette er et forum, og du kan vanskelig skille mellom hvilket innlegg som gir fakta, og hvilket som er synsing. Derfor kan det være lurt å lese hva riktig fagorgan har å si om saken, på www.vegvesen.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikalt grunnkurs er, og det er gyldig i to år, mener jeg å huske.

Hvor har du dette fra? Jeg tok TG for et par år siden, men har av ulike grunner først nylig startet med øvelseskjøring. Jeg har ikke hørt noe om at trafikalt grunnkurs slutter å være gyldig etter to år, så det er jeg interessert i å vite mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette fra? Jeg tok TG for et par år siden, men har av ulike grunner først nylig startet med øvelseskjøring. Jeg har ikke hørt noe om at trafikalt grunnkurs slutter å være gyldig etter to år, så det er jeg interessert i å vite mer om.

TG-kurs går ikke ut på dato!

se link for mer info ang. øv.kjøre.

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De begynte med trafikalt grunnkurs i 2005 mener jeg. Jeg måtte ta det, født et par mnd etter 1. juni 1987.. Tror det var kurs fire kvelder + en kveld med mørkekjøring. Prisen var 2500,- eller 3000,-.

Men jeg droppet teorikurset og leste selv i stedet. Stod på første forsøk på både teori og oppkjøring..

Endret av Anemsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat begnt med lappen,- i en alder av snart 30. Alle må ha tg, men jeg slipper med bare mørkekjøringsteori og førstehjelp, fordi jeg en gang tok mopedlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen sa over her også kan du slippe lettere unna hvis du har tatt mopedlappen tidligere. Vet ikke om det gjelder om du har tatt mopedlappen etter et visst årstall, men om du har den så kan det være verdt å sjekke opp så du slipper ti timer sammen med fnisete 17-åringer :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Trafikkopplæring

Hei alle sammen!

Trafikalt grunnkurs erstatter ikke vanlig teorikurs eller nødvendigheten av å lese teoriboka. Kurset er ment som er forberedelse på sikker ferdsel i trafikk med fokus på risiko og forebygging.

Trafikalt grunnkurs utgår ikke på dato.

Har du sertifikat i annen lett klasse (moped, traktor, snøskuter) så slipper du trafikalt grunnkurs.

Her kan du lese mer om trafikalt grunnkurs samt å finne kurs om du vil melde deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...