Gjest dupidu Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Jeg har brukket halebeinet en gang for lenge siden (da jeg var liten sikkert), og så falt jeg neden trapp og slo det kraftig atter en gang. Legen kjente på det da og halebeinet mitt hadde grodd skjeivt eller noe. Dette siste skjedde i 2004, men jg vet ikke når jeg brakk det. Poenget er at det gjør veldig vondt fremdeles..hver gang jeg har sittet lenge...eller hvis jeg skal snu meg i sengen...eller gjøre nr 2 på do... Er det noen andre som har det slik? Eller kan være noe annet enn halebeinet som gjør det? Gjør vondt når jg kjenner på området der også..
Essie_ Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 Jeg har brukket halebeinet en gang for lenge siden (da jeg var liten sikkert), og så falt jeg neden trapp og slo det kraftig atter en gang. Legen kjente på det da og halebeinet mitt hadde grodd skjeivt eller noe. Dette siste skjedde i 2004, men jg vet ikke når jeg brakk det. Poenget er at det gjør veldig vondt fremdeles..hver gang jeg har sittet lenge...eller hvis jeg skal snu meg i sengen...eller gjøre nr 2 på do... Er det noen andre som har det slik? Eller kan være noe annet enn halebeinet som gjør det? Gjør vondt når jg kjenner på området der også.. Jeg brakk også halebenet mitt for noen år siden (tror det er blitt ca 6 år nå). Jeg hadde vondt lenge etter dette, det tok over et år før det begynte å bli bedre, klarte nesten ikke å sette meg ned, sitte eller reise meg opp i begynnelsen. Jeg kan fortsatt kjenne at det er ømt hvis jeg sitter lenge på en hard stol. Jeg vil tro at det er halebenet som plager deg. Det kan jo være at du slo opp skaden da du falt i trappen, og at det kanskje endte med et mer komplisert brudd som ikke har grodd riktig sammen? Selv om halebenet bruker lang tid på å gro, bør det vel ikke være vondt 4 år etter at du falt, så jeg ville tatt meg en tur til legen.
ammarylliss Skrevet 21. april 2008 #3 Skrevet 21. april 2008 Hei, Har hørt om lignende problematikk av andre som har hatt god erfaring ved å kontakte osteopat. Jeg har også god erfaring med osteopati, men ikke med den problematikken. Det er mange fysioterapeuter som videreutdanner seg til osteopater. Her fra hjemmesiden til Norsk Osteopat Forbund: Hva er osteopati? Osteopati er et relativt nytt behandlingstilbud i Norge, med røtter i USA. Osteopati øker kroppens evne til å helbrede seg selv gjennom fysisk behandling av hele kroppen ved smerter og plager. Osteopati er forebyggende og virker som akutt og rehabiliterende behandling. Osteopati virker fordi man fokuserer på sammenhenger i hele kroppen for å finne årsaken til smerten, som ofte kan være et annet sted enn der smerten oppleves. Osteopaten tar seg god tid til pasienten, har høy medisinsk kompetanse og samarbeider med annet helsepersonell når det er nødvendig. Osteopati bygger på medisinske fag som anatomi, fysiologi, biomekanikk og patologi. Osteopatien tilfører pasientene noe nytt. Osteopatene er spesielt interessert i å finne sammenhenger til folks smerter og plager og behandler ikke bare muskler og ledd, men også bindevevsnettverket i kroppen. Derfor behandler osteopatene i stor grad også følgetilstander av sykdom og skader, og pasientene opplever at smerter i rygg og nakke kan bedres. Osteopatene behandler ofte et annet sted enn der smertene sitter. Hva kan behandles? Osteopati virker hurtig ved alle typer belastningslidelser, ved rehabilitering etter sykdom og spesielt ved rygg- og nakkeplager, samt idrettsskader. I økende grad kommer også pasienter med problemer fra luftveien, urinveien og fordøyelsessystemet og for følgetilstander etter sykdom. Den typiske pasient har akutte eller kroniske smerter fra rygg, nakke, bekken, hofte, kne ankel, hode, mage, bryst, skulder eller arm. Plagene kan for eksempel være hodepine, lumbago, prolaps, ischias, bekkenløsning, whiplash, betennelse i albue eller skuldre, svimmelhet, stivhet, halting, dårlig balanse, utbrenthet, nummen følelse, halsbrann, urinveis-, luftveis eller fordøyelsesplager og kolikksmerter hos barn. Plagene kan oppstå etter langvarige belastninger, akutte skader, ulykker, arr, idrettsskader eller sykdom. Osteopati har også forebyggende virkning. Osteopati passer for pasienter i alle aldre. Spesielt for Osteopati Undersøkelsen som leder til en osteopatisk diagnose er spesiell for osteopater. I osteopati ser vi etter sammenheng mellom muskelskjelettsystemet og andre kroppssystemer, som bindevevsnettverket. Bindevev er en tynn hinne som omslutter hele kroppen og inneholder årer og nerver. Bindevev skaper også glideflater mellom strukturene og overfører spenninger. Osteopaten vil alltid forsøke å finne nedsatt bevegelighet i disse systemene. Derfor behandler osteopaten ofte andre steder på kroppen enn der smertene er. Hva skjer hos Osteopaten? Osteopaten bruker hendene for å finne årsak til pasientens plager. Osteopaten gjør en grundig undersøkelse med sykehistorie, holdningsanalyse, bevegelighetstesting og palpasjon (kjenner på kvaliteten i vevet). På denne måten finner osteopaten sammenheng mellom spenninger og symptomer. Undersøkelsen leder til en osteopatisk diagnose som viser hvor i kroppen de viktigste spenningene er. Denne diagnosen avgjør så behandlingen, som utføres med hendene/som består av manuelle teknikker. Det benyttes mange ulike teknikker som mobilisering, avspenning, korrigering av ledd eller tøyninger. Behandlingen har en trygg og skånsom tilnærming. Hver konsultasjon består av undersøkelse og behandling. Den er spesielt tilrettelagt for hver enkelt pasient. Sikkerhetstester blir utført for å utelukke tilstander hvor osteopatisk behandling ikke er egnet. Ved mistanke om alvorlig sykdom nøler vi ikke med å henvise til lege.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå