Gjest vimselot Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Skal investere i en stor tursekk. Hvor mange liter er de største på og til hvilken pris? Så en i reklame fra Biltema på 75 liter, men er ikke 75 liter litt liten sekk og kvaliteten er vel ikke noe å skryte av? Finnes det nettbutikker som selger sekker til ok kvalitet og pris?
Julie Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 (endret) Sjekk ut sportsnett.no. De har mye bra. Ang. størrelsen så kommer det vel an på hva du skal bruke sekken til? Har hørt at Helsport sine sekker er gode og relativt rimelige (tror de har hjemmeside), dersom du ikke ønsker å svi av flere tusen. Sekker fra Biltema har jeg ingen erfaring med, men tror jeg ville valgt noe annet dersom komfort og kvalitet var viktige kriterier. Endret 18. april 2008 av Julie
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 Når det gjelder størrelse tror jeg faktisk at jeg bare har 65 liters sekk, men den er mer enn tung nok når den blir fyllt opp den også. Hadde ikke vært noen vits for meg å ha større sekk, for da hadde jeg neppe greid å bære den. Min er en lill sport sekk i damemodell. Ofte lurt å kjøpe damemodell fordi de er bedre tilpasset til pupper og greier Dessuten er det viktig å tenke på at du har en del tilpassningsmulighet i reimene på sekken, slik at du får den til å passe deg perfekt. Dette er spesielt viktig hvis du skal gå i mange timer! Pris aner jeg ikke, fordi jeg har hatt min sekk i 5-6 år.
Gjest vimselot Skrevet 19. april 2008 #4 Skrevet 19. april 2008 Jeg skal sjekke linkene. Har ikke stor tiltro til sekk fra f.eks. Biltema til cirka 4-500 kr. Det er sikkert greit med en damesekk, men hva hvis jeg ikke har stort puppestell da? Ang. størrelse på sekken, blir kanskje 65 liter for liten. Jeg tenker da på at jeg ikke trenger pakke den full eller kan pakke den med lette ting og la de andre bære hermetikken, vinen m.m.
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. april 2008 #5 Skrevet 19. april 2008 Jeg skal sjekke linkene. Har ikke stor tiltro til sekk fra f.eks. Biltema til cirka 4-500 kr. Det er sikkert greit med en damesekk, men hva hvis jeg ikke har stort puppestell da? Ang. størrelse på sekken, blir kanskje 65 liter for liten. Jeg tenker da på at jeg ikke trenger pakke den full eller kan pakke den med lette ting og la de andre bære hermetikken, vinen m.m. hehe. Angående det med damesekk, så handler det ofte om at menn har lengre/bredere rygger enn kvinner også. I tillegg til at det er ubehagelig å ha reima rett over brystene, uansett om de er små eller store Jeg er vandt til å gå på fjelltur der jeg må bære alt det jeg trenger for turen i min egen sekk, dette gjør derfor utvelgelsen av hva som skal med utrolig nøye, derfor passer det med 65 liter for meg. Ikke en sokk for mye er gjerne mottoet mitt da Så er jo spørsmålet hvor mye du er villig til å betale for en sekk, og ikke minst hvor mye du skal bruke den. Man kan få ekstremt dyre sekker, men liten vits hvis man skal bruke den en gang i året kanskje!?
Gjest vimselot Skrevet 19. april 2008 #6 Skrevet 19. april 2008 hehe. Angående det med damesekk, så handler det ofte om at menn har lengre/bredere rygger enn kvinner også. I tillegg til at det er ubehagelig å ha reima rett over brystene, uansett om de er små eller store Jeg er vandt til å gå på fjelltur der jeg må bære alt det jeg trenger for turen i min egen sekk, dette gjør derfor utvelgelsen av hva som skal med utrolig nøye, derfor passer det med 65 liter for meg. Ikke en sokk for mye er gjerne mottoet mitt da Så er jo spørsmålet hvor mye du er villig til å betale for en sekk, og ikke minst hvor mye du skal bruke den. Man kan få ekstremt dyre sekker, men liten vits hvis man skal bruke den en gang i året kanskje!? Da går jeg for en damesekk. Jeg har heller ikke tenkt å pakke for mye, dvs for tungt men vet av erfaring at en sekk kan veie et tonn selv om man har pakket fornuftig (glem den vinen jeg noen ganger har dratt med meg og som jeg må bære selv de fleste gangene). Hermetikk tar jeg ikke med, det er rett og slett for tungt. Skal se litt på de sekkene som er aktuelle, men det er kanskje dumt å bestille på nett uten å ha prøvd sekken? Den skal kunne brukes på vinteren også og tåle snø og regn, så vil ikke ha en helt billig sekk, men betaler ikke stort mer enn par tusenlapper tror jeg, hvis det er nok for en brukbar sekk.
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. april 2008 #7 Skrevet 19. april 2008 Ofte lurt å prøve sekken først iallefall, sånn at du er sikkert på at den passer til deg. Hvis du skal bruke den vinterstid/i høstregn er det ofte lurt å invistere i et trekk til sekken for at den skal holde seg tørr. Hvis man skal ha med vin, ta pappvin. Hermetikk kan du pakke i lette plastbokser eller i plastposer. Ta vekk all embalasje etc som du strengt tatt ikke trenger å ha med. Gå i en butikk og se på utvalget. Du trenger ikke bestemme deg der og da, men finner du en sekk du liker kan du sjekke prisene på nettet etterpå.
Gjest vimselot Skrevet 19. april 2008 #8 Skrevet 19. april 2008 Takk. Jeg tenkte ikke på trekk til sekken, men ser at det kan være lurt slik at ikke turen blir spolert pga. regnvær f.eks.
Miel Skrevet 21. april 2008 #9 Skrevet 21. april 2008 Du må gjerne kjøpe sekk på nett, men jeg vil anbefale deg på det sterkeste å ta en tur innom en sportsbutikk og få prøvd de aktuelle sekkene på ryggen først.
Gjest vimselot Skrevet 22. april 2008 #10 Skrevet 22. april 2008 Du må gjerne kjøpe sekk på nett, men jeg vil anbefale deg på det sterkeste å ta en tur innom en sportsbutikk og få prøvd de aktuelle sekkene på ryggen først. Jeg skal gjøre det. Men har de noe tyngde de kan legge i sekken slik at den veier det en sekk vanligvis veier på f.eks. en helgetur?
Gjest vimselot Skrevet 23. april 2008 #12 Skrevet 23. april 2008 Jepp, det har de. Vet ikke om jeg skal sukke nå. Kanskje det ikke blir noen tur da...hvis de fyller sekken opp (vet at en full sekk veier ett tonn selv om man tenker før man pakker)... Når man først er på tur, er det for sent å snu. Har noen ganger hatt så tung sekk at andre har måtte hjelpe til med å få den på ryggen, men det går vel denne gangen og. Vet at de selger lettere produkter i dag enn tidligere, men jeg har det meste og har ikke tenkt å fornye alt jeg har av friluftslivsutstyr heller...
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. april 2008 #13 Skrevet 23. april 2008 Fant denne testen på vg: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=220418 Nederst på siden står det noen pakketips, lurt og pakke slik når man skal ut på tur! Har også vært på tur med sekk som jeg ikke greier å løfte opp på ryggen selv, er utrolig slitsomt det. Det fine med det var at jeg lærte til neste gang jeg skulle på tur, da var jeg nemlig mye flinkere til å pakke
Gjest vimselot Skrevet 23. april 2008 #14 Skrevet 23. april 2008 Takk for linken. Jeg må nok gå for en damesekk, men 60-65 liter virker så lite siden jeg skal ha med det samme som en mann og jeg har ingen mann til å bære en 90 liters sekk (det ville være deilig og såå praktis men...). En mann bruker klær som opptar større plass enn meg, spiser mer (?), men vi må ha med det samme av turutstyr. Så hvis to damer skal på en helgetur eller en uke på fjellet, da burde vi hatt en sekk på magen også? (det burde jo finnes, siden vi er skapt til å gå gravide...) Jeg vet at man kan kjøpe produkter som veier lite i dag, men jeg har ikke så god økonomi og vil prioritere sekk og kanskje en ny sovepose. Jeg starter opp en ny tråd om produkter av lettvekt som egner seg på tur også i dårlig og kaldt vær.
Miel Skrevet 23. april 2008 #15 Skrevet 23. april 2008 Vet ikke om jeg skal sukke nå. Kanskje det ikke blir noen tur da...hvis de fyller sekken opp (vet at en full sekk veier ett tonn selv om man tenker før man pakker)... :klø: Hva mener du, egentlig? Det er jo bra at de har noe med litt tyngde å legge i sekken, du må jo kjenne hvordan sekken oppfører seg på ryggen når den er tung! For øvrig har jeg en 65-liters sekk fra Berghaus selv (men den er drøyt 10 år gammel, så du får neppe tak i den nå lenger), og den har aldri vært for liten. Jeg har gått ukelange turer i fjellet med den, og alltid fått med meg det jeg skal. For en typisk hytte-til-hytte-tur veier sekken min gjerne 10-13 kg, for telttur uten mulighet for proviantering underveis blir det gjerne litt mer, men ikke uoverkommelig, så lenge vi er flere som kan dele på fellesutstyret.
Gjest vimselot Skrevet 23. april 2008 #16 Skrevet 23. april 2008 :klø: Hva mener du, egentlig? Det er jo bra at de har noe med litt tyngde å legge i sekken, du må jo kjenne hvordan sekken oppfører seg på ryggen når den er tung! For øvrig har jeg en 65-liters sekk fra Berghaus selv (men den er drøyt 10 år gammel, så du får neppe tak i den nå lenger), og den har aldri vært for liten. Jeg har gått ukelange turer i fjellet med den, og alltid fått med meg det jeg skal. For en typisk hytte-til-hytte-tur veier sekken min gjerne 10-13 kg, for telttur uten mulighet for proviantering underveis blir det gjerne litt mer, men ikke uoverkommelig, så lenge vi er flere som kan dele på fellesutstyret. Visste ikke om jeg skulle sukke fordi når jeg skal prøve en sekk med vekt (fornuftig pakket) i butikken, er jeg typen til å tenke "åh nei, aldri om jeg skal på fjellet og gå med denne tyngden på ryggen..." Hvis jeg ikke prøver først men bare drar på fjellet, er jeg NØDT til å bære i alle fall til første lille bekk... Men jeg skal prøve sekk, høres fornuftig ut siden vi er ulikt bygget.
Miel Skrevet 23. april 2008 #17 Skrevet 23. april 2008 Hehe, sånn ja... Lykke til med sekkekjøp, og god tur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå