sandra82 Skrevet 20. april 2008 #21 Skrevet 20. april 2008 vi er nok litt mer laidbacke enn mange foreldre!! datteren min er 2 år og har aldri sovet i sengen vår.. hun vil rett og slett ikke og bare tuller om vi prøver!!! amminga sluttet jeg med når hun var 3 mnd for det var en del komplikasjoner der! hun takker for maten og prøver å lære henne om å spørre pent. men hun er jo liten ennå.. men høflig det er hun, synes det er viktig!! Hun er nok litt bortskjemt, desverre, men tror ikke det er så mye vår feil... ellers er det veldig viktig at hun er selvstendig, og hun elsker å lære nye ting så sånn sett er det bra! i tillegg vil jeg ikke ha en pysete unge, hun må prøve det meste og er ganske tøff!!
Gjest *Mim* Skrevet 20. april 2008 #22 Skrevet 20. april 2008 Vi er nok litt gammeldagse, og kanskje strenge i enkelte sammenhenger. Siden vi er mange i familien, er det viktig at barna kan ta en beskjed uten å krangle eller kverulere. Vi hører gjerne på argumenter og prøver å begrunne standpunktene våre, men det er vi voksne som bestemmer. Høflighet, vennlighet, empati og kreativitet er viktige verdier for meg. Vi har praktisert samsoving og mye fysisk kontakt mens barna var små. Ser ingen som helst grunn til at en liten baby skal skrike.
Gjest StoreSky Skrevet 21. april 2008 #23 Skrevet 21. april 2008 Tja... Har nok dessverre en svært kort lunte, er utålmodig og vil ha ting gjort "her og nå". Men sier at jeg er glad i henne hver dag, koser og klemmer masse. (savnet det da jeg var liten) Og har jeg gått over streken og vært urimelig streng og kjeftete, så prøver jeg og be om unnskyldning. Iblandt er jeg veldig lat mamma, hater foreldrearrangementer på skolen (har mine egne venner takk!), der vi bodde før ble det nok for mye TV-titting. Men jeg liker å lese for henne, snakket seriøst, gjøre småting med henne. Frøkna sier selv at jeg er ganske tullete og rar! Tuller, fleiper, dramatiserer mye....hehe! Hun får stort sett få dra på besøk til venner, ha venner på besøk/overnatting. Og ser vi på noen områder er mer streng, andre områder mindre streng. Jeg er opptatt av vanlig høflighet, selvstendighet, mestring. Hun tok bussen alene til/fra skolen, går alene til venner, gjør endel ting selv hjemme. Men hun er et surrehue uten like! Så må dessverre følge opp endel, spesielt angående bøker fra skolen, lekser, tid, rydding, stell av seg selv. Noe som er super frustrerende for meg som er ganske organisert på dette området....
Gjest husmoren Skrevet 21. april 2008 #24 Skrevet 21. april 2008 Vi har nok svelget mange hårete kameler underveis. Visste jo så utmerket hva en skulle og ikke skulle før en fikk barn, og før barna vokste til! Vi er ganske laidback, bruker mye humor, ler endel, tuller og tøyser, prøver bevisst å ha en positiv stemning i huset. Vi har et åpent hus for barnas venner, de vet at her er de velkommen, og at vi finner på ting sammen med de! Så kan vi være sint, sur, irritert, trøtt og lei av barn. Tenke på hvordan endte jeg her? Prøver å oppdra barna våre til å være løsningsorientert, inkluderende, positiv og ydmyk. Føler at vi er på vei, men at det fremdeles er langt å gå. Barna våre skal lære at vi er der for dem, men også at livene våre ikke bare dreier seg om dem. Vi klemmer og koser masse, de kommer inn om natten(selv om det ikke er noe vi vil) og de er åpne og forteller oss mye hva de gjør, tenker og er når de er i skole/barnehage. Vi tar ting litt som det kommer, planlegger ikke så veldig mye, men er med på mye. Vi forteller dem at de er små prinsesser, at vi elsker dem og at vi er så ufattelig glad i dem, så sier vi også at det synes alle de andre foreldrene om sine barn også. Vi snakker om at alle ikke har det like bra som oss, om hvordan noen ikke har mat, foreldre, hus osv Vi snakker om hvordan barn blir til, ulike familiekonstellasjoner, og mamma og pappa viser og forteller at de er glad i hverandre. Huset vårt er sjeldent strøken, men vi bryr oss ikke så veldig mye om det. Vi lar barna få klatre i trær, av og til sykle uten hjelm, de får slå seg, og de får ta bussen aleine. Vi er ikke så nøye på om de ikke alltid er helt rein når vi går på butikken og de får lov til å boltre seg i gjørmen om det er det de vil. Så er vi streng på at de skal være høflig, takke for maten, takke for seg, takke for besøket, si unskyld om de har gjort noe gale, høre etter når vi snakker til dem og be om lov om det er noe de vil. De skal oppføre seg blandt folk, vente på tur og være gode venner. Synes vi gjør en god jobb jeg, noen dager bedre enn andre. vi er som oftest fornøyd, og ingenting er som kvelden da de legger seg etter et bad, gode og trøtte etter lek ute en hel dag, rødmussen i kinnene og med et lykkelig smil ser de opp på deg med noen fantastiske livfulle øyne og sier; du er den beste mammaen i verden! Det smelter et mammahjerte!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå