Gå til innhold

Vårstell i hagen

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Sofie_*
Skrevet

Vi har flyttet og fått vår første hage, som er stor og forholdsvis ustelt. Den består stort sett av "gammeldagse" stauder som jeg husker fra mine besteforeldres hage, samt noen hekkplanter som villvin og spireaer og rosebusker. Hvordan i all verden skal jeg gå løs på dette nå som snøen er borte? Det ligger igjen visne planter fra i høst på toppen i blomsterbedene, er det bare å klippe det bort? Hva med hekkplanter og roser, skal de klippes eller stå som de er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I bedene bare fjerner du vissent løv etc. Staudene klipper du helt ned før du fjerner dem - ikke dra dem opp, da kan du risikere å dra opp årets vekster. Hekken kan du beskjære om du synes den er for høy, eller om det er toppskudd som strekker seg høyt over hekken. Før du beskjærer roser, ville jeg lest litt i hagebøker eller fått råd av en hagevant nabo som kan vise deg litt.

OBS: Ikke trå får mye på plena før den er helt tørr etter vinteren. Når den er blitt tørr, kan du gå over den med en stålrive og fjerne litt dødt gress og mose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...