Gå til innhold

Briller på 1-åring

Vingedama

Anbefalte innlegg

2000,- var jammen dyrt for innfattning. Vi bruker Brilleland og det meste vi har brukt er 1000,-. Syns de har stort utvalg på Brilleland i innfattninger.

2000 kr til en innfatning er ikke dyrt. Jeg har sett mange innfatninger til ca 1000 kr, men jeg spanderer gladelig 2000 kr på en innfatning til dattra mi (som forresten har brukt briller siden hun var 1,5 år). Dette gjør jeg fordi det er så viktig at hun har briller som hun liker selv, og som er pene på henne. Dette er tross alt noe som hun skal ha midt i ansiktet i ihvertfall 1 år framover i tid, og hun skal trives med det. Og jeg har ikke sett mange pene innfatninger til rundt 1000 kr. . Men jeg har satt ett "tak" på hvor dyr innfatning hun får lov til å velge. Vi går helst ikke over 2500 kr. Og da får vi dekka 400 kr av NAV.

Hun bruker linser i tillegg, dette har hun brukt siden hun var 7,5 år. Nå er hun 10,5 år. Det har aldri vært noe problem i forhold til dette.

Til TS. Erfaringa som vi fikk når dattra vår begynte med briller, var at snor var lurt. OG vi snakket mye med henne, og fikk også familie rundt som brukte briller, til å komme og vise seg fram. Nå har jeg en sønn på 10 mnd som må ha briller, og vi kommer til å gjøre det samme med han. Men det blir spennende å se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Pannekake_*

Jeg har hatt briller siden jeg var ca 9 mnd gammel. Ble født med strabisme (skjeling) og var langsynt. Løsningen var å teipe brillene på meg:P Vet ikke hvordan det føltes for mamma og pappa egentlig, utenom at de sier jeg var "såå søt med store briller på det lille hodet".. For øyene gikk virkelig i alle retninger, veldig slitsomt. Men vokste opp med briller, og gikk bare fint i barnehage (hadde rosa snor til de rosa brillene :fnise: ). Opplevde vel bare et par ganger den brilleslange-kommentaren, men da var det ekstremt kjedelig for "plagerne" i klassen ja. Så, MIN personlige erfaring er helt fin:) Og jeg har da klart meg bra;) Har heller aldri kunnet bruke linser, da de legger seg skjevt og ting blir bare verre. Har siden jeg ble født blitt operert tre ganger til sammen, 2 ganger på venstre øye og 1 på høyre. Er den dag idag ikke helt kvitt strabismen, men det er naturligvis bedret mye, og folk som ikke vet at jeg har det, ser det ikke med mindre jeg er sliten/trøtt/full. Har dessuten gått over til å bli mer nærsynt, og blir verre per år. Men skulle bare hilse til TS og si at det går bare fint :klemmer: ...men angående briller og priser, jeg fikk dekt briller (glass og innfatning) og sjekk på poliklinikken i Tr.Heim hvert år, og vi betalte bare en liten egenandel. Frem til jeg ble 18 da. Så, rart om det har endret seg så mye.

Klemklem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som datteren og sønnen min får dekket fra NAV er; undersøkelser hos øyelege, glass, jobben som er med brillene, og 400 kr på innfatninga. Dette er helt vanlig. Jeg mener det er sagt at de får ett par briller i året, og en reperasjon på disse i året, men er ikke sikker på dette. Barna mine skjeler og er langsynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Min sønn er snart 3 år, og må begynne med briller nå. Han skjeler stort på det ene øyet, og vi har prøvd med lapp i samråd med øyelege. Han nektet å ha på seg lappen så da ble vi henvist til Ortoptist. Vi skal prøve briller et års tid, og hjelper ikke det skal det vurdereres for operasjon. Han skjer såpass mye at det er til fare for synet på det øyet. Det blir en stor utfordring å få han til å bruke briller, han vil ikke bruke solbriller en gang. Gruer meg skikkelige til all kranglingen.. :gjeiper:

Men hvis han godtar det etterhvert, så blir det jo best for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebroren min begynnte med briller ganske så tidlig.

Han var vell 2-3år.

Begynnelsen var det litt uvant, og syntes synd på han som måtte bruke briller (veldig dårlig syn)

Men får hannes del ble det ikke noe problem i det hele tatt. Han merket selv hvor mye bedre han så, kan tenke meg det ble en helt annen verden for han som så såpass dårlig. Det tar jo selvfølgelig litt tid til og venne seg til dem for et barn, men det gjør det jo for oss alle !

Nå er det nesten rart og se han uten brillene, han er så nydelig med dem atte! :)

Det finnes også kontaktlinser for barn, han er nå seks år, og kan begynne med dem om et år eller to tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...