Gjest Sorte Orm Skrevet 17. april 2008 #1 Skrevet 17. april 2008 Er det bare meg eller kan rike venner være litt plagsomme. Når de ikke forstår at ikke man har råd til alt de vil. Og at ikke alle har like mye penger som de har
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #2 Skrevet 17. april 2008 Det er ikke bare deg, nei.. Jeg er gørr lei av at særlig en kamerat av meg, med en rik pappa (som har forsynt ham med både leilighet og bil), ikke klarer å fatte at jeg ikke har råd til å bli med på heisatur, til tross for at det "bare" kommer på 10 000 pr pers. 10 000 må da alle klare å hoste opp, herregud liksom. Jeg er nok bare gniten og kjip, såh. Kommentarer av typen "Du burde kjøpe deg bil" er også vanlig.. Ånei, jeg liker å ta tre busser til jobb hver dag, det er derfor jeg ikke har kjøpt en.
Gjest Alabama Skrevet 17. april 2008 #3 Skrevet 17. april 2008 Jeg er fattig student med en himmelhøy husleie pga. renteoppgang. Jeg har ingen rike venner akkurat, men de fleste har myyyye mer penger til rådighet hver mnd enn meg fordi de har under halvparten av mine utgifter! Derfor irriterer jeg meg grønn når de klager over at det ikke har penger!!!
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #4 Skrevet 17. april 2008 Jeg er fattig student med en himmelhøy husleie pga. renteoppgang. Jeg har ingen rike venner akkurat, men de fleste har myyyye mer penger til rådighet hver mnd enn meg fordi de har under halvparten av mine utgifter! Derfor irriterer jeg meg grønn når de klager over at det ikke har penger!!! Det kan hende at de irriterer seg like grønn over at du ikke finner deg et billigere sted å bo Jeg har en venninne som kjøpte seg leilighet i et borettslag med lavt innskudd og høy fellesgjeld, som nå sliter fordi de "Plutselig" måtte begynne å betale renter.. Men herregud, det visste da hun på forhånd.. Jeg har også en kamerat som leier enebolig på 100 kvadrat helt alene, til 12 000 i måneden.. som klager over hvor dårlig råd han har..
vuilnis Skrevet 17. april 2008 #5 Skrevet 17. april 2008 kjenner ei jente som kjøper designermøbler og servise til flere tusen og så syter over at hun er så fattig at hun ikke har råd til å besøke venner som bor 5 mil unna...
Kitsune Skrevet 17. april 2008 #6 Skrevet 17. april 2008 Tja, når man har sett litt på Luksusfellen på TV, så ser det ut til at det med flest ting er de med reelt sett dårligst råd.. (Ser man sammenhengen???) Og så merket jeg meg at alle, unntatt en av de i deltakerne, hadde minst en hund...
Kitsune Skrevet 17. april 2008 #7 Skrevet 17. april 2008 Men utenom det, ja, har en bekjent som synes vi burde hatt båt, og at vi burde kjøpe ny bil. Og som klager over at lønnsforhandlingen ikke var god nok. OG som samtidig klager over at dollarkursen var høy på golfturen i hele Amerika. Men bortsett ifra det så har mine venner respekt for hva folk har eller ikke har.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #8 Skrevet 17. april 2008 Tja, når man har sett litt på Luksusfellen på TV, så ser det ut til at det med flest ting er de med reelt sett dårligst råd.. (Ser man sammenhengen???) Og så merket jeg meg at alle, unntatt en av de i deltakerne, hadde minst en hund... Det er derfor de er med på Luksusfellen. Det er ikke et representativt utvalg av befolkningen, ei heller av de med dårlig råd.
Gjest Alabama Skrevet 17. april 2008 #9 Skrevet 17. april 2008 Det kan hende at de irriterer seg like grønn over at du ikke finner deg et billigere sted å bo Jeg har kjøpt leilighet. Betaler gjeld, renter og husleie/fellesutgifter. Jeg klager aldri over at jeg har lite penger, men det gjør venner som lever som konger sammenliknet med meg!!!
Gjest RIKINGEN Skrevet 17. april 2008 #10 Skrevet 17. april 2008 Det er ikke bare deg, nei.. Jeg er gørr lei av at særlig en kamerat av meg, med en rik pappa (som har forsynt ham med både leilighet og bil), ikke klarer å fatte at jeg ikke har råd til å bli med på heisatur, til tross for at det "bare" kommer på 10 000 pr pers. 10 000 må da alle klare å hoste opp, herregud liksom. Jeg er nok bare gniten og kjip, såh. Kommentarer av typen "Du burde kjøpe deg bil" er også vanlig.. Ånei, jeg liker å ta tre busser til jobb hver dag, det er derfor jeg ikke har kjøpt en. du har muligheten til å kunne tjene over 10 000 i måneden etter en vanlig jobb, så ikke syt. hadde du villet NOK hadde du fått det. det er en kjennslov.
Gjest smotti Skrevet 17. april 2008 #11 Skrevet 17. april 2008 Har ett vennepar som hele tiden vil vi skal komme på besøk(bor 3 timer unna med bil) og drikke litt vin i boblebadet i jacuzien i hagen..... og at vi skal være med til syden støtt og stadig..... Og når de har dårlig råd, så kan hun fremdeles gå ut å shoppe for 10k uten at det har noe å si...... Ikke noe gøy nei...
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #12 Skrevet 17. april 2008 Er det bare meg eller kan rike venner være litt plagsomme. Når de ikke forstår at ikke man har råd til alt de vil. Og at ikke alle har like mye penger som de har Jeg er rikere enn alle mine venner, så jeg vet ikke svaret på det du spør om. Men det er nå og da plagsomt med venner som ikke er så rike som meg.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #13 Skrevet 17. april 2008 Jeg har kjøpt leilighet. Betaler gjeld, renter og husleie/fellesutgifter. Jeg klager aldri over at jeg har lite penger, men det gjør venner som lever som konger sammenliknet med meg!!! Og hva så? Hvorfor skal ikke vi som er så rike også kunne gi uttrykk for at det er svinedyrt å være så rik? Skal vi ikke kunne det, bare fordi dere fattige blir sure? Det er et helvete å være rikere enn alle sine venner. Og det er et helvete at det koster så mye å være rik.
Gjest Golden Girl Skrevet 17. april 2008 #14 Skrevet 17. april 2008 Ei venninne som alltid klaget over at hun hadde så dårlig råd. Men hver eneste gang vi møttes kom hun bærende med poser med nye klær. Skjønn det den som kan...
Gjest Golden Girl Skrevet 17. april 2008 #15 Skrevet 17. april 2008 Og hva så? Hvorfor skal ikke vi som er så rike også kunne gi uttrykk for at det er svinedyrt å være så rik? Skal vi ikke kunne det, bare fordi dere fattige blir sure? Det er et helvete å være rikere enn alle sine venner. Og det er et helvete at det koster så mye å være rik. Dakkar liten...
Gjest Alabama Skrevet 17. april 2008 #16 Skrevet 17. april 2008 Og hva så? Hvorfor skal ikke vi som er så rike også kunne gi uttrykk for at det er svinedyrt å være så rik? Skal vi ikke kunne det, bare fordi dere fattige blir sure? Det er et helvete å være rikere enn alle sine venner. Og det er et helvete at det koster så mye å være rik. Stakkars deg..
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #17 Skrevet 17. april 2008 Nja, jeg har ingen steinrike venner, men jeg har ei venninne som ødsler penger, og har som motto at "penger er til for å brukes". Og det er jo hennes sak det, det legger ikke jeg meg oppi, verken økonomien eller vanene hennes. Men det som irriterer meg er at hun ikke kan respektere at jeg ikke vil leve sånn, at jeg gjerne vil legge av en liten sum av lønna hver måned til sparing, at jeg ikke vil bruke opp hvert eneste øre av lønna to uker før neste lønn kommer inn. Vi tjener akkurat det samme da vi jobber sammen og har lik ansiennitet, men jeg har langt bedre økonomi. Men vi kommer fra hver vår bakgrunn, jeg kommer fra en familie hvor vi sjeldent kunne unne oss noe ekstra og måtte tenke to ganger før vi handlet. Hun kommer fra en familie med mye penger, fikk 200 kroner for hver femmer hun dro inn på ungdomsskolen (ikke i snitt, per prøve med femmer), ett år slanket hun seg 25 kilo og fikk betalt 25000 kroner av faren sin for det.... Jeg var nok litt misunnelig mens vi gikk på ungdomsskolen og hun fikk penger for karakterene sine, men etter det med vektnedgangen (som i seg selv er positivt) priste jeg meg lykkelig for at jeg ikke er vokst opp med et slikt pengejag.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #18 Skrevet 18. april 2008 Jeg har kjøpt leilighet. Betaler gjeld, renter og husleie/fellesutgifter. Jeg klager aldri over at jeg har lite penger, men det gjør venner som lever som konger sammenliknet med meg!!! Ja, men du har jo selv valgt å kjøpe deg leilighet? Og renteoppgang er noe alle burde ta med i betraktningen når de kjøper. Om vennene dine har utbetalt like mye som deg i måneden, men likevel har bedre råd enn deg, så er jo det fordi du selv har valgt å bruke pengene dine på bolig. Du velger å bruke pengene dine på bolig, og har lite penger til overs etterpå. De velger å bruke pengene sine til diverse "tull og tøys", og har lite penger til overs etterpå. I det lange løp er det du som har gjort det mest fornuftige valget, siden du har investert pengene og får igjen for dem.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #19 Skrevet 18. april 2008 Jeg har en venninne som maste ustanselig på om jeg ikke skulle kjøpe meg leilighet snart da? Det var jo bare å ta opp lån lissom?? Hun ble sponset som pokker av pappa, så hun trengte ikke ta opp lån selv. Og det var helt umulig å få inn i hodet hennes at nei, det er ikke bare å gå inn i banken og si jeg skal låne så og så mye takk. Man må faktisk ha råd til å betale tilbake lånet også. Og så, når jeg endelig har klart å kjøpe meg leilighet, så driver hun og kommer med masse kritiske kommentarer til inventaret.. Fordi alle møblene er brukt.. Hvorfor kjøper jeg ikke heller noen nye, lissom, det er jo -riper- i stuebordet.. Og dessuten bør jeg kjøpe meg noen nye klær, jeg kan da ikke gå i noe som er mer enn et år gammelt. Grrr....
Gjest Gjest_Bygdedyret_* Skrevet 18. april 2008 #20 Skrevet 18. april 2008 Jeg har ingen spesielt rike venner, men jeg har venninner som er i en helt annen livssituasjon enn meg. Det vil si at deres barn har flyttet hjemmefra og tjener egne penger og mor og far har bare seg selv å bruke pengene på nå. Mens jeg har tre barn og to av dem er mange år unna flytte-hjemmefra og jobb-alder. Og de venninnene skjønner ikke helt at jeg ikke så ofte kan være med på spa eller byturer eller shoppe som dem. Og det virker som om de har glemt hvor mye tid det tar å være forelder med lekser og annen oppfølging. De skjønner det når jeg forklarer det, men så glemmer de det igjen. De er 8-10 år eldre enn meg og i tillegg startet de tidligere enn meg med barn. Og når mine har flyttet ut og jeg har pengene for meg selv så er de nærmere pensjonsalderen og har sikkert ikke min ork til å gjøre alt mulig - og da skal jeg ta igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå