Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Datteren min på 8 år ønsker å slippe å være med på butikken, eller lignende, men jeg er så usikker på om jeg skal la henne få lov til å kunne være hjemme en time eller to..

Jeg hører andre på hennes alder er hjemme alene til tider, men vil gjærne få noen synspungter på dette..

Hun er ei vesleviksen jente, så jeg stoler på henne, men hva hvis noe skjer osv.....

Hva har dere gjort/tenker dere over saken?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ballerina
Skrevet

Lillesøsteren min begynte nok å være litt hjemme alene i den alderen. Hun har også alltid vært veslevoksen og hadde lyst selv. Mamma og stepappa har alltid med seg telefon når de går hjemmefra og hun må ha huset låst mens hun er alene. Og de er sjelden borte mer enn en time eller to.

Det går vel an å "øve" litt? Være borte en halvtime første gangen og se hvordan det går?

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Min sønn er 7 og han er alene innimellom. Han har mulighet til å ringe dersom det er noe. Vi bor landlig til, og han kjenner naboene så jeg ser ikke noe problem i det så lenge han vil det selv.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Når man er 8 år, kan man fint være alene hjemme en time eller to. Start i det små med en kort tur på butikken eller noe liknende, og øk på etter hvert.

En gang må jo selvstendighetstreningen begynne.

Skrevet

Hvis 8 åringen ønsker det selv, ikke har for vane å finne på sprø ting, har tilgang på telefon, osv ville jeg ikke hatt betenkeligheter med det noen timer på dagtid nei. For foreldre er det vel uansett en prosess å klare å gi slipp så sikkert greit å begynne i det små for din egen del. Barnet klarer seg nok ;)

Skrevet
Hvis 8 åringen ønsker det selv, ikke har for vane å finne på sprø ting, har tilgang på telefon, osv ville jeg ikke hatt betenkeligheter med det noen timer på dagtid nei. For foreldre er det vel uansett en prosess å klare å gi slipp så sikkert greit å begynne i det små for din egen del. Barnet klarer seg nok ;)

Må le litt av meg selv, har alltid vært en guttejente med bein i nesa, og skulle aldri bli en slik hønemor, men vips så ble jeg det alikevel.. :ler:

Joda, prøvde å la henne være hjemme alene i en times tid i går, det gikk jo kjempe fint, å jenta var jo kjempestolt... :jepp:

Skrevet

Jeg begynte å være alene etter skolen da jeg var 8 år, to eller tre dager i uka. Resten var jeg på fritids (SFO). Var kun et par timer, men så jobbet foreldrene mine ikke så langt unna (bare så det er sagt) - og jeg hadde naboer jeg kunne henvende meg til om det skulle være noe.

Mvh Yvonne :duskedame:

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)

Det er viktig å snakke om hva hun kan få lov til og hva hun ikke kan få lov til.

Hva hun aldri må finne på å gjøre osv...

Er hun fornuftig så mener jeg ikke hun er for ung til å være hjemme mens du er på butikken i en time eller to.

Da jeg lot sønnen min være hjemme alene første gangen mens jeg var en tur på butikken(som ligger 3 minutter unna) var han ca 5 eller 6 år tror jeg! Før skolealder i hvert fall. Jeg må innrømme at jeg var kjemperask og en smule nervøs første gangen, men det gikk helt fint det-og han var veldig stolt.

Første gangen han var hjemme alene mens jeg var på jobben var da han sluttet på SFO og det var vel i 4 klasse. Da var det sånn at han måtte ringe meg med en gang han kom hjem fra skolen for å si at han var hjemme.

Jeg kom vel kanskje 2-3 timer etter at han kom hjem.

Dette var ikke gjort i en håndvenning, men vi "øvde" masse på forhånd med tanke på at han skulle gå hjem alene og det å være hjemme alene mens jeg var på jobb.

Endret av Frk.Uhåndterlig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...