kika Skrevet 24. april 2008 #21 Skrevet 24. april 2008 Jeg tror valgene man tilslutt tar faller på erfaringer, yrker vi har en del kjennskap til, påvirkning utenfra også håper jeg at det er en god del interesser som spiller inn. Men så skal det sies at det er vanskelig å tenke seg hvordan et yrke er i virkeligheten utifra det man leser på nettsidene til skolene.. det er en lang prossess og sette seg inn i alle mulighetene man har, og å finne det perfekte studiet er krevende. Selv er jeg sammensatt av veldig forskjellige ønsker og drømmer, og har ennå til gode å finne en studium som dekker alle sammen :kaffe: kom i dag over denne nettsiden her via min kusine. Perspective 703 Hva tror du/dere om dette? Nytt for meg men det ligger kanskje noen svar inni meg som kan trenge litt guiding Tror iallefall at det ikke er i sosiologi jeg finner svarene jeg søker etter Kjenner at dette er noe jeg vil ta tak i, men takker for råd fra dere! Det er også en lydfil der man kan høre på. Alt er på engelsk, men klarer jeg vel:) lydfil ka dokka trur?
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #22 Skrevet 24. april 2008 tallene jeg skrev over er fra søkerhandboka 2008 så det er årets tall... skulle søkt i år jeg også men skal ta noen ekstra fag til neste år i stedet, trenger matte og 2 kj/ 2fy for å kommme inn på farmesistudiet:P Hæ??? Har poengene for i år kommet allerede?? Hvor finner jeg dem?? Lurer på kravet på sosialantropologi og Asiatiske og Afrikanske studier, samt psykologi. Alle i Oslo... Så fint at noen er oppdaterte
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #23 Skrevet 25. april 2008 Hæ??? Har poengene for i år kommet allerede?? Hvor finner jeg dem?? Lurer på kravet på sosialantropologi og Asiatiske og Afrikanske studier, samt psykologi. Alle i Oslo... Så fint at noen er oppdaterte Tror ikke poengene er fra i år nei, det er jo akuratt samme som i fjor + at vi har jo ikke sendt inn vitnemålene våre ennå så de kan jo ikke vite hva det ender opp med... Tvi tvi for at de ikke har steget myyye
Gjest phen Skrevet 25. april 2008 #24 Skrevet 25. april 2008 Jeg begynte på mitt nåværende studie stort sett fordi min kjære studerte i samme by og det studiet var det jeg mest kunne tenke meg av det som fantes der. (Hadde ingenting jeg brant for) Så midt uti studiet fant jeg ut at det jeg egentlig ville var å studere ernæring. Ernæring hadde jeg ikke sjans til å komme inn på, så jeg fortsatte studiet jeg hadde begynt på. Nå i juni er jeg ferdig med bachelorgraden min, og jeg fant nettopp ut at Atlantis medisinske høgskole(privatskole) har fått en offentlig godkjent bachelorgrad i ernæring, så der skal jeg søke. Jeg har allerde studielån fra 3 år, og får nå også for 3 nye sannsynligvis..samt skolepengene på 50 000 i året Men det er drømmen min, så satser på det er verdt det
Gjest Gjest_Majken_* Skrevet 25. april 2008 #25 Skrevet 25. april 2008 Jeg begynte på mitt nåværende studie stort sett fordi min kjære studerte i samme by og det studiet var det jeg mest kunne tenke meg av det som fantes der. (Hadde ingenting jeg brant for) Så midt uti studiet fant jeg ut at det jeg egentlig ville var å studere ernæring. Ernæring hadde jeg ikke sjans til å komme inn på, så jeg fortsatte studiet jeg hadde begynt på. Nå i juni er jeg ferdig med bachelorgraden min, og jeg fant nettopp ut at Atlantis medisinske høgskole(privatskole) har fått en offentlig godkjent bachelorgrad i ernæring, så der skal jeg søke. Jeg har allerde studielån fra 3 år, og får nå også for 3 nye sannsynligvis..samt skolepengene på 50 000 i året Men det er drømmen min, så satser på det er verdt det Wow, så flink du er Veldig godt gjort!!! Har du kommet frem til akkuratt hva innen ernæring du kan tenke deg å jobbe med?? Stor respekt for at du satser på drømmene dine, kjempe flott gjort! Har ei venninne som muligens gjør det samme som deg, hun er halvveis i bachleor nå og vil fullføre før hun velger nytt. Lykke til, dette klarer du kjempe bra!!
mustapippuri Skrevet 25. april 2008 #26 Skrevet 25. april 2008 Tror ikke poengene er fra i år nei, det er jo akuratt samme som i fjor + at vi har jo ikke sendt inn vitnemålene våre ennå så de kan jo ikke vite hva det ender opp med... Tvi tvi for at de ikke har steget myyye Tallene i søkerhåndboka er fra i fjor ja:)
Gjest phen Skrevet 25. april 2008 #27 Skrevet 25. april 2008 Wow, så flink du er Veldig godt gjort!!! Har du kommet frem til akkuratt hva innen ernæring du kan tenke deg å jobbe med?? Stor respekt for at du satser på drømmene dine, kjempe flott gjort! Har ei venninne som muligens gjør det samme som deg, hun er halvveis i bachleor nå og vil fullføre før hun velger nytt. Lykke til, dette klarer du kjempe bra!! Takk, koselig med positiv tilbakemelding Jeg vil jo veldig gjerne jobbe med å veilede folk som sliter med livsstilsykdommer, slik som overvekt, diabetes ++ Virker som et utrolig interessant studie! Må vel ta master for å få tittelen ernæringsfysiolog, med bachelorgrad blir man ernæringsterapeut/ernæringsrådgiver. Vi får ta et år av ganga å se (Frister jo med master, men er jo godt mulig jeg får fryktelig nok av studier og studielån etterhvert )
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #28 Skrevet 26. april 2008 Fikk omslagsheftet fra Samordna opptak i dag... hva skjer om jeg omprioriterer rekkefølgen på studievalgene mine? Må jeg ha nytt ark da, eller spiller det ingen rolle?
yoga Skrevet 26. april 2008 #29 Skrevet 26. april 2008 Fikk omslagsheftet fra Samordna opptak i dag... hva skjer om jeg omprioriterer rekkefølgen på studievalgene mine? Må jeg ha nytt ark da, eller spiller det ingen rolle? Det spiller ingen rolle
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #30 Skrevet 26. april 2008 Det spiller ingen rolle Tuuuusen takk for raskt svar Nå slipper jeg å stresse med det! Skal jeg skrive på omslaget at jeg har bytta ønsker eller ser de det uansett på nettet??
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #31 Skrevet 6. mai 2008 Flere her inne som har søkt universitetet i Oslo??
smile85 Skrevet 6. mai 2008 #32 Skrevet 6. mai 2008 Flere her inne som har søkt universitetet i Oslo?? Jeg har søkt på spesialpedagogikk på universitetet i Oslo. Men regner med at jeg kommer inn på et av studieønskene mine på HIØ.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #33 Skrevet 6. mai 2008 Jeg har søkt på spesialpedagogikk på universitetet i Oslo. Men regner med at jeg kommer inn på et av studieønskene mine på HIØ. Så spennende!! Gleder meg masse til svaret kommer i slutten av juli.. Gleder du deg til å begynne å studere?
smile85 Skrevet 6. mai 2008 #34 Skrevet 6. mai 2008 Så spennende!! Gleder meg masse til svaret kommer i slutten av juli.. Gleder du deg til å begynne å studere? Jeg kan nesten ikke vente blir så spennende!!! :juhu: Synes det er alt for lenge til svaret kommer.....er så spendt!!! Men vi får brae smøre oss med tålmodighet og krysse fingrene for at vi kommer in
Serenity88 Skrevet 6. mai 2008 #35 Skrevet 6. mai 2008 Heia! Jeg har søkt på jus jeg da...i Bergen Håper jeg kommer inn, skal ha 10 eksamener, første imorgen og den siste 11.juni. Hvis ikke blir det psykologi årsstudium også søker jeg på jus igjen neste år. Noen som vet hvilke poeng jeg "mister" når man søker neste år? Finnes fortsatt alderspoeng og får jeg poeng for et år på universitet (psykologi)?
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #36 Skrevet 6. mai 2008 Heia! Jeg har søkt på jus jeg da...i Bergen Håper jeg kommer inn, skal ha 10 eksamener, første imorgen og den siste 11.juni. Hvis ikke blir det psykologi årsstudium også søker jeg på jus igjen neste år. Noen som vet hvilke poeng jeg "mister" når man søker neste år? Finnes fortsatt alderspoeng og får jeg poeng for et år på universitet (psykologi)? Sjekk samordnaopptak.no der står alt om de nye opptaksreglene fra neste år, er dessverre ikke helt stødig i dem selv. Men jeg tror at du vil få 2 poeng for studiene på psykologien (istedet for 3 som det er nå), og at noen fordypniongspoeng forsvinner.. Men det gjelder jo alle sammen da, så sånn sett går det mest utover dem som har dårlig snitt fra vgs og har tatt mye fordypninger for å tjene opp poenger... Lykke til!!
The Kitten Skrevet 6. mai 2008 #37 Skrevet 6. mai 2008 Hva ble det endelige valget deres? Og tror dere at dere kommer inn?? Hvis dere har lyst må dere gjerne fortelle hva slags yrker dere drømmer om etter endt utdannelse! Jeg satte: 1. økonomi og administrasjon 2. administrasjon og ledelse 3. offentlig styring 4. psykologi 5. soialt arbeid 6. afrikanske og asiatiske studier 7. sosialantropologi 8. utviklingsstudier 9. statsvitenskap 10.filosofi Er litt usikker på hva jeg vil bli, men tror at rådgivning/ saksbehandling og litt menneskekontakt passer meg fint Kanskje en jobb innen UDI? Håper jeg kommer inn på 1. eller 2. valget Jeg søkte på: 1. USA-studier 2. Europa studier 3. Samfunnsøkonomi 4. Generell psykologi 5. Psykologi 6. Rettsvitenskap. Søkte bare på seks studier. Håper på et av de tre øverste. Hilsen The Kitten :banantroll:
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #38 Skrevet 8. mai 2008 Jeg søkte på: 1. USA-studier 2. Europa studier 3. Samfunnsøkonomi 4. Generell psykologi 5. Psykologi 6. Rettsvitenskap. Søkte bare på seks studier. Håper på et av de tre øverste. Hilsen The Kitten :banantroll: Er det universitetet i Oslo du vil inn på? Hva slags yrker ser du for deg etter endte studier? (Har selv asia studier på et av mine valg, og er litt nysgjerrig på mulighetene og hva andre som spesialiserer seg i et område tenker..)
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2008 #39 Skrevet 9. mai 2008 Tuuuusen takk for raskt svar Nå slipper jeg å stresse med det! Skal jeg skrive på omslaget at jeg har bytta ønsker eller ser de det uansett på nettet?? Du trenger bare å skifte på nettet, og det kan du gjøre fram til 1. juli. Du trenger ikke "melde" mer fra, de går ut i fra det som står på nettet. Det eneste som foregår på papir i år er vel vitnemåla, man kan ikke lenger søke på papir.
Purple Basil Skrevet 9. mai 2008 #40 Skrevet 9. mai 2008 ^^Fra universitetet i Oslo: Sosialantropologen har fått en viktig rolle som formidler av kunnskap mellom ulike kulturer. Du kan jobbe med blant annet migrasjons- og utviklingsspørsmål eller med forskning på organisasjoner og arbeidsliv. Mange sosialantropologer finner du også i offentlig forvaltning, der de jobber som saksbehandlere, utredere eller rådgivere. Andre jobber i skolen og på universiteter og høyskoler, innenfor bistand, interesseorganisasjoner, helse- og sosialvesen eller som konsulenter i det private næringsliv. Sosialantropologi som fag er i utvikling, og i stadig flere sammenhenger ser man verdien av antropologiske analyser og arbeidsmåter. Dette betyr at nye arbeidsområder hele tiden dukker opp. http://www.uio.no/studier/program/sosant/o...emuligheter.xml Selv har jeg søkt reiseliv, og har fått bekreftet studieplassen allerede, så jeg er strålende fornøyd! :D Reiseliv på Campus? Studerer der nå
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå