Gå til innhold

kluss med P-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann!

jegb har nå gått på Loette p-piller i 5 år,og det er svært sjelden at jeg har glemt en pille. men natt til søndag var jeg ikke hjemme,og glemte å ta med pillen. fikk ikke tatt den glemte pillen før søndag ettermiddag,også den neste når jeg la meg samme kveld. man skal bruke kondom i 7 dager etter glemt pille står det,men natt til torsdag glemte vi kondomen.....

var på pille nr 11 på brettet da jeg glemte pillen(altså midt i perioden), og er nå på pille 15. hva er sjansen for å bli gravid?? må¨jeg ta angrepillen??

håper noen med erfaring kan svare meg på dette,kanskje noen helsesøstre/leger...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sakset fra pakningsvedlegget (felleskatalogen.no - søk på loette, klikk på pakningsvedlegg:

HVA SKAL DU GJØRE DERSOM.....

.......du glemmer å ta tabletter.

*

Dersom du er mindre enn 12 timer forsinket er p-pillens pålitelighet inntakt. Ta tabletten så snart du oppdager forglemmelsen og ta den neste tabletten som vanlig.

*

Dersom du er mer en 12 timer forsinket kan p-pillens pålitelighet være redusert. Risikoen for graviditet er større dersom forglemmelsen finner sted i løpet av den første uken eller på slutten av brettet.

o

Ta alltid den siste utelatte tablett så snart du blir klar over forglemmelsen, selv om dette inebærer at du må ta to tabletter på samme dag. Fortsett deretter å ta p-pillene som vanlig, men sørg for å bruke en prevensjonsmetode i tillegg (som f. eks kondom eller sæddrepende middel) de neste 7 dagene.

o

Dersom disse 7 siste dagene strekker seg over siste aktive tabletten i det nåværende brettet, skal nytt brett påbegynnes straks etter at siste aktive tablett på nåværende brett er tatt, d.v.s. at alle inaktive tabletter kastes. Du vil følgelig ikke få noen bortfallsblødning før du på slutten av det andre brettet, men du kan oppleve flekkvis blødning og gjenombruddsblødning. Dersom du ikke får noen bortfallsblødning når du er ferdig med det andre brettet skal du ta kontakt med lege slik at du kan undersøkes for å utelukke graviditet før du fortsetter med neste brett.

Hvis du tok pillen på søndag ettermiddag (og vanligvis tar den på morgenen) tok du den kanskje ikke mer enn 12 timer for sent? Da forstår jeg det som at du kan regne det som om den ikke er glemt. Hvis det har gått lenger tid er jo risikoen liten i og med at du er på dag 11 (se punkt 2). Jeg går ut ifra at det er 21 aktive piller på brettet (og 7 "sukkerpiller"), i så fall er jo nr 11 den beste pillen å glemme

Skrevet

Jeg pleier å ta pillen om kvelden, sånn ca i tolv-tiden... fikk ikke tatt den før i syv-tiden søndag.. ja eg og forstod det sånn at nr 11 er den som er minst farlig å glemme,siden den e midt på brettet... men blir jo litt bekymret da..

vil veldig gjerne IKKE ta angrepillen,da det passer svært dårlig å være kvalm i et døgn (hehe som om det noengang "passer" å være kvalm...)

Gjest lucy d-.-b
Skrevet (endret)

Ut fra det du sier virker det som du tok pillen i riktig tidsrom. Jeg har gjort som deg UTROLIG mange ganger, og det har alltid gått helt fint. Så lenge du tar alle pillene etter den "glemte" pillen til vanlig tid ville jeg ikke bekymret meg.

Dette går nok helt fint. Men husk, pillen er uansett ikke 100% trygg, så man skal alltid være forberedt på at HVIS man har sex KAN man bli gravid. Sånn er livet :)

Edit:skriveleif

Endret av lucy d-.-b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...