Gå til innhold

solskjerming


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt jeg leilighet med store vinduer i sørvestlig retning. Jeg har derfor behov for solskjerming. Både for å ta litt av varmen, og for å spare møblene.

Men samtidig så har jeg ikke lyst til å miste all utsikten.. Det frister lite å ha alle vinduene helt lukket for hele tiden (jeg har bare vinduer på én vegg i stuen og på kjøkkenet, typisk blokkleilighet).

Med lameller, hvis solen kommer inn på skrå, kan man da snu lamellene slik at de skrår motsatt vei, og dermed likevel ha såpass gliper mellom dem at man ser litt ut samtidig som solen ikke kommer inn?

Er det noen som har noen tips om hvordan man kan skjerme seg mot solen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder sjerming for varme er utvendig skjerming det mest effektive siden det stopper varmen utenfor vinduet. Men det er kanskje værre å få til? Har du veranda utenfor disse vinduene?

Lameller kan snues begge veier ja. Så det er ike noe problem.

Selv hadde jeg kanskje valgt persienner siden de ikke trenger å trekkes helt ned vinduet om du skjønner. På den måten ser du fortsatt ut om sola står høyt på himmelen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har altan utenfor, ja. Utvendig skjerming er vel veldig dyrt? Jeg har ikke råd til å bruke så veldig mye på det..

Stuevinduet er veldig stort, nesten 3 meter bredt og 2 meter høyt. Så da må jeg evt. ha flere persienner på det ene vinduet, og da vil det jo bli en glipe mellom som ikke dekkes.

Altanen er delvis overbygget, så øverste fjerdedelen av vinduet ligger som regel i skyggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe persienner på utsiden av vinduet da? De av metall burde jo holde en stund.

Vet flere som har flere persienner på rad, og de har ikke opplevd problemer med glipper i alle fall.... Men det kan jo hende....

Utvendig skjerming er egentlig dyrt ja. Men en markise eller persienner som tåler litt trenger ikke bli så forferdelig dyrt.

Og om det er en overbygget altan så tåler sikkert persiennene å henge der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke helt overbygget, bare litt. Regnet står rett på når det blåser (og regne og blåse gjør det mye av i Bergen..) Så all eventuell utvendig solskjerming må være spesiallaget for å henge utvendig. Utvendige persienner må jo i tilleg gå på skinner for ikke å dunke på vinduene når det blåser. Så det tror jeg neppe jeg har råd til.

Jeg har flere persienner ved siden av hverandre på soverommet, og der blir det ihvertfall en liten glipe. Persiennene kan jo ikke fysisk berøre hverandre, da vil det jo bli tull når man skal heise den ene opp, eller stille på vinkelen på dem. Siden disse vinduene ligger i skyggen stort sett hele dagen så gjør jo ikke dette noe, men i stuen vil det være irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Hva med panelgardiner? Som regel så holder det å dekke til deler av vinduet om gangen, hvertfall der jeg har bodd. Forrige leiligheten til mamma hadde panelgardiner, så vi flyttet lit på dem innimellom for å skjerme sofagruppen. Da hadde vi som regel halvparten av vinduene dekket til av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har lameller og er veldig fornøyd med det. Kan både skru dem fram og tilbake i tillegg til å trekke de helt vekk. Hvis du finner noen som er i lyst materiale, så vil det se mer åpent og lyst ut selv om du har de nesten igjen.

De stedene hvor jeg har bodd som jeg har hatt flere persienner ved siden av hverandre, har jeg hatt gardiner utenpå i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fineste er nok kanskje å målbestille? Hos kirsch.no (obs, hysterisk flash-side med lyd... :kjefte: ) kan du f.eks. målbestille persienner i aluminium i opptil 3 meters bredde. De har også lameller, panelgardiner, plisségardiner osv. Det behøver ikke bli så dyrt, jeg hadde tenkt å gjøre det i stuen her, da vi har samme problem. Det er også ofte rabatt/salg på slike løsninger, f.eks. troooor jeg Interiørland har 20% rabatt akkurat nå. :)

Endte opp med å ha det som det var da vi kjøpte i stuen likevel, dvs to persienner ved siden av hverandre i to av vinduene. Det blir litt glipe ja, men har ofte bare den ene nede. Det mest irriterende er i grunn den tråden som blir hengende midt i vinduet, har festet med noen u-kroker langs vinduskarmen, men det er ikke sånn kjempefint for det om.

Edit: Forresten, om du er litt fingernem, kan du sy liftgardiner selv også, det kan jo bli fint om du finner et stoff som passer. Blant annet Stoff og stil har mekanismer for liftgardiner for å lage selv.

Endret av Scheherazade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å skjerme utvendig så hindrer du veldig mye av varmen å komme inn .. Utvendige persienner er geniale .. for cluet er å hindre glasset i vinduene å bli oppvarmet av solen .. og slippe en overopphetet stue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Jeg har utvendige persienner, og kan absolutt anbefale det! Synes de skjermer godt mot varmen, samtidig som de ikke tar vekk all utsikt hvis en vrir på lamellene.

Da vi kjøpte huset vårt var persiennene allerede montert, så jeg vet ikke prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...