Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg finner i arbeidsmiljøloven at man har rett på inntil ti dagers permisjon med syke barn, 15 dager dersom man har flere enn to barn. Videre finner jeg at man har rett til permisjon for eldre barn dersom disse er innlagt ved sykehus, eller hvis de nettopp er skrevet ut og trenger kontinuerlig pleie. ( arbeidsmiljøloven §12-9)

Jeg antar at det her er snakk om lønnet permisjon (hjemme med sykt barn er jo fri med lønn), men hvor finner jeg det svart på hvitt? Altså en definisjon på at med permisjon så menes det lønnet permisjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket folketrygdeloven?

Gjest ¤bella¤
Skrevet

mener du permisjon? Eller bare bruk av egemelding ved barns eller barnepassers sykdom?

Skrevet
Har du sjekket folketrygdeloven?

:) Skal gjøre det nå.

Bella; jeg mener fravær fra jobb grunnet syke barn, evt. syke barn over tolv innlagt på sykehus. Jeg vet at man har rett på fri, men vil gjerne finne ut hvor det står at man har rett på betaling. At man har ti dager med barn under tolv er greit, men jeg trenger dokumentasjon på at man har krav på betaling ved slikt fravær.

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet

Hvis du kontakter NAV så kan de hjelpe deg.

Skrevet

Sjekk ut om omsorgspermisjon

Skrevet

Hvis det ikke står uttrykkelig i Arbeidsmiljøloven at det er rett til permisjon med lønn, så er det faktisk ikke annet enn en rett til å få fri. Ikke til å få lønn.

Folketrygdloven sier litt om rett til lønn i slike tilfeller. Dessuten har veldig mange arbeidstakere tariffavtaler som er bedre enn lovverket. Du bør derfor sjekke om du har tariffavtale på din arbeidsplass som gir deg bedre rettigheter på dette området!

Skrevet

TS her. Takk for hjelpen. :)

Jeg fant ut det samme som deg, Donpedro, og ringte også NAV og fikk dette bekreftet.

Det er altså arbeidsmiljøloven som gir rett til fri, men folketrygdloven som gir rett til fri med lønn dersom det er snakk om barn under tolv år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...