Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

HEI! Er det noen som kan fortelle hva som er praksisen med pauser, hvis man jobber deltid f.eks i matbutikk? :kaffe:

Har søkt litt på nette, og det ser ut til at man ikke har noen rett til en eneste pause, hvis man jobber barer fem timer. Men det må jo være lov til å sette seg ned iallefall fem minutter hver time? De som røyker tar jo gjerne røykepauser i ny og ne, og de som ikke gjør det har vel behov for å ta en pust i bakken av og til..

Noen som jobber i butikk og vet om dette?

Og kan noen fortelle hva som er begynnerlønnen i f.eks rema eller safari, for en person på 24 år? Og hvor mye er den når man har jobbet i ett år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det er sånn at du har krav på en halvtime når du jobber 5,5 timer, eller mer. Du har også rett til fem minutter hver time med "annet arbeid" eller noe i den duren.

De fleste arbeidsgivere er jo ganske fleksible på dette med kortere pauser i løpet av en dag.

Når det gjelder lønn tipper jeg det varierer fra 110-130 uten noe spesielt ansvar eller kompetanse. Sjekk jobbfeber.no?

:)

Skrevet

Forresten. Der jeg jobbet før var det sånn at du måtte ha jobbet så og så mange timer fast i uka for å kunne få høyere lønn etter et år. Det var heller ikke snakk om så altfor mange kroner..

Skrevet (endret)

-

Endret av Melania
Skrevet

Man har krav på minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger 5.5 timer. Pausene til sammen skal være minst en halv time hvis daglig arbeidstid er minst 8 timer. Man har ikke krav på pauser hver time i tillegg, men man kan dele opp halvtimen.

De aller fleste steder tillater imidlertid flere pauser enn det.

Skrevet

Jeg vil tro de fleste er saapass fleksible at man faar ta en liten pause i alle fall. Der jeg jobbet deltid foer fikk vi alltids lov til aa faa en pause lang nok til aa kaste i seg en skive og ta en tur paa toalettet eller lufte seg litt for aa klarne hodet om vi bare jobbet 4-5 timer. Det sier seg selv at om man staar i butikk med konstant koe, og er alene i kassa, saa klarer man ikke 5.5 timer uten en eneste pause uten at risikoen for aa gjoere stoerre feil enn en femmer her og der blir ganske stor.

Skrevet

Begynnerlønnen som "kassadame" er ca.110, spørs litt hvilke butikk det gjelder, men du får også UB-tillegg hvis du jobber mer enn 15 timer i måneden, da får du ekstra for helg/kveldsjobbing.

Du får ikke mer lønn enn andre selv om du har jobbet der lenger, alle tjener likt. Om ikke du blir låsansvarlig, da får man et lite tillegg.

Har du jobbet en stund i butikk, er det enkelt å få kurs som gjør at du selv kan bli daglig leder, og da øker lønnen betraktelig sammen med arbeidstimene;)

Kiwi har faktisk ganske bra timeslønn i forhold til mange andre butikker, de er jo også sent oppe så man får raskt UB:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...