Gå til innhold

vondt i rygg - ringe lege?

Fremhevede innlegg

Gjest Catwoman
Skrevet

Det skjedde et eller annet i ryggen min i løpet av fredagen, vet ikke hva det er eller hvorfor - men på slutten av dagen var det vondt.

Fortsatt vondt på lørdag og søndag, litt bedre på mandag, i dag er det likt som i går. (Var borte fra jobb igår i dag har jeg fri)

Men så er saken om jeg bør dra til legen - jeg er litt usikker på om det er vondt nok til det, det er jo ikke som om jeg er invalid av smerte akkurat. Men så vil jeg gjerne vite hva det er og.

Det sitter langt opp i ryggen, langs ryggraden, virker som om smerten kommer fra et sted mellom to knokler. Holder jeg meg helt i ro går det helt fint. Kan også gjøre endel småting uten at det er noe problem. Men så gjør jeg en eller annen vridning på kroppen og da høgger det til.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lacuna
Skrevet

Uten at jeg skal stille noen som helst diagnose, høres det mistenkelig ut som låsning i muskulaturen, noe jeg selv dessverre også er plaget med fra tid til annen. Det som har hjulpet meg, har rett og slett vært å ta en enkelt time hos kiropraktor for å få løsnet opp i det hele, og effekten har vært langvarig. Nå sist forsøkte jeg naprapat, som jeg følte ikke hadde samme effekten, men ryggen er uansett mye bedre enn tidligere.

Gjest Catwoman
Skrevet

Det ble verre igår - så da var det egentlig ikke noe å lure på. Ringte legen.. men legen kunne jo ikke ta meg inn før i morgen...

Idag er det veldig, veldig vondt. :( får håpe dagen går fort og at ibuxene virker litt.

Skrevet

Leger har ofte ikke så mye å bidra med i slike tilfeller. Ring kiropraktor istedet!

Gjest Catwoman
Skrevet

Det vet jeg - men det er greit og innom han først.

Hvordan kan du mene at jeg skal ringe kiropraktor så lenge jeg ikke aner hva som er galt i ryggen? Greit å vite hva det er før jeg lar en kiropraktor gjøre noe.

Skrevet

Kiropraktoren er såpass utdannet at h*n kan henvise videre dersom det er nødvendig. Jeg gikk mølla innom lege, videre til røntgen, ingentig galt funnet på røntgen, så til kiro.

Resultat: Økt svai i ryggen og bekkennerver i klem, samt et par muskelknuter som følge av dette. Kiropraktor fikset det hele på null komma svisj! Ikke gjorde det vondt heller.

Er du øm når du trykker på venusberget, kan det indikere nerver i klem.

Gjest Mirina
Skrevet

Hvordan kan du mene at jeg skal ringe kiropraktor så lenge jeg ikke aner hva som er galt i ryggen? Greit å vite hva det er før jeg lar en kiropraktor gjøre noe.

Øh, kiropraktoren greier da å finne ut hva som er galt med ryggen din..

Skrevet

Ja, det kan de. De har tross alt rygg som spesialfelt.

Skrevet

Almenneger kan stort sett ikke gjøre annet enn å henvise deg til røntgen og be deg ta det med ro/trene inntil smertegrensen for å se om det går over.

En kiropraktors fagområde er samspillet mellom muskler, skjelett og nerver, og h@n vil med manuelle undersøkelser kunne si om dette er noe h*n kan gjøre noe med der og da, eller om det må sjekkes videre. Isåfall henviser h*n deg til røntgen.

Selv har jeg en lignende historie som Saerias. Gikk og hanglet i ukesvis med sykmelding og goddagmannøkseskaft-svar fra min ellers supre fastlege. Gikk til kiro på eget initiativ og vips, bra i løpet av noen knekk.

Skrevet
Kjem ein til hos kiropraktor uten henvisning fra legen? veit at ein kjem til hos manuell terapeut, men fysio er det jo verre med.

Kiropraktortime kan bestilles direkte. Med henvisning fra lege er imidlertid timene hos kiro noen tiere rimeligere enn de er uten henvisning. Men du skal ta tre - fire timer his kiro før det lønner seg, dersom du først må betale for legetime med henvisning

Skrevet
Det skjedde et eller annet i ryggen min i løpet av fredagen, vet ikke hva det er eller hvorfor - men på slutten av dagen var det vondt.

Fortsatt vondt på lørdag og søndag, litt bedre på mandag, i dag er det likt som i går. (Var borte fra jobb igår i dag har jeg fri)

Men så er saken om jeg bør dra til legen - jeg er litt usikker på om det er vondt nok til det, det er jo ikke som om jeg er invalid av smerte akkurat. Men så vil jeg gjerne vite hva det er og.

Det sitter langt opp i ryggen, langs ryggraden, virker som om smerten kommer fra et sted mellom to knokler. Holder jeg meg helt i ro går det helt fint. Kan også gjøre endel småting uten at det er noe problem. Men så gjør jeg en eller annen vridning på kroppen og da høgger det til.

bortkastet å dra til legen. hva kan vel han jøre+ ring en kiropraktor. han vil helpe deg straks-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...