Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!, hvordan foregår norsk eksamen på vk2?

Det er ressurshefte til en av eksamene vi skal ha?, er det til bokmål eller nynorsk?

Er det forskjellige typer oppgaver i bokmål og nynorsk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener å huske oppgavene kom på begge målformene, og at de var like...

Lykke til :)

Skrevet

Da jeg tok eksamen i norsk for to år siden fulgte ressursheftet med til nynorsk-eksamen, altså friskrivingseksamen. I bokmålseksamen hadde man fagskriving, og ikke vi fikk ikke tildelt noe ressurshefte på forhånd, men det var en del tekster i selve oppgaveheftet som vi kunne bruke som bakgrunn når vi skrev fagstil.

Så ja, det er forskjellige oppgaver til bokmål og nynorsk. Nynorsk er som sagt friskriving (novelle, artikkel, essay, kåseri m.m.), mens bokmål er fagskriving, der man skal vise kunnskap om det gitte temaet (kunnskap man forhåpentligvis har tilegnet seg i løpet av norsktimene ;) ).

Skrevet

Hvis det ikke har kommet nye regler de siste årene, trekkes det om hva som blir friskriving og fagskriving av hovedmål og sidemål. Det er nå en gang sånn at noen faktisk har nynorsk som hovedmål, så det går ikke an å snakke om at nynorsk og bokmål har "faste oppgaver" på eksamen.

Skrevet
Hvis det ikke har kommet nye regler de siste årene, trekkes det om hva som blir friskriving og fagskriving av hovedmål og sidemål. Det er nå en gang sånn at noen faktisk har nynorsk som hovedmål, så det går ikke an å snakke om at nynorsk og bokmål har "faste oppgaver" på eksamen.

Sikker på at det blir trekt...? Da jeg gikk siste året brukte hvertfall læreren vår hele året vårt på å terpe på at alle bokmålstilene vi skrev var fagstiler, og nynorskstilene var fristiler, siden det var sånn det kom til å bli på eksamen uansett (forutsatt at man hadde bokmål som hovedmål, hvordan det blir for de med nynorsk som hovedmål vet jeg ikke).

Nå hadde ikke jeg nynorsk da så jeg måtte ta to eksamener på bokmål, en friskriving og en fagskriving... ;) Men alle andre i klassen fulgte det andre opplegget...

Menmen, jeg VET ingenting, bare forteller hvordan vi hadde det for 2 år siden.

Skrevet (endret)

Sånn var det for dere fordi du da har bokmål som hovedmål. For de som har nynorsk som hovedmål vil dette være fagoppgaven :)

Endret av Snorkefrøken
Skrevet

Nei, jeg er ikke sikker på at det blir trekt. Jeg syns jeg husker at vi fikk informasjon ganske tidlig om at det ble bokmål på fagskrivingen, og at læreren mente vi var heldig med utfallet siden det er vanskelig nok å skrive sidemål om man ikke skal skrive fagtekst i tillegg. Kanskje hadde de trukket, kanskje hadde lærerne bestemt at det ble sånn, eller kanskje, som dere sier, dette er fast og læreren forklarte oss at vi var heldig med det uansett.

Det jeg iallefall er sikker på, er at det ikke er en sammenheng bm-fagskriving nn-friskriving, siden ikke alle har det samme hovedmålet (som Snorkfrøken også er inne på).

Skrevet

Hei!

Den gang jeg gikk på videregående (som er 6-7 år siden) mener jeg at det var annen hvert år med hovedmål og sidemål med ressurshefte og fagdag. Altså hvis hovedmål hadde ressurshefte for to år siden, vil det være det igjen i år. Dette skal uansett læreren din vite, så det er jo bare å spørre! I forhold til nynorsk og bokmål er regelen enkel (dette vet jeg, da jeg gikk i en klasse hvor folk hadde både nynorsk og bokmål som hovedmål); alle skriver en og samme eksamen på sitt hovedmål, og en på sitt sidemål. De som har nynorsk som hovedmål skriver altså nynorskeksamen når du har bokmåleksamen og vice versa.

Lykke til!

Gjest gjest|
Skrevet

Du har to eksamner i norks.

En er ressurheftestil, på våres skole skal denne stilen skrives på nynorsk.

Så har du en fagstil, den skal skrives på bokmål.

På fagstilen har du pensum fra Vk1 og Vk2 så det er en del som må øves inn.

Grue meg litt til fag eksamen, men nesten alle andre klarer det så går nok fint:)

• 4 uker senere...
Skrevet

Eksamen i morgen, og det er fagskriving;) Den skal være på hovedmålet, altså for de fleste vil dette si på bokmål...ressursheftedag på mandag skal skrives på sidemålet, noe som i de fleste tilfeller er på nynorsk.

Pensum for fagskrivingen er alt fra VK1 og VK2, altså en god del. Det gjelder å ha fulgt med i undervisningstimene;)

Lykke til i morgen!!!!

Skrevet
Eksamen i morgen, og det er fagskriving;) Den skal være på hovedmålet, altså for de fleste vil dette si på bokmål...ressursheftedag på mandag skal skrives på sidemålet, noe som i de fleste tilfeller er på nynorsk.

Pensum for fagskrivingen er alt fra VK1 og VK2, altså en god del. Det gjelder å ha fulgt med i undervisningstimene;)

Lykke til i morgen!!!!

Någe som isje eg har:(

Skrevet (endret)

Husk å ha god oversikt over språkhistorie og litteraturhistorie!

Endret av Sanasol.
Skrevet

Lykke til i morgen alle sammen, skal opp selv og sitter her og pugger litteraturhistorie :Gjesp:

Skrevet
Lykke til i morgen alle sammen, skal opp selv og sitter her og pugger litteraturhistorie :Gjesp:

TAKK!!! Det det trengs! Lykke til du også!!

Gjest Gjest_John_*
Skrevet

Vi skal ha norsk eksamen mandag 26,05,08 om ressurshefte LYKKE, så kan dere si til om det???????????? Være så snill

Skrevet
Vi skal ha norsk eksamen mandag 26,05,08 om ressurshefte LYKKE, så kan dere si til om det???????????? Være så snill

Resushefte jeg skal bruke i morgen heter "Makt", med mindre det er streik da, som det ser ut til for øyeblikket.. LENGE LEVE STREIKE, hvertfall til mine skriflitge eksamner er over!!

Gjest Gjest_student_*
Skrevet
Resushefte jeg skal bruke i morgen heter "Makt", med mindre det er streik da, som det ser ut til for øyeblikket.. LENGE LEVE STREIKE, hvertfall til mine skriflitge eksamner er over!!

Kan noen fortelle litt om hvilke tekster det står i ressursheftet makt? kanskje det går ann å finne noen av de på nettet... og hvordan er temaet 'makt' belyst? på forhånd tusen takk !

Skrevet
Kan noen fortelle litt om hvilke tekster det står i ressursheftet makt? kanskje det går ann å finne noen av de på nettet... og hvordan er temaet 'makt' belyst? på forhånd tusen takk !

For å være ærlig har jeg ikke lest det enda, men kanskje denne tråden kan hjelpe deg mer enn jeg?

Skrevet

Et lite tips:

NORSKEKSAMEN ikke norsk eksamen...alle eksamener du tar i norge er norske.....

generellt orddelings tips;

si det høyt inni hodet ditt, heter det lys pære? eller lyspære? trekk fugl? eller trekkfugl? dette tipset har hjulpet meg ganske mye.......

Gjest Gjest
Skrevet
generellt orddelings tips;

si det høyt inni hodet ditt, heter det lys pære? eller lyspære? trekk fugl? eller trekkfugl? dette tipset har hjulpet meg ganske mye.......

Så kan man jo spørre seg selv om det heter orddelings tips? Eller orddelingstips? Og så når man har spurt seg selv om det kan man spørre seg selv om det faktisk heter orddeling, eller om det heter særskriving..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...