Silvert Skrevet 14. april 2008 #21 Skrevet 14. april 2008 Jo, katter i løpetida parrer seg med alt de kommer over. De tar like gjerne broren som en annen katt de kommer over. Ved større populasjoner er imidlertid sannsynligheten mindre for at dette skal skje, siden også hannkattene streifer lenger unna og dermed ikke like sikkert møter på søstrene sine. Til TS som lurer på hvorfor folk får kull på huskattene sine kan jeg svare: de som får kull på huskattene er som regel de minst gjennomtenkte og minst kunnskapsrike vedr kattehold. Alle som har greie på katt vet at årsaken til de kattetragediene med katter som blir forlatt og havner i feil hender sp skyldes dette overfloden av katter. De som får kattunger på katten sin er typisk de som "glemmer" å kastrere og blir overrasket over at katten kan bli drektig. De vet typisk ikke hvilket stell en drektig katt trenger, så de gir sjelden ormekur, spesialmat osv. Det burde selvsagt koste penger med dyr. Men det man ser er at i tider med økonokmisk oppgang blir det en økning i forlatte dyr uansett. Folk har nå så mye penger mellom hendene at de ikke synes det er mye å betale noen hundrelapper i anskaffelse av en kattunge. Det er jo det samme som man bruker på en kveld på byen. Når derimot den store veterinærregninga kommer eller man må betale for kattepensjonat er folk ofte ikke villig til å betale. Jeg ser altså INGEN grunn til å sette kull på huskatter. Det er INGEN fare for at huskattbestanden i Norge skal dø ut. Det er bare å ta kontakt med nærmeste avd av dyrebeskyttelsen. Jeg kan love dere at de ser hvor stor overfloden av kattunger er... Jeg er helt enig med deg. Det finnes selvsagt veldig mange skikkelige katteeiere også. Men min erfaring er dessverre at det er alt for mange som ikke tenker på at det og ha katt ikke er helt gratis. Folk som har rasekatter har i det minste blitt opplyst om makkekurer, vaksiner og kastering/sterilisering. Tror ikke at jeg har sett så veldig mange annonser hvor huskatter gis vekk at disse har fått makkekur og vaksinering før de forlater moren og søsknene. Har jobbet som frivillig på det lokale kattehuset. Har hørt og sett altfor mye om hva likegyldige folk som ALDRI skulle hatt dyr kan få seg til og gjøre. Men endel som kom inn også, var katter som var godt passet på i alle år, men at eieren har havnet på sykehjem/aldershjem. De eierne var skikkelig fortvilte. De hadde prøvd stort sett alt for og få noen til og overta dyrene, men ingen var interesserte i voksne huskatter.
Gjest Sisu Skrevet 18. april 2008 #22 Skrevet 18. april 2008 Jeg er helt enig med deg. Det finnes selvsagt veldig mange skikkelige katteeiere også. Men min erfaring er dessverre at det er alt for mange som ikke tenker på at det og ha katt ikke er helt gratis. Folk som har rasekatter har i det minste blitt opplyst om makkekurer, vaksiner og kastering/sterilisering. Tror ikke at jeg har sett så veldig mange annonser hvor huskatter gis vekk at disse har fått makkekur og vaksinering før de forlater moren og søsknene. Har jobbet som frivillig på det lokale kattehuset. Har hørt og sett altfor mye om hva likegyldige folk som ALDRI skulle hatt dyr kan få seg til og gjøre. Men endel som kom inn også, var katter som var godt passet på i alle år, men at eieren har havnet på sykehjem/aldershjem. De eierne var skikkelig fortvilte. De hadde prøvd stort sett alt for og få noen til og overta dyrene, men ingen var interesserte i voksne huskatter. Det er ille, det her. Det burde ikke fødes flere kattunger før bestanden er under kontroll. Vi adopterte en voksen katt fra FOD, og det anbefales på det varmeste! Like mye kos, og så slipper man jo å hente kattungen ned fra gardinene hele tiden!
Gjest Bloodless Skrevet 18. april 2008 #23 Skrevet 18. april 2008 (endret) Det er ingen grunn til å få flere kattunger. Av 60 000 kattunger hvert år får kun 20 000 et hjem. Dette er tragisk. Det er overflod av katter, og enkelte eier ikke respekt for dette levende vesenet. Det er jo bare en katt. Naboer blir sinte på grunn av ukastrerte katter som går rundt og markerer overalt, og jamrer seg til langt på natt. I går var jeg innom omplasseringen for dyr her i byen, og kattene der HAR hatt ein eier, men dessverre har mange av dem har bestemt seg for å gi faen. Katten var ikke verdt strevet. Hver og en av kattene der har en unik personlighet, og var det opp til meg, ville jeg tatt med meg mer enn en hjem. Det er egoistisk å være en del av årsaken til denne tragedien. Det er en myte at katter må ha ett kull før de steriliseres. Det er en myte at kattene blir mer omtenksomme om de har hatt ett kull. Det er ren uvitenhet og det provoserer meg noe enormt. Endret 18. april 2008 av Bloodless
Gjest Sisu Skrevet 18. april 2008 #24 Skrevet 18. april 2008 (endret) Det er ingen grunn til å få flere kattunger. Av 60 000 kattunger hvert år får kun 20 000 et hjem. Dette er tragisk. Det er overflod av katter, og enkelte eier ikke respekt for dette levende vesenet. Det er jo bare en katt. Naboer blir sinte på grunn av ukastrerte katter som går rundt og markerer overalt, og jamrer seg til langt på natt. I går var jeg innom omplasseringen for dyr her i byen, og kattene der HAR hatt ein eier, men dessverre har mange av dem har bestemt seg for å gi faen. Katten var ikke verdt strevet. Hver og en av kattene der har en unik personlighet, og var det opp til meg, ville jeg tatt med meg mer enn en hjem. Det er egoistisk å være en del av årsaken til denne tragedien. Det er en myte at katter må ha ett kull før de steriliseres. Det er en myte at kattene blir mer omtenksomme om de har hatt ett kull. Det er ren uvitenhet og det provoserer meg noe enormt. Man kan jo heller fjernadoptere en katt via for eksempel denne linken. Endret 18. april 2008 av Sisu
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #25 Skrevet 19. april 2008 Det er ingen grunn til å få flere kattunger. Av 60 000 kattunger hvert år får kun 20 000 et hjem. Dette er tragisk. Det er overflod av katter, og enkelte eier ikke respekt for dette levende vesenet. Det er jo bare en katt. Naboer blir sinte på grunn av ukastrerte katter som går rundt og markerer overalt, og jamrer seg til langt på natt. I går var jeg innom omplasseringen for dyr her i byen, og kattene der HAR hatt ein eier, men dessverre har mange av dem har bestemt seg for å gi faen. Katten var ikke verdt strevet. Hver og en av kattene der har en unik personlighet, og var det opp til meg, ville jeg tatt med meg mer enn en hjem. Det er egoistisk å være en del av årsaken til denne tragedien. Det er en myte at katter må ha ett kull før de steriliseres. Det er en myte at kattene blir mer omtenksomme om de har hatt ett kull. Det er ren uvitenhet og det provoserer meg noe enormt. Er det i Norge det blir født 60 000 kattunger hvert år? - Og bare 20 000 får et hjem? Hvor har du disse tallene fra, Bloodless?
mysan Skrevet 19. april 2008 #26 Skrevet 19. april 2008 De fleste katter har det IKKE bra. Anslag er at det er mellom 10.000 og 15.000 hjemløse katter bare i Oslo. De fleste katter har det IKKE bra? De fleste? Det tviler jeg på. Hvordan kan du så bastant påstå dette? Og hvor mange huskatter finnes det i Oslo som har gode hjem da, i forhold til de 15.000 hjemløse? Det er det vel ingen som vet, fordi huskatter oftest ikke registreres noe sted. Er det i Norge det blir født 60 000 kattunger hvert år? - Og bare 20 000 får et hjem? Hvor har du disse tallene fra, Bloodless? Jeg også lurer på dette.
Gjest Bloodless Skrevet 19. april 2008 #27 Skrevet 19. april 2008 (endret) Er det så vanskelig å forstå da? Hvor mange katter tror dere det er her i landet. Noe tall på det har jeg ikke, men jeg kan love dere at det er ekstremt mange. Og når alle de tusentalls usteriliserte hunnkattene får flere kattunger hvert år, sier det seg selv at kattunger ikke akkurat er mangelvare. Katter er gratis, noe som er helt uforståelig for meg. Man må til og med betale for en fisk. Og ang. de tallene, så har jeg blant anne lest det på sidene til en gren av dyrebeskyttelsen, diskutert det med dyrlegen og medlemmer av både dyrebeskyttelsen og norsk huskattforening, og lest det på mittdyr.no. Er det bare sånn at dere rett og slett ikke vil innse at dette er et problem? Forstår ikke helt logikken. Endret 19. april 2008 av Bloodless
Gjest Infralove Skrevet 19. april 2008 #28 Skrevet 19. april 2008 (endret) Og ang. de tallene, så har jeg blant anne lest det på sidene til en gren av dyrebeskyttelsen, diskutert det med dyrlegen og medlemmer av både dyrebeskyttelsen og norsk huskattforening, og lest det på mittdyr.no. Er det bare sånn at dere rett og slett ikke vil innse at dette er et problem? Forstår ikke helt logikken. Det har noko med at man kan ikkje berre kan dikte opp tal. Når man kjem med slike konkrete ting, så må man vere i stand til å bekrefte påstandane. Eg har lest at det du skriver stemmer, så eg beskuldar deg ikkje for å dikte det opp. Men det gjelder generelt. Og det er greit å vite at det faktiske er riktig, slik at man kan bruke det som eit argument når man møter katteeigarar. Og eg trur ikkje mysan og gjest nekta å innsjå problema, heller tvert imot. Endret 19. april 2008 av Infralove
mysan Skrevet 19. april 2008 #29 Skrevet 19. april 2008 Er det så vanskelig å forstå da? Hvor mange katter tror dere det er her i landet. Noe tall på det har jeg ikke, men jeg kan love dere at det er ekstremt mange. Og når alle de tusentalls usteriliserte hunnkattene får flere kattunger hvert år, sier det seg selv at kattunger ikke akkurat er mangelvare. Katter er gratis, noe som er helt uforståelig for meg. Man må til og med betale for en fisk. Og ang. de tallene, så har jeg blant anne lest det på sidene til en gren av dyrebeskyttelsen, diskutert det med dyrlegen og medlemmer av både dyrebeskyttelsen og norsk huskattforening, og lest det på mittdyr.no. Er det bare sånn at dere rett og slett ikke vil innse at dette er et problem? Forstår ikke helt logikken. Jeg vet at det er mange katter her i landet. Og at mange kattunger bare avlives når de blir født. Det jeg reagerte på er at du sier at de FLESTE katter her i landet IKKE har det bra.
Gjest Bloodless Skrevet 19. april 2008 #30 Skrevet 19. april 2008 Jeg vet at det er mange katter her i landet. Og at mange kattunger bare avlives når de blir født. Det jeg reagerte på er at du sier at de FLESTE katter her i landet IKKE har det bra. Det var det noen andre som sa. Og ang. den påstanden, så tror jeg de fleste katter som har et hjem, har det bra. Det er bare det at det er så mange hjemløse. Det er ikke meningen å være krass, men senest i går var jeg på omplasseringen for dyr her i byen, og der har de flere dyr enn de har kapasitet til, og dette er en "by" med 6000 innbyggere. Når det er så ille her, så kan jeg bare tenke meg hvordan det er i resten av landet. Og hvis man får kattunger om og om igjen, bare fordi man ikke vil betale en tusenlapp for å sterilisere katten sin, så mener jeg det er uansvarlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå