Gå til innhold

Kull på huskatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd hvor en som skal ha kull på kattene sine ikke en gang vet hvor lenge en katt er drektig, så undres jeg over hvorfor folk setter kull på huskattene sine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser du lurer, og det må du ha lov til. Vi har fått kull tidligere også. Det har jeg ikke dårlig samvittighet for. Vi har solgt alle kattungene vi har fått tidligere til familier på gårder og ellers i bygdene rundt oss.

ALLE må vel ikke sterilisere kattene sine???

Men dette emnet blir man aldri ferdig med.

Skrevet

Godt å lese at du har solgt kattene, da er ihvertfall du en av de som ser at katter har verdi.

Skrevet

Fordi kattunger er søte ;)

Nei, vel faktisk så er vel det dessverre som oftest grunnen. Jeg har ikke noe imot avl på huskatter, men det blir den dagen det blir et system på de ala rasekatter. Dessverre så ser jeg flere katter som dør/må bli avlivet ettersom folk bare har parret uten videre og senere finner ut at kattene var søsken/foreldre/barn og foreldre o.s.v.

Skrevet

Forekommer det ikke innavl hos ville katter/ dyr? Jeg trodde ikke dyr var "så nøye på det". Kanskje er det slik at det regulerer seg selv hos ville dyr?

Skrevet
Forekommer det ikke innavl hos ville katter/ dyr? Jeg trodde ikke dyr var "så nøye på det". Kanskje er det slik at det regulerer seg selv hos ville dyr?

Vet ikke hvordan det er på katter o.l i vill tilstand, men med større dyr så har de jo faktisk styring, de parer seg jo ikke med alt og alle..

Skrevet

De har vel en viss styring, ja.

Ellers har jeg sett bilder av ekstrem innavl på katter. Så vidt jeg forstod, bodde disse kattene innestengt i et hus, og det hadde nok vært mange generasjoner. Beina til kattungune var sakseformet og de kunne visstnok ikke gå.

Tror det skal mye til at det blir slik, men det er et tankekors.

Skrevet (endret)
Jeg ser du lurer, og det må du ha lov til. Vi har fått kull tidligere også. Det har jeg ikke dårlig samvittighet for. Vi har solgt alle kattungene vi har fått tidligere til familier på gårder og ellers i bygdene rundt oss.

ALLE må vel ikke sterilisere kattene sine???

Men dette emnet blir man aldri ferdig med.

Problemet er vel at man ofte ikke vet hva slags folk kattene havner hos hvis man annonserer i aviser, internett etc med "søte kattunger"....?? Kattunger er søte ja og lette å bli kvitt, men ofte er det jo slik at voksne katter ikke er "så søte" og mange gir da f... i å ta vare på dem. Og jeg tror også at mange ikke gidder å bruke penger på kastrering, ID-merking, vaksiner osv. Da er det fort at kattene ender opp slik som idenne linken.

Dersom man steriliserer en hannkatt vil den ikke vandre så mye på jakt etter hunnkatter, og da blir det heller ikke født så mange uønskede kattunger. Det er vel ikke tilfeldig at folk i dyrebekyttelsen og FOD gruer seg til tida som kommer nå.

Endret av Sisu
Skrevet

Men på den positive siden finnes det også de huskattene som får ettertraktede kattunger. Og disse kattene er et fint alternativ til en rasekatt for de som ikke ser sitt snitt i å bruke flere 1000 på en katt.

Våre to nusk er to slike puser, og mammapusen deres får kull på bestilling. Ettersom den går ute er det jo litt hipp som happ hvordan ungene blir, men genene til moren er sterke og alle har fått god helse og fine farger.

Ser også ut til at de tre siste kullene har hatt samme pappa, men ikke samme som våre to har ;)

Skrevet
Vet ikke hvordan det er på katter o.l i vill tilstand, men med større dyr så har de jo faktisk styring, de parer seg jo ikke med alt og alle..

Jo, katter i løpetida parrer seg med alt de kommer over. De tar like gjerne broren som en annen katt de kommer over. Ved større populasjoner er imidlertid sannsynligheten mindre for at dette skal skje, siden også hannkattene streifer lenger unna og dermed ikke like sikkert møter på søstrene sine.

Til TS som lurer på hvorfor folk får kull på huskattene sine kan jeg svare: de som får kull på huskattene er som regel de minst gjennomtenkte og minst kunnskapsrike vedr kattehold. Alle som har greie på katt vet at årsaken til de kattetragediene med katter som blir forlatt og havner i feil hender sp skyldes dette overfloden av katter. De som får kattunger på katten sin er typisk de som "glemmer" å kastrere og blir overrasket over at katten kan bli drektig. De vet typisk ikke hvilket stell en drektig katt trenger, så de gir sjelden ormekur, spesialmat osv.

Det burde selvsagt koste penger med dyr. Men det man ser er at i tider med økonokmisk oppgang blir det en økning i forlatte dyr uansett. Folk har nå så mye penger mellom hendene at de ikke synes det er mye å betale noen hundrelapper i anskaffelse av en kattunge. Det er jo det samme som man bruker på en kveld på byen. Når derimot den store veterinærregninga kommer eller man må betale for kattepensjonat er folk ofte ikke villig til å betale.

Jeg ser altså INGEN grunn til å sette kull på huskatter. Det er INGEN fare for at huskattbestanden i Norge skal dø ut. Det er bare å ta kontakt med nærmeste avd av dyrebeskyttelsen. Jeg kan love dere at de ser hvor stor overfloden av kattunger er...

Skrevet

Huff!!! Vondt, vondt, vondt!

Vi er svært selektive når det gjelder hvor kattene havner. Alt kan man ikke vite, men vi har sagt nei til enkelte.

Håper og tror de fleste katteliv er gode, og at de triste historiene er i fåtall.

Skrevet

Dumt å generalisere, Gjest. Alle med katt jeg kjenner gir kattene mat fra dyrebutikk, gir ormekurer og bruker i det hele tatt mye tid og penger på kattene.

Skrevet
Huff!!! Vondt, vondt, vondt!

Vi er svært selektive når det gjelder hvor kattene havner. Alt kan man ikke vite, men vi har sagt nei til enkelte.

Håper og tror de fleste katteliv er gode, og at de triste historiene er i fåtall.

Men har du kontroll på hvor kattungene som kattungene av din katt havner? Og disse kattenes unger osv? Det hjelper jo ikke at du finner gode hjem, hvis neste generasjon deretter havner og en kattemishandler.

Husk at katter er utrolig fruktbare og en katt blir fort til mange. Det kan også være vanskelig å stille krav om kastrering når man selger kattunger, så lenge man selv driver med avl på huskatter.

Og tro meg: det er MANGE fæle katteskjebner. De fleste katter har det IKKE bra. Anslag er at det er mellom 10.000 og 15.000 hjemløse katter bare i Oslo. Hvordan kan noen dda tro det er behov for å avle fram flere da? Ventelistene på mottakshjemmene for katter er mange mange måneder og opptil år. Alle som driver med mottak av hjemløse katter gjør dette frivillig uten å få en krone for det. De rydde opp etter andre som ikke klarer å ta ansvar for eget dyrehold og kastrere dura sine. Ikke nødvendigvis at det er en så morsom jobb, men noen må ta ansvar og klarer ikke å se på at dyr lider.

Er det fortsatt noen som er i tvil om man burde la katten få kull eller ikke????

Skrevet

Egentlig så burde man for dyrene skyld ta seg betalt for de og også sørge for at det er sterlisert/kastrert når de selges.

Skrevet

Nei, jeg har ingen kontroll på hvor de neste generasjonene av kattungene havner. Jeg har kun kontroll på hvor de jeg selger kommer.

Det er trist at det er så mange ville katter i Oslo, men i mitt område er det ikke slik. Folk som vil ha gårdskatt eller en vanlig huskatt reiser dessverre ikke i timevis til Oslo for å hente katt.

Du har rett i det meste av det du skriver, men jeg liker ikke at du skjærer alle over èn kam.

Enige blir vi ikke, men jeg respekterer dine synspunkter.

Skrevet
Egentlig så burde man for dyrene skyld ta seg betalt for de og også sørge for at det er sterlisert/kastrert når de selges.

Det er dessverre ikke mange vetrinærer som utfører kastrering på katter så tidlig. Men det ville absolutt være et langt steg fremmover om man kunne få kastrert katter før salg.

Skrevet
Det er dessverre ikke mange vetrinærer som utfører kastrering på katter så tidlig. Men det ville absolutt være et langt steg fremmover om man kunne få kastrert katter før salg.

Har blitt fler og fler som kastrer vel 12 ukers alder. Hvertfall rundt her, og det sprer seg ganske fort virker det som.

Skrevet
Men har du kontroll på hvor kattungene som kattungene av din katt havner? Og disse kattenes unger osv? Det hjelper jo ikke at du finner gode hjem, hvis neste generasjon deretter havner og en kattemishandler.
Herlighet så hysterisk du er! Det høret ut som om alle som anskaffer seg huskatter mishandler dem og gir dem billig dyremat.

Noen mennesker burde ikke hatt dyr - enten vi snakker huskatt eller en besetning med kyr eller griser - slik er det bare, men ærlig talt.... ta noe beroligende please!

Skrevet
Herlighet så hysterisk du er! Det høret ut som om alle som anskaffer seg huskatter mishandler dem og gir dem billig dyremat.

Innimellom så må man jo få lov til det. Dessverre virker det som om det fortsatt er normalt å gi kattene mat fra kiwi og minimalt med pleie fra dyrlegen.

Skrevet

Ja, man kan jo gi dem billigmat, men i lengden er det like dyrt som å kjøpe skikkelig mat. De blir mettere av den, og pelsen BLIR finere. Tennene også. Det er iallfall min erfaring. Pussig nok levde kattene godt før i tida også, - på brødskiver og rester, uten vitamintilskudd.....

Men det var vel ikke en matdiskusjon trådstarter ville ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...