Gå til innhold

Nybegynner i scrapping

Fremhevede innlegg

Skrevet

Syns det er vanskelig å vite hva en stakkar skal kjøpe i jungelen av utstyr... :fnise:

Har en del ark, sansere, lim, noen stempel, mønstersaks ++ MEn jeg mangler utstyr til å skjære ut rammer og kort. Hva er mest hendig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_sørlandsjente
Skrevet

Jeg har kjøpt et skjærebrett fra Fiskars for å få rette og fine kanter, og er superfornøyd! Til mindre kutteoppgaver bruker jeg en liten tapetkniv eller lignende, og av og til må jeg ty til saksa. Men skjærebrett kan absolutt anbefales, for meg ble scrappingen og kortlagingen mye gøyere :)

Kan også anbefale dobbeltsidig "lim" om du får på en sånn "tipp-ex mus". Tilsvarende det vi kalte "blanco-mus" her. Mye enklere, trenger bare litt i hvert hjørne/langs sidene, og blir mye mindre gris og flekker

Lykke til med en morsom og kreativ hobby :)

Skrevet

Hei!

Jeg har også skjære-brettet fra Fiskars. Det kan du se nærmere på hos f.eks Binders sin nettbutikk. Syns det er veldig praktisk!

Skrevet

Takk for svar dere to! :-)

Hvilken størrelse/spesifikasjoner bør jeg se etter?

Skrevet
Takk for svar dere to! :-)

Hvilken størrelse/spesifikasjoner bør jeg se etter?

...altså på skjærebrettet! ;-)

Skrevet
...altså på skjærebrettet! ;-)

Jeg har dette:

Fiskars

Skrevet
Jeg har dette:

Fiskars

Jeg også :) Veldig fornøyd! Praktisk med linjalen som kan felles inn under, og dessuten virker hele greia solid og av god kvalitet

Skrevet
Jeg også :) Veldig fornøyd! Praktisk med linjalen som kan felles inn under, og dessuten virker hele greia solid og av god kvalitet

Ja, enig. Jeg har ikke angret. Det finnes mange forskjellige, men jeg følte at brettet var av kvalitet.

Skrevet
Ja, enig. Jeg har ikke angret. Det finnes mange forskjellige, men jeg følte at brettet var av kvalitet.

hei nybegynner!!

jeg har scrapet i noen år og vil go deg mine beste råd!

-skjærebrettet min er fra MakingMemories, det er riktignok dyrere enn fiskars sitt,men dette fra MM har en kniv som sliper seg selv hver gang du drar den over ett ark. det er også utfollbart sånn at du får plass til ett helt ark (30x30cm)

-til å kutte ut mindre ting bruker jeg en skalpell,denne er mye stødigere enn tapetkniver og har tynnere blad.

-ellers er det viktig at alt av ting som skal være i nerheten av dine dyrebare bilder er syrefritt! det være seg lim,pynt,maling m.m,dette da syren som finnes i noen produkter vil ødelegge bildet ditt.. men du kan fint bryke produkter med syre rundt om kring på arket. :)

dette er nettsider jeg bruker masse

www.primamarketing.com

www.hobyhimmelen.no

www.hobbyscrap.no

www.scrappejungelen.no

www.papirloftet.no

www.bikuben.no

www.makingmemories.com

og maaange flere. :)

ønsker deg lykke til med scrappingen din!!! vi har minst en månedlig konkurranse på www.hobbyscrap.no,der er det for alle som driver med papirhobby.

Skrevet

Jeg har også skjærebrett fra Fiskars.

Brukte bare skalpell i begynnelsen, men det ble litt slitsomt. Skjærebrett er kjempegreit!

Gjest Marillia
Skrevet

Skjærebrett er et must for meg, men jeg bruker også skjærematte og skalpell i tillegg. Det første brukes til deling av mønsterark og kartonger, mens matte og skalpell brukes til deling av kartong på tvers (til criss-crosskort) og til utskjæring av små motiv. Skjærebrettet brukes nok mest, jeg har det fra Fiskars, og angrer litt på at jeg ikke kjøpte et som er større og mer stødig, og som har har selvslipende kniver.

Ellers anbefaler jeg deg å ta en titt innom forumet på scrapping.no :)

Skrevet (endret)

Råder deg til å investere i et godt skjærebrett. Noe av det første jeg kjøpte da jeg startet med denne hobbyen for snart ett år siden, var et billig skjærebrett fra Fiskars. Er ikke fornøyd, da det skjærer skjeft. Er nå på utkikk etter et nytt og mer stødig brett. Skulle ønske jeg hadde investert i et litt dyrere med engang. Du bør ha et brett hvor man kan skjære 30x30 cm (12x12 etter amerikanske mål).

Endret av panda
Skrevet (endret)

Jeg har detteskjærebrettet, og ja..det var litt dyrt, men absolutt verdt pengene. Her kan jeg lage forskjellige mønster i tillegg til rett kant. Bølger og perforering er suverent. Dessuten har det en papirkutter som tar mer en bunke ark/flere kartong ark samtidig om man kutter til f.eks kort.

Ellers bruker jeg som oftest en vanlig plastskjærebrett for å bruke skalpellen på

Endret av Kaffeavtalen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...