Gå til innhold

Hvem skal betale?

Fremhevede innlegg

Skrevet
hei

det er riktig, men i forhold til forskriftene sa må barnet vere over 7 år, altså det må vere ansvarlig for sine handlingenr altså kune skile melom rett og galt, grensen er sat for og ha en grense, man mener at barn over 7 år stort sett skal kune det, foreldre kan betale erstatning eter kjøn om di mener barnet vet forskjel pa riktig og galt sel om det er mindre, det var en sak om dete ope hos forbrukerrådet det gjalt skader et barn hade gjort pa en bil, saken ente med at foreldrene ike var erstatningspliktige siden barnet var uner 7 år, det ble pa spørsmål om erstatning til den som hade bilen vist til at han hade bilforsikring lenger kom han ikke, jeg kan sikert fine noen kilder pa det eterpa, men det tar lit tid

hilsen

:Nikke:

Dette er helt riktig, barn under skolepliktig alder kommer ytterst sjelden i erstatningsansvar. Har vært borti saker hvor barnet har vært helt opp i ti-års alder, hvor foreldrene, p.g.a. barnets alder, har sluppet å komme i erstatningsansvar.

Det foreligger neppe juridisk erstatningsplikt for foreldrene, men mange vil sikkert føle seg forpliktet til å gjøre opp for skader forvoldt av barnet på moralsk grunnlag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvis ditt barn låner en kostbar sykkel av en lekekamerat og krasjer denne inn i en vegg , ved et uhell , slik at den må repareres for 2000 , hvor mye mener du at det er riktig at du betaler for reparasjonen ?

sånt skjer med barn, og jeg har måttet betale en del med mine barn også.

Som forelder får man bære det ansvaret. gutten skal sikkert fortsatt være venn, du skal ha dialog med foreldrene.

la oss si at de ikke har råd...gutt uten sykkel? betal regningen.

Skrevet

Foreldrene til barnet som ødelegger betaler skaden.

Men...

Et godt tips: Sjekk hva forsikringene dine dekker!!

Min sønn ødela en gang både sin egen og en annens sykkel (det ble heldigvis ikke personskader)! Jeg visste faktisk ikke at jeg hadde forsikring som dekket reparasjon av begge sykklene, men sjekket det helt tilfeldig. Gjett om jeg ble glad! :)

Skrevet

Jeg hadde i hvert fall blitt driiiiiiiitforbanna om en forholdsvis dyr ting haddeblitt ødelagt av et annet barn (uhell eller ikke) - skal eier/eiers foreldre straffes for å ha vært grei å låne bort? I verste fall har ingen penger og barnet må være uten sin kostbare og kjære ting, enten det er en leke til en treåring eller en dyr sykkel til en elvis.

Jeg hadde selvsagt også betalt/erstattet hvis mitt barn ødela noe.

Skrevet

Jeg er enig i at det er foreldrene til den ungen som ødelegger som skal betale. Men hva hvis foreldrene er sosialklienter/uføretrygdet og ikke har råd til en slik utgift? Hvordan skal det løses uten at ungne lider under foreldrenes uenighet?

Det finnes faktisk en del familier i dette landet som ikke har muligheten til noen ekstra utgifter.

Skrevet
Jeg er enig i at det er foreldrene til den ungen som ødelegger som skal betale. Men hva hvis foreldrene er sosialklienter/uføretrygdet og ikke har råd til en slik utgift? Hvordan skal det løses uten at ungne lider under foreldrenes uenighet?

Det finnes faktisk en del familier i dette landet som ikke har muligheten til noen ekstra utgifter.

Ja, da må en fireåring (for eksempel) være uten sin nye tohjulssykkel med støttehjuøl som hun fikk til bursdagen sin for en måned siden, og som nabogutten på fem herpa og foreldrene ikke har råd å erstatte. Foreldrene til sykkeleieren har også svært dårlig råd og sparte lenge til denne sykkelen og har ikke råd å kjøpe ny. Samtidig er de svært for at man deler og låner bort og dette har datteren lært i barnehagen og dette lærer hun hjemme.

Og må betale prisen med en ødelagt sykkel. For hvsi ingen har penger så har ingen penger. Og nei, at det går utover barna kan man i så fall ikke unngå.

For å sette det på spissen.

Skrevet
Hvis ditt barn låner en kostbar sykkel av en lekekamerat og krasjer denne inn i en vegg , ved et uhell , slik at den må repareres for 2000 , hvor mye mener du at det er riktig at du betaler for reparasjonen ?

Uansett hva gjenstanden er, så bør foreldre gjøre opp. Det er moralskt forkastelig å mene at barnet er lite. barn kan ofte ikke forutse hva som kan skje og følgene.

Min sønn hadde et uhell. Fotballen traff uheldig feil. Med det resultat at en glassrute gikk.

Nå er det sikkert de som mener at dette kan eier av glassruten eller andre ting som ryker, ta på forsikringen sin.

Glassruten kom på 1870 kr. Det var ikke vurdert av oss at eier skulle ta dette på forsikringen.

Nabogutten syklet og skled og traff en bil på siden. Alle vet vi hva det koster å fikse opp en bil. Det var et merke midt på skermen,men strt nok at det måtte fikses.

Forelder til gutten har ike flust med penger,men måtte betale. Egenndel til bileier var langt over det skaden kostet. Og skulle han tatt det på forsikringen, så har han tapt bonus også.

Det koster å ha barn, og slike ting kan skje når de er ute.

Skrevet

Hva søren gjør en unge med en så dyr sykkel? Dersom det er verdt å betale reperasjon på 2000,-, så må den jo være ganske dyr. Det er ikke alle som har råd til å kjøpe så dyre sykler til barna sine, da sier det seg selv at det også kan bli vanskelig å betale for en så dyr reprasjon uansett om man er pliktig eller ikke. Litt ansvar har man jo også selv når man låner bort noe. De fleste her inne ville tydeligvis betalt, (irl ser det ikke ut til at det er det vanlige, se bare hvor mange som stikker av etter å ha kjørt å biler på parkeringsplasser osv), men jeg tror ikke jeg ville ha krevd det.

Skrevet

Vi har allerede vært igjennom en sånn sak, summen av penger var litt høyere og saken var litt annerledes. Vi erstattet varen, det skulle jo bare mangle.

Jeg mener at foreldrene til barnet/barna som ødelegger, selv ved uhell, skal erstatte varen som blir ødelagt. Det burde jo være en selvfølge. Det var iallefall det for oss og ja, barnet vårt var under 7 år når det skjedde.

Jeg vil heller betale for meg enn og få rykte på meg som en vanskelig og uansvarlig forelder som ikke gjør opp for seg.

Skrevet
Jeg hadde i hvert fall blitt driiiiiiiitforbanna om en forholdsvis dyr ting haddeblitt ødelagt av et annet barn (uhell eller ikke) - skal eier/eiers foreldre straffes for å ha vært grei å låne bort? I verste fall har ingen penger og barnet må være uten sin kostbare og kjære ting, enten det er en leke til en treåring eller en dyr sykkel til en elvis.

Jeg hadde selvsagt også betalt/erstattet hvis mitt barn ødela noe.

Da kan man sikkert få delt opp beløpet og betale pr mnd. Vi har heller ikke masse penger og varen som ble ødelagt var dyr, men vi betalte så og så mye pr mnd. Og det burde gå helt fint for de fleste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...