Gå til innhold

Hvem skal betale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis ditt barn låner en kostbar sykkel av en lekekamerat og krasjer denne inn i en vegg , ved et uhell , slik at den må repareres for 2000 , hvor mye mener du at det er riktig at du betaler for reparasjonen ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det sykkelen eller veggen som blir ødelagt? Trodde først det var veggen, men nå er jeg usikker.

Skrevet

Om mitt barn hadde oedelagt sykkelen helt paa egenhaand ville jeg betalt hele beloepet selv (og saa hatt barnet til aa jobbe hjemme for aa 'betale' tilbake saa h*n laerer at man maa vaere forsiktig med andres ting). Om det var flere barn som sammen gjorde at noe ble oedelagt ville jeg betalt min andel (altsaa at man deler paa aa betale). Hva man gjoer kommer vel ogsaa litt an paa hvordan man kommer frem til hvem som er skyldig i oedeleggelsen (kjenner jeg barn rett er det som regel noen andres feil).

Skrevet

Jeg mener foreldrene til barnet som ødela sykkelen skal betale hele beløpet. Om barnet kræsjet sykkelen så er det jo barnets feil, selv om det var et uhell og ikke med vilje. Det skal ikke gå ut over foreldrene til eieren av sykkelen at folk som låner sykkelen ikke er flinke nok til å sykle til at de klarer unngå å kræsje i vegger.

Generellt sett så mener jeg at hvis man ødelegger noe, så skal man også betale for det.

Skrevet (endret)

Et barn låner en sykkel av et annet barn og sykler av gårde med en tredje veninne . Barnet som eier sykkelen er ikke i nærheten når sykkelen blir ødelagt .

Årsaken til uhellet er at det barnet som ødelegger sykkelen ikke er vandt til å sykle på en sykkel som ikke har pedalbremser , men begge bremsene foran på styret . Barnet som ødelegger sykkelen har imidlertid blitt forklart dette før turen begynner , men glemmer det "i kampens hete " når sykkelen med ungen oppå ruller i full fart mot veggen .

Endret av mamut75
Skrevet

hei

jeg er enig i det meste som er sakt men vil lege til at dersom barnet er uner 7år sa er det ike ansvarlig for egne handlinger i forhold til loven dermed er en ike erstatningspliktig man ma gjore som man foler

hilsen

Skrevet

Forelderen til barnet som ødela betaler naturligvis hele beløpet.

Gjest Stjernedryss
Skrevet (endret)
hei

jeg er enig i det meste som er sakt men vil lege til at dersom barnet er uner 7år sa er det ike ansvarlig for egne handlinger i forhold til loven dermed er en ike erstatningspliktig man ma gjore som man foler

hilsen

Nei, barnet er ikke ansvarlig, men foreldrene er erstatninspliktige. Jeg ville betalt hele beløpet dersom mit barn ødela noe som var andres. Det skulle bare mange.

Skadeerstatningsloven:

§ 1-2. (foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Endret av Stjernedryss
Skrevet
Nei, barnet er ikke ansvarlig, men foreldrene er erstatninspliktige. Jeg ville betalt hele beløpet dersom mit barn ødela noe som var andres. Det skulle bare mange.

Skadeerstatningsloven:

§ 1-2. (foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

hei

det er riktig, men i forhold til forskriftene sa må barnet vere over 7 år, altså det må vere ansvarlig for sine handlingenr altså kune skile melom rett og galt, grensen er sat for og ha en grense, man mener at barn over 7 år stort sett skal kune det, foreldre kan betale erstatning eter kjøn om di mener barnet vet forskjel pa riktig og galt sel om det er mindre, det var en sak om dete ope hos forbrukerrådet det gjalt skader et barn hade gjort pa en bil, saken ente med at foreldrene ike var erstatningspliktige siden barnet var uner 7 år, det ble pa spørsmål om erstatning til den som hade bilen vist til at han hade bilforsikring lenger kom han ikke, jeg kan sikert fine noen kilder pa det eterpa, men det tar lit tid

hilsen

Gjest Gjest_Bygdedyret_*
Skrevet

Jeg hadde erstattet skaden, både pga. egen samvittighet og på grunnlag av de rettsreglene Stjernedryss kom med.

Skrevet

Har vært oppe i en slik sag, bare beløpet var litt høyere og saken litt annerledes. Jeg betalte for ny vare til den andre parten. Kan se meg i speilet og de andre foreldrene i øynene. Ansvarsfraskrivelse er ikke min stil.

Skrevet

Foreldrene til barnet som syklet må selvfølgelig betale hele beløpet. Om det var med vilje eller ikke spiller overhodet ingen rolle

Skrevet

Hovedregelen i erstatningsretten

Hovedregelen er at den som volder skade ved uforsvarlig atferd, har erstatningsrettslig ansvar for skaden. Denne regelen bygger på rettspraksis og sedvane, og betegnes som culpa-regelen.

Historisk

Når det gjelder barns ansvar for sine skadegjørende handlinger, var det ved lov gjort unntak fra culpa-regelen. Lovens utgangspunkt var at barn under 14 år ikke pliktet å erstatte skade de voldte. Unntak kunne skje hvis barnet hadde ”Midler.” For den som var over 14 år og under 18 år gjaldt ingen særregler med hensyn til ungdommens erstatningsansvar.

Bestemmelser om barn og ungdom sitt ansvar idag

Lov 1969-06-13, nr. 26: Lov om skadeserstatning har en bestemmelse som regulerer barn og ungdom sitt ansvar i § 1-1. Bestemmelsen lyder som følger:

§ 1-1. (barns ansvar.)”

”Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.”

Av bestemmelsen fremkommer det at barnet/ungdommen må ha voldt skade, for eksempel skadet bilens lakk. Dernest er det et krav at skaden er voldt ”forsettelig eller uaktsomt,” det vil si at barnet kan bebreides for handlingen. Under denne vurderingen vil barn i ulik alder kunne bli behandlet forskjellig. Man krever for eksempel ikke at en 5 åring har samme forståelse av forsvarlig atferd som en 16 åring. Det skal foretas en rimelighetsvurdering der momenter som ”alder, utvikling, utvist atferd, økonomisk evne og forholdene ellers” legges til grunn i en helhetsvurdering. Etter vurderingen vil retten kunne avgjøre hvilket omfang ansvaret skal ha.

Lovendringen synes å innebære at barns ansvar (de under 14 år) kan bli utvidet fordi barn kan bli erstatningsansvarlig selv om de ikke har ”Midler.” Ungdommenes ansvar (de mellom 14 og 18 år) kan derimot bli innskrenket fordi lovgiver ønsker at det foretas en rimelighetsvurdering av ungdommenes ansvar jfr. overnevnte.

Foreldrenes ansvar ved barn- og ungdoms skadeforvoldelse

Lov 1969-06-13, nr. 26: Lov om skadeserstatning har en bestemmelse som regulerer foreldrenes ansvar ved barn- og ungdoms skadeforvoldelse i lovens § 1-2. Bestemmelsens 1. ledd lyder som følger:

1. ”Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.”

Av bestemmelsen fremkommer at du som forelder kan bli erstatningsansvarlig for barnet- eller ungdommens skadeforvoldelse hvis du lar ”det mangle på tilbørlig tilsyn” av barnet eller ungdommen. Av bestemmelsens forarbeider fremkommer som eksempel at ”Klarest begrunnet er…. ansvaret når situasjonen er den at foreldrene er klar over at barnet er i ferd med å volde skade, og likevel ikke griper inn skjønt de har mulighet for å hindre skaden.” Du plikter altså å gjøre det som etter forholdene anses som rimelig å kreve for å hindre at barnet eller ungdommen gjør skade. I motsetning til vurdering av barnets handling jfr. overnevnte, så vil man her vurdere foreldrenes handlinger.

Bestemmelsens 2. ledd er som følger:

2. ”Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.”

Selv om du som forelder ikke kan bebreides for ikke å ha passet godt nok på barnet eller ungdommen, så kan du allikevel bli erstatningsansvarlig ”med inntil kr. 5.000,- for hver enkelt” skadeforvoldelse. Forutsetningen er imidlertid at barnet har voldt skaden forsettlig eller uaktsomt. Videre at barnet bor sammen med foreldrene og at foreldrene har omsorgen for barnet eller ungdommen.

Gjest Serena
Skrevet
Hvis ditt barn låner en kostbar sykkel av en lekekamerat og krasjer denne inn i en vegg , ved et uhell , slik at den må repareres for 2000 , hvor mye mener du at det er riktig at du betaler for reparasjonen ?

Jeg mener at foreldrene til barnet som ødela sykken bør dekke hele beløpet.

Skrevet

Ville i alle fall sjekket forsikringen dere har får å høre om de dekker noe. Hadde en sønn som kom borti en bil, da han syklet langs veien, bilen fikk en lakkskade i en dør. Dette fikk vi dekket av innboforsikring. Vi har en såkalt Toppsikring i tillegg betaler både jeg og mannen forsikring via LO, så vi slapp egenandel.

Skrevet (endret)

Takk for alle svar :)

Skal snart bli foreldre og lurte litt på dette med hvordan dere ser på hvem som skal betale for skader som barn forvolder på andres eiendom , ved uhell .

Jeg har egentlig alltid vært enig med det meste som står i tråden her , om at det er foreldrene til den ungen som ødelegger som skal betale skaden 100 % .

Da episoden som ble beskrevet i denne tråden inntraff nektet imidlertid foreldrene til ungen som ødela sykkelen å betale noenting og mente at ungen som lånte bort sykkelen selv måtte bære ansvaret fordi denne ungen ikke burde ha lånt bort en såpass dyr gjenstand .

Episoden hadde egentlig gått i glemmeboka inntil ganske nylig , men kom til å tenke på dette igjen nå når vi selv snart skal bli foreldre og har interesse av å vite hva som er gjengs oppfatning av denne problemstillinga .

Disse barna var heller ikke så små heller , rundt 12-13 år .

;)

Endret av mamut75
Gjest Phoenix
Skrevet

Nå ble jeg litt lettet :ler:

Forøvrig enig med alle andre her

Skrevet

Klart man dekker en skade ens barn har ansvaret for. Gjelder "barnet" en trettenåring, skulle sannelig trettenåringen fått jobbe for pengene, om jeg hadde mistanke om at det stod sløvhet bak skaden. -som fex å "glemme" at sykkelen ikke har pedalbrems, såpas burde en trettenåring vite når h*n setter seg på en sykkel.

Gjest nobilian
Skrevet

Jeg ville betalt alt, hvem andre skal gjøre det?

Gjest Tigress
Skrevet

Det må då vere sjølvsagt at den som øydelegg må erstatte tingen, og når den som øydelegg er mindreårig så blir det foreldra som må gjere opp. Herpar ein noko får ein fikse det, meiner eg, litt anstendigheit må ein kunne vente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...