Gjest Lilleulv Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 Noen som har tatt dette studiet? Hvordan er studiet, og hvilke muligheter gir det videre?
Frey Skrevet 14. april 2008 #2 Skrevet 14. april 2008 Jeg er i ferd med å avslutte dette studiet nå, ved NTNU. Det er et studium som har mye praksis og en god del skriftlige innleveringer. Alle studentene må ta pedagogikk og i tillegg tar du fagdidaktikk i undervisningsfagene dine (maks to). Har du bare et undervisningsfag må du ta spes ped eller et annet tilsvarende fag i tillegg til fagdidaktikken. Studiet gir lærersertifikat, og kvalifiserer deg for å undervise fra 5. trinn og til og med vgs. Ellers så står det ganske mye om studiet på ntnu.no. Se på lærerutdanning.
Gjest Gjest-Lærer Skrevet 14. april 2008 #3 Skrevet 14. april 2008 PPU krever en bachelor i bunnen, med minst et undervisnings(skole)fag. Har en ikke det kan man iallfall på Universitetet i Oslo ta Lektor- og adjunktprogram - da får man undervisningskompetanse med ett eller to fag i løpet av 4-5 å. Ellers er PPU utrolig gøy, vanvittig slitsomt og veldig lærerikt. Jeg hadde jobbet mye som lærervikar før jeg begynte på PPU, og har mildt sagt sett mange ting jeg har gjort galt... Følte forøvrig at det var en styrke å ha litt erfaring fra skolen, da har man mange "knagger å henge ting på". Nå jobber jeg i ungdomsskolen, og PPU har gitt god ballast!
Frey Skrevet 14. april 2008 #4 Skrevet 14. april 2008 Nei, PPU krever ikke en bachelor i bunnen - man kan også ha årsstudium da det faktisk er bare et årsstudium (60stp) som kreves for å få undervisningskompetanse i et fag.
Gjest Lilleulv Skrevet 14. april 2008 #5 Skrevet 14. april 2008 Jeg har bachelor + litt mer, så uansett går det bra...
Frey Skrevet 14. april 2008 #6 Skrevet 14. april 2008 Er bacheloren i et fag som kan brukes i undervisning?
Gjest Lilleulv Skrevet 14. april 2008 #7 Skrevet 14. april 2008 Er bacheloren i et fag som kan brukes i undervisning? Jeg har bachelorgrad i it og informasjonssystemer samt informatikk og engelsk grunnfag. kan det brukes til noe? :o
Gjest Lilleulv Skrevet 14. april 2008 #9 Skrevet 14. april 2008 Da kan du ta fagdidaktikk i engelsk og ikt oww det hadde vært moro!!! :-D
Gjest Lilleulv Skrevet 15. april 2008 #10 Skrevet 15. april 2008 Så er det en liten ting til, og det er hva slags lønn kan man egentlig forvente å få? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tørre å ta steget å omskolere meg egentlig... jeg har i dag en lederstilling i it-bransjen og tjener 450 000. jeg fikk lederansvar etter kun 3 år i arbeidslivet. Å si opp denne jobben for halvparten av lønna er drastisk! men det viktigste er jo å jobbe med noe man liker... jeg vil jobbe med noe jeg brenner for
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 16. april 2008 #11 Skrevet 16. april 2008 Hei, jeg har også tatt PPU, og studiet varierer fra studiested til studiested. Har hørt at mange sier det er veldig greit ved NTNU, men alle klager på det ved Høgskolen i Volda. Vil ikke anbefale deg å søke der, om det er et valg. Det var bare rot med studielederne og forelesere, vanvittig kjedelige forelesninger, dårlig opplegg hele året. De har fått klager fra studenter år etter år, men ingenting blir gjort..
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 16. april 2008 #12 Skrevet 16. april 2008 Lønnen du får vil variere med utdannelsen din. En adjunkt vil tjene ca 310000 i året, en adjunkt med opprykk har ca 318000. Jeg går ut i fra at du ikke har mastergrad og derfor ikke kan lønnes som lektor. Vet ikke helt om jeg hadde byttet bort den lønnen du har med dette...
Gjest Lilleulv Skrevet 18. april 2008 #13 Skrevet 18. april 2008 i dag fikk jeg mail fra Universitetet. "du tilfredsstiller minimumskravet til å undervide i data/informatikkfag og engelsk i skolen opp til og med videregående skole. informatikk/data er ikke lenger et fagdidaktisk tilbud på PPU, så når du søker PPU vil du kun søke opptak i engelsk fagdidaktikk. Studenter som kan taes opp i 2 fag stiller sterkest ved opptak". hm
Frey Skrevet 18. april 2008 #14 Skrevet 18. april 2008 IKT er i alle fall et fagdidaktisk tilbud vet NTNU i år, men dette tilbudet vil vel variere fra studiested til studiested. Det kommer jo an på om de har kompetente lærerutdannere også.
Gjest Lilleulv Skrevet 18. april 2008 #15 Skrevet 18. april 2008 IKT er i alle fall et fagdidaktisk tilbud vet NTNU i år, men dette tilbudet vil vel variere fra studiested til studiested. Det kommer jo an på om de har kompetente lærerutdannere også. Ja, det blir jo evt. bare aktuelt i lørenskog/oslo for meg da har studert utenbys i mange år, men nå som jeg har hus, mann, barn og hunder er jeg ikke like mobil lenger gitt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå