Gå til innhold

Hvor gamle, er de gamle?


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

I tråden møtes i Bergen, kom det frem at noen syntes at folk som er 30 –35 år er ”utgamle”.

Hva er gammelt?

Selv har jeg møtt 70- åringer som er 20 og 20- åringer som er 70.

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tristessa

Jeg er 18, og synes jeg er svært ung. Som førti, femti åring er en eldre, og som over 60 begynner en å bli gammel. Men jeg er enig med deg, jeg har mått 16 åringer som er så slappe som en gammel dame med brukken lårhals, og enkelte av lærerne mine er så spreke i en alder rundt 50-60 at jeg begynner å frykte for mitt eget hjerteinfarkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg synes selv at jeg ikke er gammel. Er jo ikke mer en noen og tjue....

Men fjortiser synes jeg er haugammel, pensjonister synes jeg er bare barnet, jeg synes jeg er akkurat passe.Mulig at "gammelt" er relativt og endrer betydning etter hvor gammel man er selv. Men jeg synes det er merkelig når folk i tjueårene synes de i tredveårene er gamle!! Jeg synes pensjonister er gamle, de i 40-50 årene middelaldrende og alle under 20 er bare barn.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Må si jeg er veldig enig med deg Onyx.

Alder er jo greit er man 50 så er man 50.

Men hvor gammel man føler seg er jo noe annet, og hvor gammel man gir inntrykk av å være ikke minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Mening om hva som er gammelt forandrer seg jo utifra hvilken alder vi har selv. Når jeg var 15 år var alle opp til ca 20 år ungdommer, generasjonen fra 30 til 45 hadde jeg ikke noe forhold til på den tiden da de var eldre enn mines søsken, men yngre enn mine foreldre. Jeg hadde rett og slett ingen referanser blant denne aldersgruppen, men hadde noen spurt meg hadde jeg nok ment at de var voksne. Kjedelig voksne sikkert. 40 åringer ville jeg nok definert som middelaldrende. Nå er det 50 åringer jeg kalle middelaldrende.

Jeg er nå 31 år selv, og syntes det er en deilig alder. Er da fremdeles ung!! Dessuten er jeg i mye bedre fysisk form nå enn da jeg var 25.

Mange eldre mennesker på 80 år syntes at 50 åringer er bare barna, så oppfatning av hva som er ungt/voksent/gammelt er absolutt avhengig av ens egen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som har irritert meg er at foreldre alltid synes de befinner seg i akkurat riktig alder. Nå er mine midt i sekstiårene, og jeg 38, og først nå får jeg en følelse av at de begynner å dra på årene, men da i hentydning til at de er svakelig og halvt i grava.

Når det gjelder andre ting derimot, er de VOKSNE - og vi under førti bare barna...

Vel.

Alder er ganske uvesentlig. Noen er gamle tidlig (Sissel Kyrkjebø i tidlig tid...), noen holder seg unge og oppegående lenge - se på Arne Næss senior.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du kjenner folk, så er det individuelt om alderen har noko å seia for kor gamle dei er; du finn gamle folk som er unge av år og omvendt (som nemnd av andre.)

Foreldre er gjerne utanfor noko aldersvurdering - dei er berre foreldre, dei. (Og det same gjeld sikkert for barn. Mine foreldre gir det inntrykket, i alle fall...)

Vurderer ein ukjente folk, dvs. kun aldersgrupper, så er dei gamle gjerne 15 år eller så eldre enn deg sjølv. (Den grensa varierer jo litt då, alt etter kor gammal du er sjølv. Er du pensjonist så går det etter kvart opp for deg at det er ikkje lenge til du blir gammal sjølv - og er du ein liten dretunge, så skal det ikkje så mange år til i forskjell før du er omgitt av gamlingar...) Såklart er det ei grense nedover òg; I mi tid var folk vaksne då dei tok lappen - no er det mange småungar som kjører rundt i bil ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting forandrer seg jammen. Da jeg var 15, så var alle over 30 gamle. Nå synes jeg ikke at folk er gamle før de er 70.

Jeg har få bekjente/venner som er på min egen alder. Omgås faktisk mest folk som er mellom 18 og 25 og folk som er mellom 35 og 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vår indre stemme forandrer seg i takt med din egen alder. Grensen for hva du synes er gammelt flyttes. Da er det vel mer interessant å finne ut om der er en KONSTANT. som vi betegner en gammel person? Hva denne konstanten består av vet jeg ikke, men tror det også varierer fra person til person.

Nå synes jeg gamle er de som surrer med detaljer og har 20 forskjellige lommebøker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Nå synes jeg gamle er de som surrer med detaljer og har 20 forskjellige lommebøker....

Thi hi, sånn som meg innimellom det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Gammel, det er når rullatoren må fram det !

Nei, jeg tenker gammel er disse aldeles skjønne damene med grått hår og bestemorsfang og fysisk alder over 80 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Mon tro hva vi synes er gammelt når vi er søtti?

Er det ikke pussig at ingen vil være gamle? Det burde være en hedersbetegnelse, spør du meg. Men neida, vi smører og strammer og opererer for å være evige tjueåringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Hva jeg regner som ungt og gammelt har nok forandra seg ganske mye ettr jeg ble voksen. Grovt anslått, mener jeg at folk over 65 begynner å bli gamle, og at man er gammel når man passerer 80. Folk mellom 45 og 65 er godt voksne, mens de mellom 25 og 45 er unge. De under 25 er jo også unge, men kommer i enda en ny kategori hos meg. Under 20 er man nesten for ungdom å regne, syns jeg.

Det er vanskelig å skulle sette skiller mellom de ulike betegnelsene, siden dette hvor ung/gammel man føler seg er svært individuelt! Jeg kjenner 35 åringer som er mer "barnslige/ungdommelige" en folk på 25 - og 60 åringer som er spreke som 30 åringer!

Tror dette har mye med personlighet og måten man velger å leve sitt liv på å gjøre! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alder er bare ett tall!!

Jeg blir snart 27 år UNG. :lol: .

Man er ikke voksen før man innrømer at man er barnslig! Så da er jeg kanskje både ung og gamel?! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg gamle er de som surrer med detaljer og har 20 forskjellige lommebøker....

Anafugia jobber tydligvis ikke i dagligvarebutikk! Det er mange som har en til sedler og en til mynt. Eller som skal handle til flere og har både to og tre lommbøker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alder er relativt - alder bare er et tall... det er hvordan du føler deg som betyr noe... og ikke den fysiske alderen.

Anser meg som voksen - ja -- men at jeg skal bli definert som middelaldrende (ja snart da... har ikke runder de magiske 45 enda .. men det er ikke så lenge til) .... det likte jeg ikke... :evil: - eller bli satt i bås med 65 åringer likte jeg heller ikke... :evil:

Tror det er like mye forskjell på en 65 åring og en 45 åring som på en 45-åring og en 25 åring ... Noen er gamle... selv om de er "unge" av år... noen er født gamle og noen blir aldri gamle.

Men mor min er jo "yngre og sprekere" nå - som 78 åring enn hun var da jeg var ung ... for da jeg var 15 var hun utgammel... Hva kommer det av??? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med den som sa at alder bare er et tall, men om vi skal henge oss opp i tallet, så er man ikke gammel før man nærmer seg 70 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...