Gå til innhold

Skal ta lappen


Gjest Gjest_marit_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_marit_*

Vurderer å prøve meg på lappen klasse B igjen og lurer på følgende:

Tok mørkekjøring, glattkjøring og landeveikjøring sist for en del år tilbake.

Må jeg ta disse på nytt eller holder det med at jeg tok dem for noen år siden?

Og hva med teoriprøven? Jeg besto den for over 6 år siden. Må jeg ta den igjen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teoriprøven må du ta, det er jeg sikker på. Jeg er også ganske sikker på at du må ta mørkekjøringen på nytt, mener mamma måtte det.

De to siste er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring trafikkstasjonen (81522000) å hør hva de har registrert på deg. Teoriprøven må du ihvertfall ta på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestått teoriprøve gjelder i tre år fra dato,så ja den må du ta på nytt dessverre:/

Ifølge usikre kilder er all obligatorisk kjøreopplæring gyldig i ubegrenset tid..Kan ikke si noe sikkert.

Med tanke på at det har kommet nye regler ifh landevei og glattkjøring,nå kalt "sikkerhetskurs på vei" og "sikkerhetskurs på bane",ville jeg som nevnt over,ha kontakta trafikkstasjonen.De kjenner reglene.

Håper virkelig at du kan slippe å ta opp alt!

Lykke til-her må vi satse og komme i mål!",)

Hilsen en som skal avslutte det hu begynte på i -03..Er i en kjip tvist med tidligere kjørelærer.Velg lærer med omhu!Hør med andre om kem de anbefaler og velg en med GODT rykte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_marit_*
Bestått teoriprøve gjelder i tre år fra dato,så ja den må du ta på nytt dessverre:/

Ifølge usikre kilder er all obligatorisk kjøreopplæring gyldig i ubegrenset tid..Kan ikke si noe sikkert.

Med tanke på at det har kommet nye regler ifh landevei og glattkjøring,nå kalt "sikkerhetskurs på vei" og "sikkerhetskurs på bane",ville jeg som nevnt over,ha kontakta trafikkstasjonen.De kjenner reglene.

Håper virkelig at du kan slippe å ta opp alt!

Lykke til-her må vi satse og komme i mål!",)

Hilsen en som skal avslutte det hu begynte på i -03..Er i en kjip tvist med tidligere kjørelærer.Velg lærer med omhu!Hør med andre om kem de anbefaler og velg en med GODT rykte!!

Takk.

Lykke til du også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Tok akkurat lappen,å tok det obligatoriske (glattkjøring,mørkekjøring osv) for 6 år siden,å begynte igjen nå,så lenge kjøreskolen har deg i arkivet er det fortsatt gyldig.På min kjøreskole sparte di på det i 5 år,så jeg var heldig siden di fortsatt hadde meg i arkivet!

Teorien må du ta på nytt,desverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at jeg ble fortalt at det var kommet nye regler for ikke så lenge siden om at hvis du ikke hadde hatt noe kjøretimer iløpet av ett år ville alt bli slettet og du må begynne på nytt igjen? :klø:

kansje noen som har lurt meg? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvis man har gjennomført all opplæring på gammel ordning, mister man aldri opplæring som er gjennomført, men man må ha tillegssopplæring.

Det som er kravet er da;

- trafikalt grunnkurs (mørkekjøring slipper du) (dette må du ta hvis du ikke har mopedførerbevis, dette for å kunne øvelseskjøre)

- veiledningstime trinn 3

- 8 timer sikkerhetskurs på veg

Teoriprøve bestått før 1. mars 2004 er gyldig i 5 år. Etter er de gyldig i tre år.

Endret av Puserjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_marit_*
Hei!

Hvis man har gjennomført all opplæring på gammel ordning, mister man aldri opplæring som er gjennomført, men man må ha tillegssopplæring.

Det som er kravet er da;

- trafikalt grunnkurs (mørkekjøring slipper du) (dette må du ta hvis du ikke har mopedførerbevis, dette for å kunne øvelseskjøre)

- veiledningstime trinn 3

- 8 timer sikkerhetskurs på veg

Teoriprøve bestått før 1. mars 2004 er gyldig i 5 år. Etter er de gyldig i tre år.

Må jeg ta Trafikalt Grunnkurs selv om jeg har gått på kjøreskole og har kjørt mange timer i trafikken før? Jeg t.o.m kjørte opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som ikke har et førerkort og skal ta et førerkort må ta trafikalt grunnkurs. All øvelsekjøring uten grunnkursbevis eller annet førerkort er ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som ikke har et førerkort og skal ta et førerkort må ta trafikalt grunnkurs. All øvelsekjøring uten grunnkursbevis eller annet førerkort er ulovlig.

Helt riktig. Med mindre du har mopedførerbevis da, dette regnes ikke som et førerkort.

Ville ringt statens vegvesen så du får sendt vandelen din på nytt. denne må være godkjent fra politiet før du kan ta teoriprøven på nytt. Tar ca 2 uker med mindre du bor i oslo, da tar det 4 uker. 81522000 er nr hvis du bor i region øst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan trafikalt grunnkurs gå ut på dato?? Jeg tok det når jeg var 16, altså for 4 år siden, men jeg begynte aldri å ta kjøretimer eller noe... men jeg bør jo få tatt den jævla lappen snart da, selv om det ikke frister å bruke så mye penger på noe jeg synes er helt grusomt (å kjøre selv altså)

Jeg må vel ikke ta det på nytt igjen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan trafikalt grunnkurs gå ut på dato?? Jeg tok det når jeg var 16, altså for 4 år siden, men jeg begynte aldri å ta kjøretimer eller noe... men jeg bør jo få tatt den jævla lappen snart da, selv om det ikke frister å bruke så mye penger på noe jeg synes er helt grusomt (å kjøre selv altså)

Jeg må vel ikke ta det på nytt igjen nå?

Bare husk å ta med beviset som du fikk i posten etter kurset, det må alltid medbringes sammen med legitimasjon når du skal øvelsekjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at jeg ble fortalt at det var kommet nye regler for ikke så lenge siden om at hvis du ikke hadde hatt noe kjøretimer iløpet av ett år ville alt bli slettet og du må begynne på nytt igjen? :klø:

kansje noen som har lurt meg? :klø:

Kanskje de forskjellige skolene har forskjellig praksis på dette? Det tror hvertfall jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...