Gjest Gjest_*Bringebær*_* Skrevet 13. april 2008 #1 Skrevet 13. april 2008 Vi kjøpte en funkisvilla fra 50-tallet for noen måneder siden, men fremdeles er jeg veldig usikker på hvordan jeg skal innrede inngangspartiet (entre og hall/trapperom) og ikke minst stuen. Stuen er rektangulær, men den ene langveggen domineres av et diigert vindu og på den andre langveggen er det en peis som tar mye plass samt doble dører i glass og teak som fører inn til spisestue. I tillegg skal kjøkkenet byttes ut. Ønsker i utgangspunktet et kjøkken som harmonerer med boligen for øvrig. Jeg vurderer sterkt å benytte interiørarkitekt eller interiørkonsulent (hva er forskjellen på de to?). Setter veldig pris på tilbakemelding ang å hente inn interiørfolk og evt anbefalinger (bor i Rogaland). Dersom noen KG'ere har tips om innredning, mottas det med takk
CosiFanTutta Skrevet 13. april 2008 #2 Skrevet 13. april 2008 Setter veldig pris på tilbakemelding ang å hente inn interiørfolk og evt anbefalinger (bor i Rogaland). Dersom noen KG'ere har tips om innredning, mottas det med takk
Catzy Skrevet 13. april 2008 #3 Skrevet 13. april 2008 Vi har benyttet folk fra to lysbutikker til å komme hjem til oss og så komme med forslag. Det har vært stor suksess for oss. Kanskje det er noen i bra interiørbutikker i nærheten av deg som kommer på hjemmebesøk, slik som Cosifantutta foreslår. Jeg synes i hvertfall det har vært greit at de kom til oss, i stedet for at vi skulle forklare hvordan det så ut... Skaff plantegninger av boligen, og merk av på forhånd hvilke områder du vil fokusere på. Huset deres høres veldig fint ut. Store vinduer og peis høres bra ut. Ville foreslått en litt lav sofa / sittegruppe nær peisen og en funkis(inspirert) spisestue nær peisen. Synd å bryte opp utsikt og lys med massive møbler. Ville også lånt bøker om funkis-stil på bibliotek (eller kjøpt) for å få noen ideer før du får inn konsulenter / arkitekter. Greit å vite hvordan stilen var opprinnelig, og velge om du vil følge disse linjene. For meg ville det bli veldig snålt med shabby chic stil i en funkisvilla.
Gjest Gjest_*Bringebær*_* Skrevet 13. april 2008 #4 Skrevet 13. april 2008 Tusen takk for innspill Shabby chic er ikke et alternativ, da min mann misliker sterkt denne stilen. Uansett, helt enig at det ikke er særlig forenlig med funkis. Litt av problemet mitt er at peisen er helt sikkert ment som 'focal point' i stuen. Derfor vil jeg gjerne ha en sofa med utsikt mot peisen. Men det betyr at sofaen står foran det digre vinduet på motsatt langvegg. Vi har egen spisestue med ildsted. Ellers tar jeg virkelig til meg ideen om ekspertise fra lysbutikker. Har mange nydelige kunstverk som jeg er glad i som står langs veggene da jeg er usikker på hvor de best kommer til sin rett, og ikke minst hvordan de best bør lyssettes. Og i morgen skal jeg ta en tur i bokhandelen og se etter aktuelle interiørbøker. Også her mottas tips med takk
Catzy Skrevet 14. april 2008 #5 Skrevet 14. april 2008 Hvor langt er det mellom peis og vindu? Dere kan kanskje bruke flere lave lenestoler som grupperes + et par puffer i stedet for en sofa, slik at det blir utsikt mellom stolene også.
Concertina Skrevet 14. april 2008 #6 Skrevet 14. april 2008 Hvis du vil ha profesjonell hjelp så anbefaler jeg å ta kontakt med en interiørarkitekt. Gå inn på nil.no (Norske interiørarkitekters Landsforening) --->Medlemsoversikt (meny til venstre)--->Velg lokalgruppe "Rogaland" ---> Velg fagområdet "Bolig/hytte" Da kommer det opp en liten liste over interiørarkitekter i Rogaland som jobber mye med boliger, de fleste har link til egne websider slik at du kan se noe av det de har gjort tidligere. Jeg kjenner desverre ikke personlig til noen av disse.
Karmela Skrevet 15. april 2008 #7 Skrevet 15. april 2008 Kjempefin blogg, CosiFanTutta! Hvor i Rogaland er det du bor? Du hadde en nydelig utsikt! :-)
CosiFanTutta Skrevet 18. april 2008 #8 Skrevet 18. april 2008 Kjempefin blogg, CosiFanTutta! Hvor i Rogaland er det du bor? Du hadde en nydelig utsikt! :-) Takk skal du ha! Jeg bor i Hordaland
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå