Gå til innhold

Får valp om en uke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg får en valp neste helg og lurer på om det er noen viktige ting jeg må gjøre før jeg får han..

I morgen skal jeg på storshopping og kjøpe alt jeg trenger av halsbånd, matskål, seng, osv.

Hva er det jeg trenger? tips?

og hva må jeg gjøre med leiligheten?

har tenkt å legge alle ledningene mine inni slike plastikkrør, slik at han ikke får gnagd på dem.

ting som er farlig å leke med har jeg allerede pakket vekk..

hva mer må jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger:

-mat for valper (greit å gi det samme som oppdretter i begynnelsen)

-vannskål/matskål

-halsbånd (husk at valpen fort vokser ut av dette, så ville ikke valgt noe dyrt)

-navnebrikke m/tlf.nr ditt er greit å ha

-bånd

-noen tyggebein/leker (da valper klør i tennene sine)

-en seng eller teppe/sted å sove

-ofte kan det være greit med en varmeflaske siden valpen skal sove alene for første gang

-børste/kam/klotang

-tannbørste? Noen hunder har veldig lett for å få tannstein, og da kan det være greit å venne valpen til å pusse tenner i fra tidlig alder;)

En ting som kan være greit å skaffe, er søppelbøtte med lokk, hvis du ikke har det fra før:) Matrester kan lukte veldig godt;)

Skrevet
Du trenger:

-mat for valper (greit å gi det samme som oppdretter i begynnelsen)

-vannskål/matskål

-halsbånd (husk at valpen fort vokser ut av dette, så ville ikke valgt noe dyrt)

-navnebrikke m/tlf.nr ditt er greit å ha

-bånd

-noen tyggebein/leker (da valper klør i tennene sine)

-en seng eller teppe/sted å sove

-ofte kan det være greit med en varmeflaske siden valpen skal sove alene for første gang

-børste/kam/klotang

-tannbørste? Noen hunder har veldig lett for å få tannstein, og da kan det være greit å venne valpen til å pusse tenner i fra tidlig alder;)

En ting som kan være greit å skaffe, er søppelbøtte med lokk, hvis du ikke har det fra før:) Matrester kan lukte veldig godt;)

ah, takk :)

er det noe spesielle andre ting jeg burde gjøre med leiligheten min før jeg får han i hus? annet enn å fjerne ledninger, knusende vaser og skaffe søppelbøtte med lokk? :D

Skrevet

Vær sikker på at planter du har som valpen kan få taki, ikke er giftige. Vi tok en telefon til giftsentralen før vi fikk valpen vår i hus, for å være sikre. De spiser jo på alt!

Vi skaffet to "barnegrinder" som vi satt opp bla. ved trappa, da de ikke skal gå i trapper når de er små. Men nå er det jo ikke sikkert du har trapp da!

Ellers kan jeg ikke komme på noe annet enn det som allerede er nevnt her. Vi passet på å ha nok leker og tyggeting tilgjengelig hele tiden, så det ikke skulle bli så fristende å bite på møbler og sko osv. Det har fungert bra her.

Lykke til, det er en artig periode du har foran deg nå :)

Skrevet

Har du møbler du er spesielt redd for så kan du kjøpe kompostgrinder på Biltema for en rimelig penge og gjerde dem inn. Samme grinder kan også brukes til å skjerme av områder i leiligheten når valpen etterhver må tilbringe tid hjemme alene.

Ellers ser du ut til å ha ting klart :)

En erfaring jeg har gjort meg er imidlertid å ikke kjøpe alt for mye stæsj før valpen kommer. Ofte ender man opp med å kjøpe ting som ikke egner seg. Nåe man har valpen i hus er der derimot mye enklere å kjøpe det som behøves og man kan samtidig ta med valpen når man skal på dyrebutikken og handle. På den måten blir valpen sosialisert også.

Skrevet
Vær sikker på at planter du har som valpen kan få taki, ikke er giftige. Vi tok en telefon til giftsentralen før vi fikk valpen vår i hus, for å være sikre. De spiser jo på alt!

Vi skaffet to "barnegrinder" som vi satt opp bla. ved trappa, da de ikke skal gå i trapper når de er små. Men nå er det jo ikke sikkert du har trapp da!

Ellers kan jeg ikke komme på noe annet enn det som allerede er nevnt her. Vi passet på å ha nok leker og tyggeting tilgjengelig hele tiden, så det ikke skulle bli så fristende å bite på møbler og sko osv. Det har fungert bra her.

Lykke til, det er en artig periode du har foran deg nå :)

Jeg har bare plastikkplanter, så jeg tror ikke de er så farlige.. Og jeg har prøvd å plukke mest mulig opp fra bakken og sette i hyller og slikt, slik at det meste som er på bakken er ting som er ok, tror jeg...

Men giftige planter ja.. det må jeg huske på hvis jeg skal kjøpe meg noen gang..

Jeg har ikke trapp, så barnegrinder slipper jeg.. :)

takk :D

Skrevet
Har du møbler du er spesielt redd for så kan du kjøpe kompostgrinder på Biltema for en rimelig penge og gjerde dem inn. Samme grinder kan også brukes til å skjerme av områder i leiligheten når valpen etterhver må tilbringe tid hjemme alene.

Ellers ser du ut til å ha ting klart :)

En erfaring jeg har gjort meg er imidlertid å ikke kjøpe alt for mye stæsj før valpen kommer. Ofte ender man opp med å kjøpe ting som ikke egner seg. Nåe man har valpen i hus er der derimot mye enklere å kjøpe det som behøves og man kan samtidig ta med valpen når man skal på dyrebutikken og handle. På den måten blir valpen sosialisert også.

Har planer om å kjøpe det som er mest basic nå før jeg får han..

også heller kjøpe morsomme ting etterhvert som jeg ser hva han liker.. :)

Blir gøy å ta han med på tyr før første gang da.. krabaten er jo bare 700 gram og nekter å ha på bånd.. :P hehe

Skrevet

Det var ikke store knotten! Men det er veldig greit å venne de på halsbånd da. La han ha det på også hjemme deler av tiden for tilvenningen sin del. Når det gjelder å gå tur så ikke trekk men gå noen skritt unna og lokk ham til deg :)

Skrevet
Det var ikke store knotten! Men det er veldig greit å venne de på halsbånd da. La han ha det på også hjemme deler av tiden for tilvenningen sin del. Når det gjelder å gå tur så ikke trekk men gå noen skritt unna og lokk ham til deg :)

hva med tissetrening? forslag til hvordan jeg skal gjøre det?

valper må jo tisse etter at de har spist/drukket, sovet, lekt, osv..

og jeg bor i 6 etasje..

ser for meg at han ikke klarer å holde seg helt til vi kommer ut i starten.. liten hund, liten blære... :S

men jeg har veranda, og jeg tenkte at jeg kanskje skulle prøve å lære han først at tissing, det skjer ute. -også ha en tissekasse hvor jeg kan ha grus eller sand eller eventuelt kjøpe en liten gressmatte og legge oppi en kasse...

er det en smart løsning i starten, eller tror du det kan slå feil?

Skrevet

Du må nok belage deg på mye springing i trappene!

Jeg ville tatt han helt ut de gangene du har kontroll som etter mat, sove, leke og ellers når det er lenge siden sist. Men jeg ville nok også hatt en reserveløsning på verandaen til de tilfellene han begynner å gjøre fra seg inne for å lære han at det er ute vi gjør sånt. Har han begynt så rekker du jo ikke ned.

Skrevet

Siden du bor i 6 etg, så kan det nok være veldig lurt med en kasse på terrassen:) Ellers blir det mange løpeturer på deg nedover i full fart med valpen på armen, hehe. Og valpen klarer heller ikke holde seg en hel natt, så da er det greit å bare kunne stikke rett utenfor.

Jeg ville valgt enten kattesand eller aviser oppi kassen. En gressmatte kan jo ikke byttes ut på samme måten og ville begynt å lukte.

Skrevet

tror dere han skjønner sammenhengen da?

altså at veranda-ut og at ut-ut er stort sett det samme, og at han må en av stedene for å tisse?

Skrevet

Jada, med eldstehunden her så bodde vi også i blokk når hun var valp. Det tar litt lenger tid enn når man har mulighet til å gå rett ut i hagen, men det blir :)

Men vi benyttet kun verandaen i krisetilfeller - ellers gikk vi ut helt ned på gata.

Skrevet

Ja, han kommer nok til å gå på en av dørene så fort han skjønner at han ikke skal gå på do inne. Og jo større han blir, jo sjeldnere får han gå på do på terrassen.

Skrevet

Husk at dersom du velger sand av typen klumpesand, så er det veldig viktig at han ikke får lov å spise på den.

Til kattunger er det vanlig å bruke sand som ikke klumper pga av at de kan finne på å nettopp spise på den.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
ah, takk :)

er det noe spesielle andre ting jeg burde gjøre med leiligheten min før jeg får han i hus? annet enn å fjerne ledninger, knusende vaser og skaffe søppelbøtte med lokk? :D

Unngå å lære ham til å leke med sko og lisser for da tar han ikke skoene dine;) Vær streng med han når han nærmer seg ledninger, så lærer han at det er nei. Min hund var som valp meget ivrig på ledninger og tråder, men fikk plukket det av ham innen han begynte å være hjemme alene. ellers er det en ide å dra ut ledningene av veggen når han er alene, dersom han skulle finne på å tygge dem i stykker, så får han ikke i seg strøm. Kan jo bli fatalt dersom han skulle ta noen av de som går rett i veggen... Det jeg gjør er å rydde unna det jeg ikke vil at han skal få tak i når han er alene hjemme, og lar det stå fremme når jeg er hjemme sammen med hunden. Ha nok av leker å tilby ham så finner han ikke på å ta noen av "dine" ting. 5 spennende leker liggende fremme samtidig eller noe sånt var råd jeg fikk da jeg hadde valp. Skal han være i bur, så anbefaler jeg ikke tøybur... min knagde seg hvertfall ut av sitt. Sprit over tisseflekkene inne... ellers kan han lukte seg frem til dem og det tar lenger tid før han blir stuerein... (er jo hannhund det er snakk om..? Markering inne.)

Lykke til med valpen... du har en veldig spennende tid i møte.

Skrevet

Vi kjøpte en spray på dyrebutikken som fjerna tisselukta når han tissa inne. Klor skal visst gjøre samme nytten, mener jeg å huske (eller var det salmiakk???)

Jeg tror valpen vil skjønne at verandaen er ute. Vår tisser fortsatt på verandaen (han er 10 mnd) på samme måte som ute, så vi har en jobb å gjøre når sommeren kommer og vi skal tilbringe mye tid der.

Gjest Chrissy82
Skrevet

Du har en spennende periode foran deg. Jeg og kjæresten henta en valp for snart 2 mnd siden. Det har vært en slitsom og morsom periode. Det er veldig spennende å følge med på oppveksten til en hund.

Men det virker som du har fått med deg det meste. Tisser hunden inne, så prøv å dekke det til med aviser. Også etter blir det mindre og mindre aviser og evt. nærmerer balkongdøra eller ytterdøra. Men du må nok løpe mye opp og ned trappene etter han har spist, drukket, sovet og lekt..

Pass på å ha mye ben eller leker som han kan bite i. Valper biter veldig mye i alt og ingenting på begynnelsen Men det gjelder å si nei så skjønner han etter hvert at han ikke får lov til det. Pass også på små og løse gjenstander!!!

Lykke til!

Skrevet

Noen som ahr erfaring med å få "kalde føtter", når det kommer til å skaffe seg hund?

Jeg tror jeg har fått det nå og ser bare de negative sidene plutselig..

Hva om han ikke trives hos meg? Hva om han ikke slår seg til ro, hva om han blir utsatt for en ulykke -og det er min feil? Hva om jeg ikke klarer å oppdra han?

Jeg bor ikke sammen med kjæresten min, men sover hos han nesten hver dag -dette kan jeg jo ikke lenger hvis jeg får hund. ikke i starten ihvertfall.. hva om dette går negativt utover forholdet? (Det er bedre å være hos han enn hos meg, for jeg har bare en liten seng, imens han har dobbeltseng.)

Hva om voffen ikke kommer overens med kjæresten min?

Hva om jeg får allergi? Hva om jeg av en eller annen grunn må selge han om et år eller to? (jeg har tatt høyde for det meste da.. men hva om jeg f.eks blir lam? -lite sannsynlig, håper jeg.. men hva om? hva gjør jeg da?)

flere som tenker sånn, eller er dette bare et tegn på at jeg ikke burde?

Skrevet

Om du har gulvtepper/filleryer el. så ta dem bort til hunden er stueren. Ha godt med leker og tyggeting som du kan bytte med når den biter i fingre/klær/andre ting. Båndtvangen er i gang for fullt, en lett langline er derfor fint så valpen får utforsket samtidig som du har kontroll. Denne kan enkelt lages feks av flaggline eller klesnor + en liten lett karabinkrok som fås kjøpt både i dyreforretninger, jernvare og flere andre steder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...