Gå til innhold

Å bli skutt

Fremhevede innlegg

Skrevet

hvis man blir skutt i hode, hva er det man egentlig dør av? Er det slaget, eller er det at hjernen blir ødelagt?

Og er det sant at hjernen blir til grøt om man får ei kule i hodet?

Hva er det som er så spesielt med nakkeskudd? Det er dødsstraff metode i blant annet Kina. Men hvorfor nakkeskudd? Hvorfor ikke et skudd i hode?

Ved henrettelsesmetoder, hvorfor blir man omtrent aldri skutt i hodet? Er ikke det det mest efektive om man må ha døsstraff?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
hvis man blir skutt i hode, hva er det man egentlig dør av? Er det slaget, eller er det at hjernen blir ødelagt?

Og er det sant at hjernen blir til grøt om man får ei kule i hodet?

Hva er det som er så spesielt med nakkeskudd? Det er dødsstraff metode i blant annet Kina. Men hvorfor nakkeskudd? Hvorfor ikke et skudd i hode?

Ved henrettelsesmetoder, hvorfor blir man omtrent aldri skutt i hodet? Er ikke det det mest efektive om man må ha døsstraff?

Det kommer vel litt an på, tenker jeg. Dersom det er et prosjektil med svært høy hastighet, så lager det en sjokkbølge der det passerer gjennom vevet, og ødelegger mye. Ting slites fra hverandre og knuses.

Hjernen er allerede ganske grøtaktig, og består av ca 70% vann, så den tåler sikkert ikke all verdens av sjokkbølger.

Er det et prosjektil med lav hastighet, så dør man av blødninger, og av de skadene som oppstår ved at prosjektilet lager et hull i hjernen. Du kan ikke blø så mye inne i hodeskallen før det blir overtrykk og ting slutter å fungerer fordi det kommer i klem.

Nakkeskudd ødelegger ryggraden og de autonome nervesentrene øverst i ryggraden. Og det knuser ryggvirvlene.

Tillegg: Det finnes faktisk en del eksempler på at folk har blitt skutt i hodet og har overlevd. Da var de skutt med lavhasstighets våpen, som ikke lager de store sjokkbølgene i vevet.

To tilfeller, begge selvmordere: En mann skjøt seg i tinningen, men kula gikk akkurat lavt nok til å gå klar av både pannelappene hans, og mirakuløst nok skadet han hverken noen av blodårene i området, eller øynene sine. Han våknet med en dundrende hodepine, et inngangshull i høyre tinning, og et utgangshull i venstre.

Den andre skjøt seg i pannen, men kula passerte mellom hjernehalvdelene og stoppet i en beinfold inne i kraniet. Mannen våknet etter noen timer, med et hull i panna, men ellers like fin.

Endret av Mann 42
Skrevet

Spørs hvor "fin" man egentlig er når man kan ha seg til å skyte seg selv i hodet.

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Nakkeskudd brukes fordi basale deler av hjernen ligger der. Dette er områder som styrer grunnleggende overlevelsesting som pusting, hjerteslag og slike ting. Derfor dør en nokså momentant ved nakkeskudd (og nakkebrudd). Uansett så klarer ikke kroppen å opprettholde livsviktige funksjoner hvis store deler av hjernen er ødelagt.

Det blir forresten litt misvisende å si at hjernen består av 70% vann. I kraniet så er det mye vann, 83% tror jeg. Mesteparten av dette vannet er i hulrom. Selve hjernemassen består stort sett av fett.

Av utseende, så synes jeg hjernemasse har nøyaktig samme konsistens og farge som hermetiserte champignonger ;)

Skrevet
Nakkeskudd brukes fordi basale deler av hjernen ligger der. Dette er områder som styrer grunnleggende overlevelsesting som pusting, hjerteslag og slike ting. Derfor dør en nokså momentant ved nakkeskudd (og nakkebrudd). Uansett så klarer ikke kroppen å opprettholde livsviktige funksjoner hvis store deler av hjernen er ødelagt.

Det blir forresten litt misvisende å si at hjernen består av 70% vann. I kraniet så er det mye vann, 83% tror jeg. Mesteparten av dette vannet er i hulrom. Selve hjernemassen består stort sett av fett.

Av utseende, så synes jeg hjernemasse har nøyaktig samme konsistens og farge som hermetiserte champignonger ;)

Virkelig?

Trodde den var atskillige mer løs i konsistensen. Altså mens den ligger i kraniet, ikke den preparerte varianten som man finner på anatomilaber.

Skrevet
Spørs hvor "fin" man egentlig er når man kan ha seg til å skyte seg selv i hodet.

Ja, helt sikkert, men uansett hvordan han nå hadde det, så var han like fin etter at han våknet. Ingen vesentlige skader, bortsett fra nevnte hull. Folk er mye mer seigliva enn man vanligvis tror.

Store deler av hjerneforskninga handlet opprinnelig om å forstå hjernefunksjoner ut fra måten fok forandret seg på etter store ulykker eller slag.

Litteraturen er full av case studier som beskriver folk som har blitt skutt i hodet, eller har fått hjernen penetrert av diverse verktøy, armeringsjern spett og gjerdestolper. Og krigsskader, selvsagt.

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet
Virkelig?

Trodde den var atskillige mer løs i konsistensen. Altså mens den ligger i kraniet, ikke den preparerte varianten som man finner på anatomilaber.

Hjernen blir nok litt mer gummiaktig av å ligge i formalin, men den er ikke så flytende i kraniet som en kan få inntrykk av i splatterfilmer..

Skrevet
Hjernen blir nok litt mer gummiaktig av å ligge i formalin, men den er ikke så flytende i kraniet som en kan få inntrykk av i splatterfilmer..

Hjernemasse har konsistens som tannpasta

Gjest Gjest_Kim_*
Skrevet

Når et prosjektil - i dette tilfellet en kule treffer et menneske så vil som oftest kulen enten fragmntere eller "mushroome" dvs. ekspandere til fasong omtrent som en sopp. kulen gjør derfor langt mer skade enn dens fysiske dimensjoner.

Som nevnt tidligere så finnes det mange eksempler på at man kan overleve å bli skutt i hodet og andre kroppsdeler for den saks skyld.

Om man blir skutt med et høyhastighetsvåpen eller ei (les: rifle) spiller i praksis liten rolle. En riflekule har faktisk så mye energi at den lett går tvers igjennom kroppen, noe som faktisk kan bety bedre odds for å overleve, avhengig av hvor kulen traff selvfølgelig.

Gjest Sorte Orm
Skrevet
Hva er det som er så spesielt med nakkeskudd? Det er dødsstraff metode i blant annet Kina. Men hvorfor nakkeskudd? ?

Sikkert fordi det er enklere og drepe noen når man ikke ser ansiktet på den man dreper.

Skrevet
Hjernemasse har konsistens som tannpasta

Nei, den er ikke så flytende. Jeg har vært assisterende sykepleier ved hjerneoperasjoner. Det går fint an å skjære i hjernen, så den er nok hardere enn tannpasta.

Skrevet
Nei, den er ikke så flytende. Jeg har vært assisterende sykepleier ved hjerneoperasjoner. Det går fint an å skjære i hjernen, så den er nok hardere enn tannpasta.

Nå tror jeg du tuller godt. Man SKJÆRER aldri i hjernen under operasjoner!

Skrevet
Nå tror jeg du tuller godt. Man SKJÆRER aldri i hjernen under operasjoner!

Hun som har vært assisterende sykepleier har helt rett. Konsistensen i en levende hjerne er fast.

Og selvfølgelig utføres ulike kirurgiske inngrep i selve hjernen.

Skrevet
Hun som har vært assisterende sykepleier har helt rett. Konsistensen i en levende hjerne er fast.

Og selvfølgelig utføres ulike kirurgiske inngrep i selve hjernen.

Det var da veldig så mange som var eksperter på hjerneoperasjoner her da...

Hvorfor sitter dere på KG, når dere kan være ute å redde verden???

Og forresten, "Assisterende sykepleier" er ingen tittel som brukes i en operasjonavdeling. SÅ mye peiling hadde du!

Skrevet
Det var da veldig så mange som var eksperter på hjerneoperasjoner her da...

Hvorfor sitter dere på KG, når dere kan være ute å redde verden???

Og forresten, "Assisterende sykepleier" er ingen tittel som brukes i en operasjonavdeling. SÅ mye peiling hadde du!

Google "Assisterende sykepleier" så finner du mange linker som viser at dette er en reel tittel.

Regner vel også at mennesker som er sykepleiere, leger, kirurger eller generelt høyt utdannet synes det er deilig å kaste bort litt tid av og til på KG i likhet med resten av oss "dødelige" :kaffe:

Men du er vel kun ute etter å lage kvalm her så regner med at du ikke bryr deg om dette.

Skrevet
Google "Assisterende sykepleier" så finner du mange linker som viser at dette er en reel tittel.

Regner vel også at mennesker som er sykepleiere, leger, kirurger eller generelt høyt utdannet synes det er deilig å kaste bort litt tid av og til på KG i likhet med resten av oss "dødelige" :kaffe:

Men du er vel kun ute etter å lage kvalm her så regner med at du ikke bryr deg om dette.

Les hva jeg skriver: Assisterende sykepleier er ingen tittel i OPERASJONSAVDELINGEN. Og det er der "hjerneoperasjonene" foregår. På nevrokirurgen. Og jeg vet hva jeg snakker om............ Amatører!

Skrevet
Les hva jeg skriver: Assisterende sykepleier er ingen tittel i OPERASJONSAVDELINGEN. Og det er der "hjerneoperasjonene" foregår. På nevrokirurgen. Og jeg vet hva jeg snakker om............ Amatører!

Om du vet hva du snakker om, hvorfor er ikke du "ute og redder verden" i stedet for å sitte på KG? ;)

Og klart det skjæres i hjerner, men det er ikke kun skapeller det går an å bruke til å skjære med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...