Gå til innhold

Hva slags fisk er ok å spise?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Ja, hvis man ikke er interessert i å tenke på miljø, dyrevelferd eller matressurser så er det bare å kjøre på! Jeg hører butikken like om hjørnet selger mahogny og tigerpels også - løp og kjøp!

I innlegget skriver jeg,- det fins ikke matvaremangel, - fordi det dumpes tonnevis med mat, - skal jeg istedenfor å spise den fisken som allerede er fisket være med på å dumpe den for å holde prisene oppe??????

Skal man tenke miljø så MÅ men tenke litt lenger enn nesen rekker.

Jeg kaller det miljøhysteri!!

Mens millioner av mennesker sulter ihjel så skal jeg sitte her i min egen trygge tilværelse å tenke på hvilken fisk jeg skal spise. DET henger ikke på greip.

OG, - det går ikke å sammenligne møbler og klær med mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bolledeig

Nåh, matvaredumping er nå et stort problem, og det ironiske er jo at ofte de største miljøverntilhengerne også er innbitte motstandere av fri handel. Tollrestriksjoner gjør det mulig å dumpe tonnevis med mat (et av EUs store satsningsområder) for å holde prisene kunstig høye, og stenger i samme runde en del av de fattigste landene ute fra muligheten til å kunne tjene en fornuftig inntekt på handelen sin.

Men samtidig går det an å ha to tanker i hodet samtidig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegget skriver jeg,- det fins ikke matvaremangel, - fordi det dumpes tonnevis med mat, - skal jeg istedenfor å spise den fisken som allerede er fisket være med på å dumpe den for å holde prisene oppe??????

Skal man tenke miljø så MÅ men tenke litt lenger enn nesen rekker.

Jeg kaller det miljøhysteri!!

Mens millioner av mennesker sulter ihjel så skal jeg sitte her i min egen trygge tilværelse å tenke på hvilken fisk jeg skal spise. DET henger ikke på greip.

OG, - det går ikke å sammenligne møbler og klær med mat.

Matvaremangel finnes i store deler av verden, i tillegg til at flere og flere mennesker nå vil ha bedre og bedre livsstil, og da blir det kamp om ressursene. Det er slett ikke å "ikke tenke lenger enn nesa rekker" - -det er faktisk nettopp å tenke langsiktig man kan se at denne kampen vil komme!

Det går an å sammenligne møbler og klær med mat når man ser på at produksjonen av disse til syvende og sist går ut over miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men spørsmålet var " er det da matvaremangel når Feks EU-landene dumper tonnevis med mat i året bare for å holde prisene oppe?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er matvaremangel i dag om vi ikke hadde dumpet fisk (noe som er vanvittig avskyelig, respektløst og foraktfult på så mange plan!) og om vi ikke hadde hatt det luksuriøse forbruket av mat vi har i vesten men heller fordelt det bedre? Det vet jeg ikke. Men faktum er likevel at det er svært mange i verden som lider under stor matmangel, og at det vil bli verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at dere la ut den lista. Jeg skal nå gjøre mitt ypperste for å spise så mye Uer, Breiflabb, Blåfinnet tunfisk, Rødspette, Torsk og Ål som aldri før. Øke forbruket med det tidobbelte for å veie opp for alle miljøfanatikerene her som kutter ut god fisk.

Jeg fikk lyst til å sitere Jesus: Miljøet er til for mennesket, ikke mennesket for miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolledeig
Om det er matvaremangel i dag om vi ikke hadde dumpet fisk (noe som er vanvittig avskyelig, respektløst og foraktfult på så mange plan!) og om vi ikke hadde hatt det luksuriøse forbruket av mat vi har i vesten men heller fordelt det bedre? Det vet jeg ikke. Men faktum er likevel at det er svært mange i verden som lider under stor matmangel, og at det vil bli verre.

Nå skal jeg leke litt djevelens advokat her, for dette er en viktig diskusjon (selv om jeg unnskylder trådstarter litt for å dra tråden off topic, skal vurdere å dele den).

Ellers er en "artig" effekt av den økte fiskingen av bla. sverdfisk og tunfisk at det er blitt et manetparty i middelhavet. Havet blir altså stadig mer slimete av overfiskingen, ettersom konkurransen om "tilværelsen" i havet ikke blir så stor som tidligere. les mer

I tillegg bør vi kanskje sette et spørsmålstegn ved målsetningen om utstrakt bruk av økologisk landbruk, som er mindre effektivt = mindre mat ut. Ja, jeg er klar over økt næringsstoffer etc. men kalorimessig (som det gjerne koker ned til) er det hipp som happ. Det er kanskje en brannfakkel i miljøforumet, men det er greit å notere seg bak øret likevel, på samme måte som dyrking av spelt er mindre effektivt enn dyrking av hvete (det var en grunn til at hvete overtok).

I tillegg antar jeg at de som virkelig vil gjøre en innsats for miljøet ikke bruker biodiesel, vurderer biler som går delvis på etanol, drikker alkohol eller røyker, all denne produksjonen tar opp ressurser som ellers kunne blitt brukt til matvareproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at dere la ut den lista. Jeg skal nå gjøre mitt ypperste for å spise så mye Uer, Breiflabb, Blåfinnet tunfisk, Rødspette, Torsk og Ål som aldri før. Øke forbruket med det tidobbelte for å veie opp for alle miljøfanatikerene her som kutter ut god fisk.

Jeg fikk lyst til å sitere Jesus: Miljøet er til for mennesket, ikke mennesket for miljøet.

Nå skuffer du meg, Transmogrifer. Jeg trodde dine forsøk på å provosere var bedre enn dette.

Ellers er jeg helt uenig med Jesus.

Bolledeig: Du tar opp en del interessante og viktige temaer, men jeg synes det meste av det er utenfor denne tråden, så jeg vil heller kommentere det du skriver om du tar det opp i egen tråd. :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skuffer du meg, Transmogrifer. Jeg trodde dine forsøk på å provosere var bedre enn dette.

Ellers er jeg helt uenig med Jesus.

Du har rett i at det ikke var mye sprengstoff i det innlegget. Jeg er ganske miljøvennlig av meg, for jeg spiser bare fiskepinner, og de står ikke på lista.

Jeg skjønner at du er uenig med Jesus, han lærte vel mennesker å fiske, eller noe sånt. Dessuten er det mange av de karismatiske etterfølgerene hans som kjører sportsbiler som sluker bensin. :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...