Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har blitt tilbydt en stilling i et regnskapsbyrå i en større by. Jobben er rimelig "enkel" og består i kontroll/føring av kasseoppgjør for en butikkjede, men ledelsen i bedriften ønsker å tilføre flere arbeidsoppgaver til stillingen. Jeg ble tilbydt en årslønn på 265', noe som ligger ganske langt unna det jeg tenkte meg.

Jeg har 4 år høyskoleutdanning som ikke er den mest relevante for utdanningen, de andre på avdelingen har ikke høyere utdanning. Etter min mening burde jeg hatt rundt 280-300' i året.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hoff..jeg ville gått konkurs med en slik årslønn og har mest sannsynlig takket nei jobben med den lønna. Slik jeg forstår det henger lønna sammen med arb.oppgavene. Hadde de vært mer "vanskelig" ville du kanskje fått høyere lønn..? (uten at jeg skal si at det er sånn 100%)

Har du LYST å jobbe der, overlever på 265K i året - og med de arb.oppgavene og tenker "jaja, det er jo en erfaring å få i det minste" så skal du takke ja til jobben.

Skrevet

Det ligger i kortene at det er utviklingsmuligheter i firmaet, og dermed sikkert muligheter for lønnsøkning på sikt.

Jeg har i utgangspunktet "råd" til å ta jobben for 265', MEN jeg synes det er for lite ift at jeg faktisk har 4 års utdanning.

Hvor mye er det vanlig å "presse" lønnen opp, og hvordan bør jeg gå frem videre? Jeg vil jo ikke risikere at de trekker tilbudet heller...

Skrevet

Hm....har du andre jobber eller tilbakemeldinger på handa? Har hørt om de som har fått litt høyere lønn ved å si at "...hos XX har jeg blitt tilbudt kr xx pr år, kan dere matche det sier jeg ja takk til jobben" Men igjen - det kan være en sjanse å ta!

I min forrige jobb ble jeg tilbudt en relativ lav lønn mht ansvarsfeltet jeg hadde og sa at jeg ikke aksepterte under kr xx. Dette ble godtatt og jeg fikk det jeg spurte om.

Jeg synes også at med din utdannelse bør det veie i din favør. Si at du ikke har mulighet til å akseptere 265K pr år men f.eks 280 (å være grådig er neppe noe sjakktrekk ;) ) Og, hva de andre på arb.plassen har av utdannelse (dvs mangel på) er jo ikke ditt problem.

Men, dette er bare mine synsinger :)

Hva sto det forresten i utlysningsteksten? Står det "søker bør ha v.g skole eller høyere" er lista allerede lagt. Står det "vi ønsker søkere med 3 årig høyskole eller høyere" bør du bli lønna deretter.

Skrevet

Jeg er blitt headhuntet til jobben. To tidligere kolleger jobber der, og har anbefalt meg til stillingen.

Har vært arbeidsledig siden desember, så sånn sett er jeg litt desperat. Har heller ingen andre jobbtilbud for hånden. Men jeg vil likevel ikke "selge meg" til en altfor lav lønn!

Skrevet
Hm....har du andre jobber eller tilbakemeldinger på handa? Har hørt om de som har fått litt høyere lønn ved å si at "...hos XX har jeg blitt tilbudt kr xx pr år, kan dere matche det sier jeg ja takk til jobben" Men igjen - det kan være en sjanse å ta!

Dette fordrer jo at TS faktisk har andre tilbud. Man er passe frekk om man sier dette uten å ha andre tilbud.

Behøver du denne erfaringen? Isåfall er kanskje ikke valget vanskelig. Har du større og mer ambisiøse mål kan de komme ved neste kryss?

Skrevet

For det første er forskjellen fra det du er tilbudt til det du kunne ha tenkt deg egentlig veldig liten og etter skatt er den knapt merkbar. For det andre forstår jeg det slik at stillingen p.t. ikke er underlagt arbeidsoppgaver som skulle tilsi høyere lønn. Hvis ting går etter planen, forstår jeg det også slik at du etter hvert vil få mer krevende arbeidsoppgaver. Når dette er et faktum står du langt sterkere når du skal forhandle lønn og når du viser resultater er i hvert fall min erfaring at det er forholdsvis enkelt å få til dels betydelige lønnsøkninger raskt.

Siden du p.t. i tillegg er arbeidsledig, ville jeg ikke ha tvilt et sekund og spesielt ikke hvis jobben er relevant i forhold til det du kunne tenke deg å jobbe med fremover. Har du allerede en jobb, er det mye lettere å få en annen og når du jobber har du også god tid på deg og kan tillate deg å være kresen når du søker andre jobber. Eventuelle reelle jobb- og lønnstilbud du da får, kan du selvfølgelig bruke i lønnsforhandlinger.

Jeg synes med andre ord at du bør takke ja til jobben. Du kan selvfølgelig antyde at du hadde sett for deg noe høyere lønn, men jeg ville nok ikke ha stilt noe ultimatum.

Skrevet

Jeg synes lønnen er lav. Om du f.eks. år en relavant jobb i en kommune vil du få en begynnerlønn på minimum 281 500, og jeg synes i alle fall at en burde få bedre lønn privat. Er det noen andre frynsegoder i jobben? Kan du spørre om lønnspolitikk og hvordan mulighetene er for både andre arbeidsoppgaver og bedre lønn? Hvordan tidsperspektivet er på dette tenker jeg.

Dette er vanskelig siden du ikke har andre jobber for hånden. Da jeg skulle skrifte jobb var mitt lønnskrav at lønnen minimum måtte være like høy som i min forrige jobb, og det gikk da bra, fikk bedre årslønn enn to som begynte samtidig som meg, selv om jeg ikke tror mine kvalifikasjoner er bedre. Det gjelder å være litt tøff!

Skrevet

Syntes du skulle ta jobben ......................................

Hvos mange års utdanning du har er likegyldig så lenge den ikke er relevant i forhold til den stillingen som det gjelder .

Hvis du liker å holde på med regnskap , men synes lønna blir for lav , burde du ta utdanning som gjør at du kan bli autorisert . (altså etterhvert)

Autoriserte regnskapsførere ligger på 380 000 og oppover i Oslo , men lønninga for uautorisert er mye mye mye lavere .

Skrevet
Jeg synes lønnen er lav. Om du f.eks. år en relavant jobb i en kommune vil du få en begynnerlønn på minimum 281 500, og jeg synes i alle fall at en burde få bedre lønn privat.

Akkurat det ville jeg ha betraktet som temmelig irrelevant og spesielt siden denne jobben ikke er direkte relatert til hennes utdanning. Siden det private næringsliv ikke er bundet av de samme reglene som det offentlige, er også mulighetene for å stige raskt i lønn være langt bedre.

En annen ting som jeg ville ha gjort meg noen tanker om er at man på denne måten sannsynligvis får en mindre anstrengende overgang til ny jobb enn man ville ha fått hvis man gikk rett inn i en jobb med mer avanserte arbeidsoppgaver og høyere lønn. Man får rett og slett anledning til å lære bedriften å kjenne fra innsiden og å lære arbeidsbeidsoppgavene skikkelig fra grunnen av uten å kjenne forventningspresset (Og sjefen...) puste en i nakken.

Ett annet aspekt er selvfølgelig at 265' uansett vil være mer en trådstarter vil få i dagpenger når hun går arbeidsledig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...