Gå til innhold

prikker/hull innover på hælen

Fremhevede innlegg

Gjest montro
Skrevet

min datter har tørr hud under hælen. ser ut som om hun har blitt stukket av tjukke nåler, det er hull i huden på en måte. mange prikker i en klynge. noen som har peiling på hva det kan være.

Har tenkt på fotsopp eller fotvorter, men det ser ikke sånn ut heller

Videoannonse
Annonse
Gjest montro
Skrevet

Ja, noe i allefall, men hun flasser ikke noe særlig under føttene

Skrevet

Det kan nok høres ut som liktorn ja. Det finnes plaster som kan behandle dette på apoteket, men de kan være ganske vanskelge å få vekk, særlig om roten sitter langt inne. (jeg liker ikke kompid sine, og foretrekker den andre typen)

Dette er vanlig å få på steder med hard hud, særlig om man går i dårlige sko. Det kan være lurt å kjøpe inleggssåler som er gode og støttende som gjør at trykket legger seg på den rette plassen på foten.

Gjest montro
Skrevet

kan se litt sånn ut, men prikkene er mye mindre, 1mm kanskje, og ca 10-12 i klynge på et område på 2x2 cm.

vet jeg burde sjekke hos legen, men hvis det er noe uten resept som jeg kan bruke så er jo det lettere.

Takker for svar, håper på flere forslag

Skrevet
kan se litt sånn ut, men prikkene er mye mindre, 1mm kanskje, og ca 10-12 i klynge på et område på 2x2 cm.

vet jeg burde sjekke hos legen, men hvis det er noe uten resept som jeg kan bruke så er jo det lettere.

Takker for svar, håper på flere forslag

Det tar nok en stund før de blir så store som på bildet. Men det høres veldig mye ut om det er så mange. Et lite plaster på et så stort område vil også hjelpe lite, for plasterne er bare laget til å dekke en om gangen.

Jeg vil nok råde dere til å oppsøke lege ja. De kan eventuellt fryse det vekk og det er en langt mer effektiv og kjappere behandling enn det man får på apoteket også.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg tror ikke det er liktorn, og vil ikke anbefale deg å starte med noen liktornplaster! Jeg jobber som fotterapeut, og det høres ut som svette. Mange pasienter får slike hull når de svetter mye på beina. Hvorfor vet jeg ikke, men det har jeg observert.

Det er viktig å bruke sokker og sko av naturmateriell, som puster. Lær eller skinnsko, ull eller bomullsokker. Prøv også peusek, det er et pulver man skal ha i fotbad og på føttene en gang, og det virker i 3-4 mnd. Reduserer svettingen.

For å finne ut om det er liktorn eller vorter, kan du klemme hardt rett på den, stikker det da, høres det ut som liktorn (kalt torn på fagspråket). Klemmer du sidelengs på den, og det da gjør vondt høres det ut som vorte. Hun bør også kjenne det når hun går på det hvis det er torn, de gjør ofte veldig vondt.

Frysing fungerer kun på vorter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...