Gå til innhold

Pris på en ok hest

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om man skal dømme av annonser på nettet, kan man få en fin, "voksen" (rundt ti år) lærehest innen sprang og dressur i prisklassen 50 000 og oppover. Ei jeg kjenner kjøpte en talentfull, frisk og trent halvblods til feltritt for den prisen for noen år siden (den ville sikkert kostet mer i dag, 70-80 000?) - og jeg skulle mene at det ikke er nødvendig med en hest som er veldig skolert for en som har tenkt å bruke den kun til turridning. Det som derimot er viktig er at den er trafikksikker, til å stole på, frisk (krev veterinærundersøkelse og røntgen før kjøp, og be gjerne om stamtavle og info om foreldrene) og ridd inn på en god måte. Noen hester virker avlet fram ved tilfeldigheter og uhell, og mange av de billigste hestene tilsalgs er mer eller mindre uinnridde, unge kaldblodshester som av ulike grunner har vist seg uegnet til travløp... Nå liker jeg kaldblodshester godt, men man må være obs på gemytt og pålitelighet.

Dersom det virker aktuelt at jenta kommer til å ri endel på bane og stare i konkurranser, ville jeg definitivt kjøpt en hest med mer kapasitet og som er mer skolert enn en "bare turhest"-fjording, døl etc. Da begynner det nok å bli snakk om den prisklassen likevel. Men om jenta har tenkt å ri på tur i et par år før hun evt tar en runde på bane, vil kanskje mye av forarbeidet som er gjort med hesten uansett være litt glemt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...