Gjest vimselot Skrevet 12. april 2008 #1 Skrevet 12. april 2008 (endret) Noen spurte meg hva man må gi for en bra hest. Moren mener 60.000 kroner, men jeg er litt uenig og sa at man fint finner en ok turhest til 20-35 tusen (faren skal betale for hesten). Datteren er 16 år og driver ikke innen konkurranse, men det kan jo hende at hun planlegger det på sikt. Hva må man gi for en ok hest som skal brukes til turridning og kanskje litt dressur og hopping, som er grei å sko, få på henger, i trafikken m.m. Datteren er liten så hun trenger ikke en hest på 1,70. Moren har god økonomi, men har fortalt til faren at det koster minst 60.000 kroner. Tror moren helst vil ha en araber, angloaraber eller lign. fordi det betyr status. Vet ikke hva datteren mener, men du får vel en ok fullblods hvis det er dette hun vil ha, til under 60.000kr? Hva mener dere? Endret 12. april 2008 av vimselot
Gjest Gjest_Opal_* Skrevet 12. april 2008 #2 Skrevet 12. april 2008 Det kommer an på rasen, som du skriver. Trenden her jeg bor er å kjøpe flinke dressur eller spranghester, og de koster fort over 60 tusen. Eierne får som regel ikke gjort mer med de hestene, enn eiere av billigere raser får, så JEG synes det er unødvendig Skal man ha en stor ponni/liten hest, så finner man en som kan være flink i dressur og sprang til 30-40 tusen. Kan man lære hesten litt opp selv, så får man billigere. Om jeg skulle hatt hest nå så hadde jeg nok satset på en til 25-30 tusen. En ok hest som kan brukes til tur, gjerne litt kjøring, LB-dressur og litt sprang.
Gjest vimselot Skrevet 12. april 2008 #3 Skrevet 12. april 2008 Det var dette jeg trodde og jeg mistenker moren for å ville påføre faren en liten unødvendig ekstrautgift ved å skaffe en kostbar hest, og tror moren liker tanken på å vise fram den "fine" hesten som et statussymbol. Jeg har bedt de gå på finn.no og titte litt der.
2008brud Skrevet 12. april 2008 #4 Skrevet 12. april 2008 (endret) . Endret 2. januar 2009 av 2008brud
Gjest Gjest_Opal_* Skrevet 12. april 2008 #5 Skrevet 12. april 2008 Islandshester er som regel mye dyrere enn andre hester på grunn av de ekstra gangartene.
Gjest vimselot Skrevet 12. april 2008 #6 Skrevet 12. april 2008 Jeg vet ikke hvilken rase hun ønsker, men jeg vet at faren kan lite om hester. Morens familie er hestekyndige (ikke alle og ikke moren...) Faren har lovet å betale for hesten, men han reagerer på prisen og derfor spurte de meg. Hvis jeg ville kjøpe en førstegangshest til en 16 åring, ville jeg valgt en erfaren og rolig hest og rasen og alder ville ikke være det viktigste.
minienthe Skrevet 12. april 2008 #7 Skrevet 12. april 2008 tror faktisk jeg er litt enig i prisklassen til moren hvis det ikke er snakk om gammel hest/hest med bruksbegrensende skader, ung grønn hest eller extraver. det er sjelden jeg ser en kurant hest til under 50 000 som ikke er en av de ovennevnte men såklart, rase spiller mye inn. tar utgangspunkt i at det er ridehest det er snakk om her, tyngre raser kan man få billigere. finner man en "perfekt" hest til 25 - 30 000 så ville det lyst sterke varselslamper her ihvertfall, gode hester selges ikke billig uten grunn.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2008 #8 Skrevet 12. april 2008 tror faktisk jeg er litt enig i prisklassen til moren hvis det ikke er snakk om gammel hest/hest med bruksbegrensende skader, ung grønn hest eller extraver. det er sjelden jeg ser en kurant hest til under 50 000 som ikke er en av de ovennevnte men såklart, rase spiller mye inn. tar utgangspunkt i at det er ridehest det er snakk om her, tyngre raser kan man få billigere. finner man en "perfekt" hest til 25 - 30 000 så ville det lyst sterke varselslamper her ihvertfall, gode hester selges ikke billig uten grunn. Dette er jeg ikke enig i! Man finner mange kjempefine turhester til langt under 60 000. Jeg kjøpte en 10 år gammel halvblods som gikk LA og hoppet 1.20 til 25000, den er 100% frisk og en kjempefin hest på alle måter. Den ble brukt i rideskole, men fungerte ikke som skolehest lengre. For meg er han helt perfekt:) Jeg syns det er helt tullete og fullstendig bortkastet å kjøpe en hest til 60 000 til en jente på 16 år som skal ha seg en turhest.
minienthe Skrevet 12. april 2008 #9 Skrevet 12. april 2008 Dette er jeg ikke enig i! Man finner mange kjempefine turhester til langt under 60 000. Jeg kjøpte en 10 år gammel halvblods som gikk LA og hoppet 1.20 til 25000, den er 100% frisk og en kjempefin hest på alle måter. Den ble brukt i rideskole, men fungerte ikke som skolehest lengre. For meg er han helt perfekt:) Jeg syns det er helt tullete og fullstendig bortkastet å kjøpe en hest til 60 000 til en jente på 16 år som skal ha seg en turhest. da er du en av de svært få som har hatt flaks for gud hjelpe hvor mange som har blitt lurt. ridehest ER dyrt, såklart hvis man skal ha en ren turhest så fungerer det jo fint med f.eks en fjording/døl/tyngre rase/extraver og da kommer man ned i pris men hest av ridehestrase i passende alder, skadefri og uten unoter, velridd, trafikksikker etc til den prisen du nevner er det få av. ofte ligger det lureri som spatt, forkalkninger, låsninger, udiagnostiserte ulumskheter, adferdsmessige problemer og så videre i det uendelige og lurer under en lav pris på ridehest. ser det blir nevnt ok fullblods litt over her og man må faktisk opp i 40 - 50 000 for en "ok fullblods" som er omskolert til ridehest og som er skadefri.
absinthia Skrevet 12. april 2008 #10 Skrevet 12. april 2008 (endret) Ja, 60 000 gir man for en lærehest i sprang og dressur, ikke en turhest, med mindre man bare må kjøpe yndlingshesterasen sin. Dersom denne jenta kan litt om hester, så kan hun også delvis trene opp en ikke fullt så trent hest selv; -jeg vet om folk som har fått knallgode turhester, som de har både hoppet og trent dressur med av en hest til 12-15000. De har riktignok litt erfaring, men dog.. Dersom jeg skulle ha kjøpt meg hest i dag ville jeg maks ha spandert 30-40 000 på en god turhest som kunne litt dressur og sprang på lavt nivå. Dersom jeg hadde hatt mye penger, kunne jeg riktignok tenkt meg å kjøpt en dyrere hest (f.eks en Frieser), men det er ikke nødvendig, bare en drøm fordi de er så utrolig herlige og litt jåleri fra min side. Dersom denne jenta ikke kan nok til å få litt utav en hest, synes jeg ikke at en fullblods eller en araber nødvendigvis er det beste, fordi de ofte er litt mer spreke, fyrrige og har et mer ømfindtlig temperament enn mer kaldblodige raser (men det er selvfølgelig individuelle forskjeller ute og går). Det beste man gjør, når man skal kjøpe seg hest, er ikke å se på utseende eller tenker rase, det er rett og slett å prøve hesten, samt å se hvordan den fungerer i daglige gjøremål. Det er mange som har kjøpt en dyr hest for så å finne ut at de ikke passet sammen med den fordi den rett og slett var for avansert. Det er også greit at den har kommet over unghestnykkene og har fått litt livserfaring, en hest på 10-16 år, burde være en fin alder. Endret 12. april 2008 av absinthia
minienthe Skrevet 12. april 2008 #11 Skrevet 12. april 2008 (endret) Det beste man gjør, når man skal kjøpe seg hest, er ikke å se på utseende eller tenker rase, det er rett og slett å prøve hesten, samt å se hvordan den fungerer i daglige gjøremål. Det er mange som har kjøpt en dyr hest for så å finne ut at de ikke passet sammen med den fordi den rett og slett var for avansert. Det er også greit at den har kommet over unghestnykkene og har fått litt livserfaring, en hest på 10-16 år, burde være en fin alder. her er vi 100 % enige bortsett fra det med alder, en 16 årig hest bør ihvertfall sjekkes rimelig grundig og sjekk opp med forsikringsselskaper om de i det hele tatt forsikrer en såpass gammel hest. vil bare legge til en rase jeg ikke vil anbefale til ukyndige og det er kaldblodstraver (noen ganger også kalt lettdøl)... stort sett utrolig greie å håndtere men kan ofte være en "utfordring" å ri. Endret 12. april 2008 av minienthe
absinthia Skrevet 12. april 2008 #12 Skrevet 12. april 2008 (endret) Er vant med Nordlandshester som ofte er i sin beste alder da. Egentlig er det en rase å anbefale for denne jentas bruk, i tillegg er de nøysomme i matveien og har ofte veldig god kvalitet på hovene, samt et fint bevegelsesmønster. Sitat fra en nettside: Den â€moderne†nordlandshest, som vi kjenner under namnet lyngshest, er fremdeles liten, vanligvis 137-145 cm båndmål. Det lange ragget er borte, men humøret og energien er på topp. Beinkvaliteten er prima og den er usedvanlig utholdende, snild og villig. Mange lyngshester kan betegnes som meget vakre og velbygde. De bærer fremdeles alderen godt. I 30 års alderen kan de ennå være i brukbar arbeidsform. Hingstene er upåklagelige elskere langt opp i de grå år, selv om de ikke er så fyrige som â€Anton i Åsen-hingsten†som satte Leina og søstra Mona til verden like før sin død – 40 år gammel. Hoppene står ikke noe tilbake i så måte. Det hender de tar føll selv om de nærmer seg de tredve. Eh.. tro om det merkes at jeg er nordlending... Endret 12. april 2008 av absinthia
Gjest Skrevet 12. april 2008 #13 Skrevet 12. april 2008 Jeg har funnet mange hester i prisklassen 15-20000 som det ikke har vært noe galt med, såklart de er ikke unghester (5-6 år og oppover) medn de er greie turhester og som oftest helt greie. Men skal man være sær på raser o.l. så blir det såklart dyrt. Men så syntes jeg varmblodser/fullblodser generelt ikke passer som turhester. Vet ikke helt hvorfor, men har vokst opp med kaldblods så liker ikke varmblods så godt hehe..
minienthe Skrevet 12. april 2008 #14 Skrevet 12. april 2008 Jeg har funnet mange hester i prisklassen 15-20000 som det ikke har vært noe galt med, såklart de er ikke unghester (5-6 år og oppover) medn de er greie turhester og som oftest helt greie. vet du om disse har vært røngtenundersøkt ? der er ofte der feilene viser seg hvis man skal ha noe mer en "tusle på tur i bedagelig tempo" hest. det artigste jeg ser er annonser hvor det står at hesten har hatt spatt/forkalkninger men er kurert for dette... yeah right. vet at jeg høres negativ ut men jeg har sett så forferdelig mye regelrett drit gjennom årene av salgshester som utgis for å være noe bedre en det de er så jeg er uhyre skeptisk til billige ridehester.
minienthe Skrevet 12. april 2008 #15 Skrevet 12. april 2008 Vet ikke helt hvorfor, men har vokst opp med kaldblods så liker ikke varmblods så godt hehe.. (har fortsatt ikke fått til den multiquoten... grrr) kaldblodser er flotte de og jeg har hatt en god del med de å gjøre selv men det jeg ikke liker med de er den "murveggmentaliteten" de ofte har. skjer det noe så blokker de ofte helt og er klin umulige å få kontakt med - dvs, finn nærmeste murvegg. stor generalisering såklart men hvor ofte ser man ikke annonser a'la "kaldblods selges - haster... kan være "noe" stresset på tur" etc.
Gjest Skrevet 13. april 2008 #16 Skrevet 13. april 2008 vet du om disse har vært røngtenundersøkt ? der er ofte der feilene viser seg hvis man skal ha noe mer en "tusle på tur i bedagelig tempo" hest. De jeg har sett på er også hester enten vennene mine har kjøpt eller hatt på fôr. Og de er hestekyndige folk (driver etnen med trav, dressur eller sprang) (har fortsatt ikke fått til den multiquoten... grrr) Trykk på siter knappen med pluss tegnet foran på de du skal sitere også tar du på skriv svar nederst kaldblodser er flotte de og jeg har hatt en god del med de å gjøre selv men det jeg ikke liker med de er den "murveggmentaliteten" de ofte har. skjer det noe så blokker de ofte helt og er klin umulige å få kontakt med - dvs, finn nærmeste murvegg. stor generalisering såklart men hvor ofte ser man ikke annonser a'la "kaldblods selges - haster... kan være "noe" stresset på tur" etc. Oj, jeg har helt andre oppfatninger av de jeg har vært borti. Varmblodsene jeg har møtt er veldig pripne, fulle av energi (på en dårlig måte) og livredd omtrent alt som rører seg i skogen/i stallen/på ridebanen. Mens kaldblodsene liksom gir litt mer faen. Tusler rundt, bryr seg ikke om hva som er der. Men det er bare de jeg har vært borti hehe..
Gjest vimselot Skrevet 13. april 2008 #17 Skrevet 13. april 2008 Kan man ikke ha hesten på prøve en tid før man bestemmer seg om man vil kjøpe den og passer sammen med den? Ser det er delte oppfatninger her, men det er ikke JEG som skal kjøpe hest og jeg er ikke sikker på hvor dyktig datteren er mht ridning dvs om hun kan lære opp en hest.
minienthe Skrevet 13. april 2008 #18 Skrevet 13. april 2008 Oj, jeg har helt andre oppfatninger av de jeg har vært borti. Varmblodsene jeg har møtt er veldig pripne, fulle av energi (på en dårlig måte) og livredd omtrent alt som rører seg i skogen/i stallen/på ridebanen. Mens kaldblodsene liksom gir litt mer faen. Tusler rundt, bryr seg ikke om hva som er der. Men det er bare de jeg har vært borti hehe.. he he, ja de gir ofte mer faen helt til de finner ut at NÅ skal det løpes... har ikke tall på hvor mange "diskusjoner" jeg har hatt med hester av denne rasen og jeg er ikke den eneste. varmblodsen er lettere å gire opp men enkelere å kontrollere er min oppfatning (multiquoten funker ikke ?)
minienthe Skrevet 13. april 2008 #19 Skrevet 13. april 2008 Kan man ikke ha hesten på prøve en tid før man bestemmer seg om man vil kjøpe den og passer sammen med den? Ser det er delte oppfatninger her, men det er ikke JEG som skal kjøpe hest og jeg er ikke sikker på hvor dyktig datteren er mht ridning dvs om hun kan lære opp en hest. noen selgere aksepterer dette men ikke mange. det kan muligens være enklere å legge ut en annonse selv hvor man skriver "hest ønskes på fòr for evnt senere kjøp" eller noe i den dur ?
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #20 Skrevet 13. april 2008 Hvis man skal ha en turhest, altså en hest som man skal ri i skog og mark, hoppe over enkle hinder og ellers bare kose seg med, så finnes det utrolig mange helt friske hester av forskjellige raser, i prisklassen mellom 2-30 000, også under dette. Det er ikke så vanskelig å finne slike hester hvis man vet hvor man skal lete, og bruker kontakter man har. Det er jo ikke særlig smart å kjøpe den første og beste hesten man finner, det kan ta lang tid før man finner en hest som passer både lommebok, bruksområde og temperament. Å betale 60 000 for en turhest er i mine øyne fullstendig bortkastet! Hva skal jenta med en hest som går middels klasser i dressur og sprang, hvis hun bare skal ri tur på den.... Det beste hadde sikkert vært å hatt den på prøve, eller evt på for en stund, før hun kjøpte den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå