Gå til innhold

SNEGLER - krise i akvariumet !!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Donna
Skrevet

Hyyyyyyl!!! :o

Kikket inn i avkariet i sted da jeg skulle mate fiskene for dagen - og oppdagde plutselig at det lille problemet som jeg over lengre tid har prøvd å overse og helst håpte ville forsvinne av seg selv - slett ikke hadde gjort det - men heller blitt større !!! :o Eller fler om man vil.!!

SNEGLER!!!!!! Det yrer og kryr ! ikke to eller tre ...men sikkert 30 - 40 stk!! Og de er ikke bittesmå i 5 mm størrelsen lenger - nei ! Nå er skallene en cm !!

Grøss og gru!!

For hvordan skal jeg bli kvitt de da?? For jeg tør ikke plukke de tror jeg !

Og gift er vist ikke bra - for da vil de bli liggende og råtne!! Og det er jo slett ikke bra da for fiskene.

:-?

Forbaskede planter altså ! det er der de kommer fra - og så jeg som pleier å renske godt av nye planter før jeg planter de ut ....

Noen råd????

Hvordan få de bort??

(Kan jo prøve å lukke øynene og så konse hardt - og ønske de bort - kanskje det hjelper?? :roll: ) :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes faktisk kjemikalier som er skadelige for sneglene, men sparer fisken, men jeg vet ikke om jeg ville tatt sjansen. I allefall ikke om jag hadde hatt fisk som er litt mer ømfintelig av seg. Dersom du har et annet avlastningsakvarie eller lignende, bruk det. Tøm det andre akvariet fullstendig, og la det stå og tørke. Den akvariesneglen som overlever DET kommer ikke fra denne verden... :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

mmm :P Gjett hva Virgo kan ha til lørdagskos! Snegler med hvitløkssmør! mmm! Heldige deg da! Er de mange kan du jo starte produksjon! Oh la la !

Skrevet

syns jeg ser det. Virgo sitte der med en tannpirker og fisker inne i et sneglehus.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Men du trenger jo ikke akkurat hvitløkssmør. Det finnes jo myyyye annet godt tilbehør til snegler da. Vel og merke dersom man utelar å ha snegler til!!!

Gjest Donna
Skrevet

Se dette for dere også :

*Virgo forran pc'en med hånden forran munnen og ber middagen ikke komme opp igjen- "jeg skal ikke spy ..jeg skal ikke spy!"* ......Usj ! Snegler er ikkke mat i mitt hus altså !

Bort må de - fra denne verden - men ikke ned i min mage :o !! Noen som vil ha de kanskje?? :ler:

Gjest Donna
Skrevet

Likte bedre den om å utelate å ha snegler til !

:ler:

Gjest Vega
Skrevet

Snegler er jo med på å spise opp algene...

Hadde et lite akvarium en gang. Da tok jeg fiskene over i en bolle, med vann fra akvariet, - og tok hele akvariet i badekaret - dusja med kokende vann - roterte på steiner osv. - men sneglene kom jo tilbake, så jeg gjentok prosessen i ny og ne.

Tok vare på litt av det gamle vannet, som jeg hadde over i akvariet igjen sammen med nytt vann. Men du har kanskje et stort akvarium, og da går jo ikke det.

Gjest Donna
Skrevet

Sukk ..hadde bare håpet å slippe en slik stor operasjon ...fiskene blir stresset av det - og balansen i vannet forstyrres- og plantene liker ikke å bli flyttet på .....

Ser ut til at jeg nok må plukke de likevel ..men når det kryr av de så ....vel ...... :o ???

Hvordan kan de plukkes da - så jeg lipper å ta på de - er det mulig? Noen gode ideer?? Jeg får frysninger på ryggen ved tanken på at de kanskje knuser mellom fingrene mine...... :o

Skrevet

Bruk en sånn jækla håv sak

til og ta de ekle tingene opp med

Det går vel å gjøre det, tror jeg :-?

Gjest Vega
Skrevet

Plasthansker? Kast de i en tom isboks f.eks og skyll ned i wc - da slipper du å drepe dem - direkte...

Vet ikke - ville også syntes det er ekkelt å ta i dem - både med og uten hansker.

Kanskje det finnes noen fisk som eter snegler??? Spør i dyrebutikken... (se under hobby her - der er det en link til et kjæledyreforum...)

Skrevet

Skalare spiser snegler, men du må ha et ganske stort akvarium for å kunne ha dem. De spiser ikke store snegler, så du må nok renske opp uansett, men så kan du jo skaffe skalare sånn at du slipper problemet i fremtiden. Har også snegler i mitt akvarium, men de blir ikke så store som det du beskriver, så jeg lar dem være der. De har en tendens til å samle seg inni vannpumpa, så jeg kverker de som er der med varmt vann når jeg renser pumpa. Det se ut til å holde bestanden nede...så da klager ikke jeg.

Gjest Donna
Skrevet

Sånn ..da var det gjort :D

Puh!

Plukket opp 20 snegler med en hov + assistanse fra fingrene *grøsse*- når sneglene var for vrine å få tak i.

Og i samme slengen slamsugde jeg og skiftet en bøtte med vann + skrapte alger - og luket vissne blader på plantene. Og så ble pumpen renset.

Så nå ser det slett ikke så ille ut nedi der. Må bare få gitt bort noen planter for det er for mye oppi der (jada - skal se at det ikke er snegler på de)....og så burde jeg hatt flere fisk. Men nå skal jeg snart ha sommerferie og da blir jeg borte noen uker ......og da er det nok ikke lurt å kjøpe inn nye fisker .....

Vel - må nok til å ta snegler om ikke så lenge igjen ....for det yrer og kryr oppi der :-?

Har hatt scalarer før - men tror egentlig ikke 63 liter er nok til de. Og andre fisker som spiser snegler - f.eks eh - nå fikk jeg jernteppe her ...de litt avlange gule og sortstripede - noe med boa eller botika tror jeg - de er ikke så snille med andre fisker ...

Skrevet

Er nå en fisk som heter "praktbotia" og den spiser snegler. Skaff deg en slik og vask akvariumet grundig, så blir du kvitt snegleproblemet ditt, Virgo. :)

Sitat: Praktbotia er en vakker og morsom fisk som dessuten har den fine egenskapen at den spiser snegler. Dette er også en stimfisk og man bør ha minst 4 eksemplarer for at de skal trives. Fiskene kan bli ganske store (ca 15 cm) og krever derfor at man har et forholdsvis stort kar som de kan boltre seg i. For praktbotia boltrer seg i ordet rette forstand. Svømmer i sirkler og er akvariet klovner. Det er derfor engelskmennene kaller dem Clown loach. De er mest aktive når lyset går av om kvelden og når det er mat å få. Jeg hadde en liten stim på 5 fisker i mitt akvarie. Det gikk bra en stund, men etter hvert som de ble husvarme ble de litt for glupske under foringen. De stresset diskusene og stjal maten fra dem. Til slutt orket jeg ikke se på dette lenger og fjernet botiaene fra karet. Bildet viser at de har fått et godt nytt hjem i naboens akvarie

Jeg vil ikke fraråde noen å kombinere diskus og praktbotia da jeg har sett at flere hevder at diskus sammen med praktbotia ikke er noe problem. Igjen vil jeg tro at dette avhenger litt av størrelsen på karet. Jeg har lest om en botia-art som skal gå bra sammen med diskus. Den heter Botia lecontei, men dette er tydeligvis en sjelden fisk som ikke er så lett å få tak i.

Skrevet

Aner ikke hvor stort akvarium du har og har aldri eid et, men da jeg leste dette fikk jeg en idè om at du kan tappe ut en del vann og så plukke snegler med en lang pinsett (matpinsett). Må sikkert gjentas men da slipper du jo å flytte på alt i akvariet og dessuten slipper du å ta i dem.

Skrevet

Har samme snegleproblem i vårt akvarie. Det er ganske mange der nå, men vi kommer ikke til å gjøre noe særlig med det med det første. Vi venter nemlig på at den siste (sebra)fisken vår skal død, og da skal vi ta en skikkelig rengjøring oppi der. Få bort alger, og altmulig annet som har ligget og grodd en stund, samt desinfisere.

Har fjernet en del snegler ved hjelp av hov, og det får holde for en stund. :)

Skrevet

(sitter bare her og grøsser og priser meg lykkelig over at jeg aldri beveget meg lenger enn gullfiskbollestadiet)

igjen: GRØSS!

Skrevet

Bruk sneglefjerner. Dette har alle dyrebutikkene. Vær nøye med å vaske ALLE planter før du setter dem ned i akvariet. Snegler holder gjerne til under blader osv. Egg også.

Skvis dem du ikke får opp mot f.eks. vinduet og plukk de du får tak i opp. Snegler er et herk og de spiser plantene.

Gjest Donna
Skrevet

angående sneglegift - jeg var og ville ha det i dyrebutikken - men selgeren sa noe som fikk meg til å tenke meg om ..." Joda - de dør - men hvor blir de av?" ....."eh. i akvariet?" var mitt svar ........"ja- og hva skjer med de der?" ......det begynte å gå et lys opp for meg ..." De blir liggende der og råttne !"....... :o ...og noen ti-talls råttnende snegler i akvariet - kan umulig være særlig bra for - eh skulle til å si inneklimaet ...*ler*....oppi der ..

Så derfor får det gå med hoven ...heller være flinkere å plukke ....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...