Gå til innhold

Smerter ved mens

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ofte sterke smerter under menstruasjon. Er det for ille tar jeg 2 ibux + 2 paracet. Er egentlig ikke så glad i å ta medisiner.

Er det noen som har andre metoder for å lindre menssmerter?

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ikke ta 2 ibux + 2 paracet ihvertfall.. med mindre du har fått "tillatelse" fra legen til å gjøre dette. Man skal helst ikke blande flere smertestillende produkter, og når du tar 2 av hver, så får du alt for høye doser.

Jeg tar Naproxen (også reseptfritt på apoteket). Jeg tar aldri mer enn anbefalt dose, selv om virkningen ikke alltid holder et helt døgn.

Husk at både ibux og lignende produkter helst skal taes i det du begynner å få vondt, for å få best virkning. Om du venter til det gjør kjempevondt, så får du ikke like god virkning av dem. Jeg pleide også å prøve å unngå å bruke piller, men jeg ble så lei av å gå rundt med smerter at jeg nå har gått over til å ta en pille med en gang jeg kjenner at det begynner å gjøre vondt. Jeg merker godt at virkningen da er mye bedre enn om jeg venter til det er veldig veldig vondt.

Jeg synes det hjelper veldig med en varmeflaske nederst på magen. Om jeg ikke har noen varmeflaske tilgjengelig, f.eks. på kontoret, har jeg noe annet varmt på, i verste tilfelle bare hendene mine.

Gjest Roxie Hart
Skrevet

Samme som gjesten over, men er vel av og til litt raus når jeg tar smertestillende.. Huff.

Varmeflaske er helt herlig, men det går også an å fylle opp en tomflaske med varmt vann.

Når det er som verst, prøver jeg i tillegg å puste meg gjennom smertene som i en fødsel (tror jeg i allefall, har aldri født.) Det hjelper faktisk utrolig mye på mine smerter,

Visste ikke at det var så farlig å blande forskjellige smertestillende, jeg ble til og med anbefalt det på apoteket.

Skrevet

om du har virkelig problemer med smertene kan kanskje p-piller være et forslag? Det hjelper faktisk voldsomt.

ALDRI bland smertestillende (om du ikke har fått beskjed om det hos legen). Asprin/paracet er faktisk giftig i for store mengder. Du må maks ta 2 ibux eller 2 paracet per 4 timer (eller det anntallet timer det står på pakken)

Skrevet

Det er ikke farlig å blande ibux og paracet. Men to av hver høres litt mye ut...

Jeg har fått anbefalt både av legen og flere ulike apoteker å ta en ibux og en paracet. De virker visst bra sammen. Men husk å ikke ta ibux på tom mage. Det er ikke særlig bra.

Jeg fikk mye mindre menssmerter etter at jeg begynte på p-piller.

Skrevet

P-piller hjalp enormt på meg også. To forskjellige verdener. Før så hadde jeg menssmerter av en annen verden, og smertestillende tabletter (enten det var Paracet, Ibux, Naproxen eller annet - jeg har prøvd det meste) gjorde bare at det gikk fra jævlig uutholdelig til uutholdelig.

Smertene ble litt mindre etterhvert som jeg ble eldre, og etter jeg begynte på p-pillene var de så små at de ikke var å regne med i det hele tatt i forhold.

Skrevet

TS her:

Problemet er at jeg ikke tåler P-piller. Blir så humørsyk av dem at hverken jeg eller de rundt meg har godt av det. Og den mixen med ibux og paracet, var det faktisk fastlegen min som anbefalte.

Skrevet

Jeg bruker Naproxen 500mg (opptil 2,5 i døgnet). P-piller hjalp ikke på mine smerter.

Det er ikke farlig å blande paracetamol og ibuprofen. De fungerer bra sammen! Har jobbet på en kirurgisk avd, og der fikk de fleste pasienter paracet og ibux som smerteprofylakse.

Har funnet ut at 500mg paracet og 400mg ibux fungerer fint mot moderate smerter hos meg.

Skrevet

Trening er veldig god smertestillende, kroppen produserer stoffer som fungerer som smertelindrere når du beveger deg. Jeg kan forstå at det mest sannsynlig er det siste du tenker på når du har smerter på det værste, men det er som alle andre sier her, hvis du tar tak i det med en gang du kjenner smertene komme så når du ikke samme smertetopp som hvis du venter for lenge.

Skrevet
TS her:

Problemet er at jeg ikke tåler P-piller. Blir så humørsyk av dem at hverken jeg eller de rundt meg har godt av det. Og den mixen med ibux og paracet, var det faktisk fastlegen min som anbefalte.

Har du prøvd ulike merker p-piller? Man kan reagere kraftig på en type og tåle helt fint en annen.

Bortsett fra det så kan det lindre med varme bad og varmeflaske på magen. Men jeg synes slike råd hjalp bare bittelitt, egentlig.

Skrevet (endret)
TS her:

Jeg tåler heller ikke pillen med samme utfall som deg.

Jeg må som oftest ty til dusjen\ "varme" flaske, (noen ganger med kaldt vann) fordi jeg ikke liker tanken på å måtte ha smertestillende som fast vane hver 3.uke....Det siste jeg som regel har lyst til (fysisk umulig på det verste) er å trene, men det er bra for å forebygge, og jeg syntes det funker..

min kropp har moderert seg, og jeg har ikke smerter like ofte som før.

håper det skjer med deg også.. :troest:

Edit:hvis jeg ikke trener er det som en sier over her at jeg har ventet tild et er for vondt... så man må kjøre på! -på en måte..

Endret av tjadama
Gjest ¤bella¤
Skrevet

tar voltaren, eller naproxen etter hvordan smertene er, samt at jeg er storbruker av varmeflaske :)

Og om man blander en ibux og en paracet blir det bedre virkning enn om man tar enten to ibux eller to paracet. Men to av hver er jo større dose enn hva vi gir sectio-damene på jobben, så det er ganske sterkt.

Skrevet

Det er ikke farlig å blande paracet & ibux...

Spør legen din om cataflam, spesielt laget for mensensmerter fra helvete. Jeg blir alltid mildt provosert over folk som foreslår trening for mensensmerter, de vet åpenbart ikke hva ordentlige mensensmerter er.

Personlig blir jeg sengeliggende i to dager, kaster opp og svimer av, og ingenting hjelper nok til at jeg kan la være å være sengeliggende i to dager. Cataflam + varmeflaske er det som hjelper mest, så er det bare å ligge og vente på at man blir så utslitt av smertene at man sovner.

Jeg tåler heller ikke p-piller, men har fått p-ring av gynekologen min nå, som jeg skal teste ut neste gang jeg får mensen. Jeg er ganske skeptisk, men det er veldig liten dose hormoner, og de tas opp lokalt. Selv om jeg gruer meg som en unge til å sette den på plass første gangen, for det skal gjøres første mensdag, og det kommer til å bli et helvete. Vanligvis kan jeg ikke begynne å bruke tamponger før tidligst dag 3 pga sinnsyke smerter.

Kan bare si at jeg føler med deg.

Hør med gynekologen din om p-ringen!

• Liker 1
Skrevet
Jeg har ofte sterke smerter under menstruasjon. Er det for ille tar jeg 2 ibux + 2 paracet. Er egentlig ikke så glad i å ta medisiner.

Hva gjør dere?

Jeg bruker 400 mg Ibux, og det hjelper godt, gjerne sammen med en varm og deilig dusj! Har du vurdert hormonspiral?

Skrevet

TS her:

Jeg takler ikke "ekstra" hormonpåvirkninger. Blir skikkelig gretten, og det unner jeg ikke de rundt meg.

• 2 år senere...
Skrevet

Hva gjør dere?

Skrevet (endret)

*

Endret av Lexington

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...