Gå til innhold

Melding om endring av navn....

Nikki

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer bare på om det er noen som vet hva man skriver i feltet som heter "Tiknytning til det meldte navnet" Og hva man skal skrive i feltet "Grunnen til navneendring"?? Går det ikke ut på det samme???? :-?

Håper noen kan svare meg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal ha etternavnet til mannen din, skriver du bare at du vil bytte navn i forbindelse med vigsel :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Det er to ulike felter fordi det for andre grunner til navnebytte godt kan være to helt forskjellige ting! Tilknytning til navnet kan f.eks. være "min mor vokste opp på gården med dette navnet" mens grunnen til navnebytte kan være "jeg er så innmari lei av det gamle navnet mitt"...

Men som andre påpeker: Du skriver at tilknytningen er at navnet er din manns, og at årsaken er ekteskapsinngåelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helenius: Du var jaggu litt mer oppmerksom enn meg! Jeg har ikke tenkt at det er to forskjellige felter man må fylle ut.

Feltet om tilknytning til navnet må fylles ut fordi det er regler i Norge for hvilke navn man får ta.

"Min mor vokste opp på gården med dette navnet" holder bare som tilknytning i helt spesielle tilfeller - hvis ingen andre heter det samme som gården (eller noe som likner). Reglene sier at man må ha oppfyllt flere krav om man skal ta gårdsnavn, feks eietid. Min kjære ville ha stedsnavnet som hans bestefar var vokst opp på. Ingen het det samme, eller noe liknende, og han fikk det - som eneste i Norge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius
Helenius: Du var jaggu litt mer oppmerksom enn meg! Jeg har ikke tenkt at det er to forskjellige felter man må fylle ut.

Feltet om tilknytning til navnet må fylles ut fordi det er regler i Norge for hvilke navn man får ta.

"Min mor vokste opp på gården med dette navnet" holder bare som tilknytning i helt spesielle tilfeller - hvis ingen andre heter det samme som gården (eller noe som likner). Reglene sier at man må ha oppfyllt flere krav om man skal ta gårdsnavn, feks eietid. Min kjære ville ha stedsnavnet som hans bestefar var vokst opp på. Ingen het det samme, eller noe liknende, og han fikk det - som eneste i Norge :-)

Ja, unnskyld... Her var jeg visst litt upresis :oops:

Jeg tenkte å gi andre link til navneloven for å oppklare uklarheter! (Vi har ikke levert inn papirene ennå... Snart på tide å gjøre det. Da må vi vel skaffe navneskjema også?)

For øvrig kan man ta ethvert etternavn som har flere enn 200 navnebærere. Vil man ha et mer uvanlig, må ALLE som har navnet takke ja. Litt upraktisk, kanskje... Men skal man gifte seg, kan man jo uansett ta navnet til ektefellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar. :D

Da har jeg fyllt ut papirene og skal putte dem i postkassen så fort jeg får mulighet.

Igjen takk for all hjelp. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikki:

1) Navneendringen gjelder fra den dato Folkeregisteret har mottat søknaden

2) Du får ikke byttet navn pga ekteskapsinngåelse uten å ha vielsespapirene (altså ETTER vielsen ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14062003 skrev

1) Navneendringen gjelder fra den dato Folkeregisteret har mottat søknaden

2) Du får ikke byttet navn pga ekteskapsinngåelse uten å ha vielsespapirene (altså ETTER vielsen ...)

Jeg vet det, men jeg har snakket med kirkekontoret vi bruker og de fortalte oss det at vi skulle sende alle papirene dit slik at de kunne sende det til de riktige personer og folkeregisteret her i Oslo etter vielsen. De ville spare oss for det bryet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det' date=' men jeg har snakket med kirkekontoret vi bruker og de fortalte oss det at vi skulle sende alle papirene dit slik at de kunne sende det til de riktige personer og folkeregisteret her i Oslo etter vielsen. De ville spare oss for det bryet. :D[/quote']

Hyggelig å høre at det fremdeles finnes noen der ute som vet hva god service er for noe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...