Gå til innhold

Allergisk mot ananas?


Gjest septica

Anbefalte innlegg

Gjest septica

Har et lite problem her....Elsker ananas og spiser det ofte men tingen er den at jeg begynner å blø på leppene,det svir og ender med at jeg kaster resten.Det er kun når jeg spiser "fersk" ananas,ikke fra boks(liker ikke det så godt).

Er det noen som kan svare meg på hva dette kommer av?Litt frustrerende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ananas, papaya og kiwi inneholder hvert sitt nesten identiske etsende enzym. Disse kan f.eks. brukes for å mørne kjøtt eller gjøre fordøyelsen mer effektiv, og vil også hindre f.eks. gelatin i å stivne.

Disse enzymene er ikke farlig, men er altså litt etsende. Det varierer veldig i hvor stor grad man reagerer på det. Jeg reagerer kjempemye både på hender, lepper og til dels inne i munnen, mens jeg kjenner mange andre som ikke merker noenting.

Prøv å bruke hansker når du skjærer opp ananasen dersom du svir eller får sår på hendene også, og spis den i biter med gaffel eller f.eks. tannpirker (gap høyt og putt biten rett inn uten å berøre leppene) istedenfor å "gnage", så slipper du å bli sår på leppene! :)

(Og det går jo selvfølgelig også an å være allergisk mot ananas, så det kan jo være det som er grunnen hos deg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest septica
Ananas, papaya og kiwi inneholder hvert sitt nesten identiske etsende enzym. Disse kan f.eks. brukes for å mørne kjøtt eller gjøre fordøyelsen mer effektiv, og vil også hindre f.eks. gelatin i å stivne.

Disse enzymene er ikke farlig, men er altså litt etsende. Det varierer veldig i hvor stor grad man reagerer på det. Jeg reagerer kjempemye både på hender, lepper og til dels inne i munnen, mens jeg kjenner mange andre som ikke merker noenting.

Prøv å bruke hansker når du skjærer opp ananasen dersom du svir eller får sår på hendene også, og spis den i biter med gaffel eller f.eks. tannpirker (gap høyt og putt biten rett inn uten å berøre leppene) istedenfor å "gnage", så slipper du å bli sår på leppene! :)

(Og det går jo selvfølgelig også an å være allergisk mot ananas, så det kan jo være det som er grunnen hos deg.)

Ahh......Tusen takk=)Litt klokere nå ja...Jeg får nok begynne å spise med gaffel,har vært så usr pga dette at jeg koker inni meg bare jeg ser en ananas på butikken,hehe :ler: Takk for svar=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også fryktelig sår når jeg spiser ananas fra skallet, gjelder for så vidt også kiwi og enkelte andre frukter. Så lenge jeg spiser det uten å komme i kontakt med leppene går det som regel bra, så lenge jeg ikke spiser virkelig store mengder da, da kan jeg også bli sår inne i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest septica
Jeg blir også fryktelig sår når jeg spiser ananas fra skallet, gjelder for så vidt også kiwi og enkelte andre frukter. Så lenge jeg spiser det uten å komme i kontakt med leppene går det som regel bra, så lenge jeg ikke spiser virkelig store mengder da, da kan jeg også bli sår inne i munnen.

Ja merkelige greier....Jeg har aldri hørt om noen som har samme "problemer" :sjenert: Men fikk et ganske greit og logisk svar av gjest her da=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm. Jeg får sår inni munnen, men ikke på leppene. Dvs. jeg blør ikke, men det kan svi veldig.Syns det er blitt verre nå, eller, jeg har i grunnen ikke lagt merke til det før... Rart, kanskje det kommer med alderen....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest septica

Hehe følte meg kjempeteit når jeg spurte om dette og var sikker på at jeg nærmest fantaserte men godt å vite at jeg ikke er alene her=)Ananas er digg :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ananas/kiwi-smoothier svir alltid litt... Men man trenger jo ikke spise 1kg hver dag av det heller :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest septica
Ananas/kiwi-smoothier svir alltid litt... Men man trenger jo ikke spise 1kg hver dag av det heller :-P

Men kan det ikke ofte være slik at når en får lyst på noe,rettere sagt trang for å spise en spesiell ting,at kroppen trenger det(mangler det)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også slik. Svir særlig mye på hendene når jeg skjærer den opp, men bruker nå en ananasskreller og det hjelper, da må jeg nesten ikke ta på den. Og så spiser jeg den med gaffel.

Dette er ganske vanelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan det ikke ofte være slik at når en får lyst på noe,rettere sagt trang for å spise en spesiell ting,at kroppen trenger det(mangler det)??

Joda, det er klart at kroppen sender hint. Men jeg tror ikke kroppen mener at man mangler noe spesielt som man bare finner i ananas og kiwi bare fordi man har lyst på det. Og i de tilfellene der man har behov for akkurat det, så holder det nok med en porsjon av det.

For å sette det litt på spissen, så etser ikke jeg av meg lepper og tunge fordi jeg tror kroppen trenger ananas. Da spiser jeg heller jordbær.

5 om dagen er visst bra. 5 i timen kan bli litt mye for magen tror jeg.

(husker vagt en gang jeg spiste flere håndfuller med blåbær, resten kan du tenke ut selv :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Malin

Jeg spiste ananas i går, og våknet i dag med veldig små prikker (som nesten ser ut som blemmer?) i omtrent hele ansiktet, spesielt rundt munn..

noen som har noen gode råd om hva man bør gjøre? det er sommer og jeg vil helst ligge ute i solen, men vil ikke gjøre noenting for å forverre dette :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ananas saften er sterk.I sommermånedene kan jeg kun spise preparert ananas ellers får jeg blemmer og sår og ikke minst magevondt.Legen her sier det er pga min allergi,men jeg vet ikke helt jeg ettersom flere jeg kjenner uten allergi får slike blemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...