Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

HEi !

Er det noen der ute som kan hjelpe en desperat sjel ????

Jeg hadde egentlig tenkt å holde tale, men det utgår.

Så ....jeg skal dikte sang !

Ikke er jeg akkurat noen stor poet, men noe skal jeg da klare å knote ned.

Please, er det noen som har erfaring med melodier det er enkelt å dikte til ???

Det må jo være en melodi som "alle" kjenner og som ikke går for tregt.

"da lykkeliten kom til verden " føler jeg er litt oppbrukt.

Noen kreative sjeler ?????

desperat zeta-3 uker igjen !

Skrevet

Jeg melder meg på i "desperat" klubben, bare at jeg har noe bedre tid enn zeta5.

Noen som kan hjelpe oss?? :roll:

Gjest Lottemor
Skrevet

Jeg har en Tulle er jo lett å dikte til, musevisa,napolion med sin här,blåveis piken,jenter fra Bergen,Tusen bein gikk ut i söle vär hmmm har jeg flere ?

Tror ikke det...håpe dette hjelper :)

Skrevet

alle sangene til Alf Prøysen er stort sett greie å dikte til og koselige melodier feks "vise for gærne jinter", "det stod en liten løvetann", "sønnavindsvalsen".... Pers synes jeg at "blåveispiken" blir litt for trist, men det kan være at i de selskapene jeg har vært med sang diktet på den melodien, har ofte innholdet vært litt for sentimentalt og alle begynner å grine - melodien hjelper godt med:)

et lite tips til; unngå sanger der refrenger gjentas gang etter gang, det blir sjelden bra.... og er det refreng på sangen, lag heller ulike refreng er mitt tips! ellers er det jo mange som hjepler til m å skrive sanger, ofte mange i nærmiljøet også (eller kanskje det er bare her på "bygda"??)

lykke til!

Skrevet

Jeg skal også gifte meg 31 mai og er heldigvis ferdig med sangen.

Jeg diktet til Teddybjønens vise og det gikk veldig greit. Det vanskeligste var å komme igang med første strofen, men så gikk resten av seg selv.

Lykke til!

Gjest Trampe
Skrevet

Hei! :P

Jeg var også inne på tanken om å dikte sang... :-? Men, så kom jeg på noe annet isteden for.

Min svigerinne skal sette meg og mannen min på to stoler midt i rommet med bind for øynene.... Så tenner hun mange telys i et hjerte rundt oss...

Så forteller hun at denne sangen er fra bruden. Og setter på en cd med Celin Dion og "seduces me" Da kan vi ta av bindene for øynene....

Tror dette blir litt romantisk jeg!! :hjerter:

Skrevet
Min svigerinne skal sette meg og mannen min på to stoler midt i rommet med bind for øynene....

FRIVILLIG???????

Gjest Trampe
Skrevet

Ja........... Er ikke så sjenert jeg, og hun hadde vært med i et bryllup som dette var blitt gjort før, det var kjemperomantisk. Det er veldig koselig og intim plass vi skal være så da tror jeg det går greit.... :-? Vi skal dessuten ikke ha flere hundre gjester, "bare" som vi kjenner godt.

Hilsen Trampe :D

Skrevet

Hmmm... Jeg har vel kanskje motsatt problem... Jeg har nemlig skrevet to-tre ulike forslag til sang, og vet ikke helt hva jeg skal velge... (Nå må det sies at jeg ikke er tilhenger av sånne voldsomt tåredryppende og seriøse sanger - de dypfølte kjærlighetserklæringene tar jeg heller uten melodi til...)

Den siste er på melodien til 'Å huttetuttetei' (men har kutta refrenget). Den første var 'I Bakvendtland'. Men det ble litt for lange vers. Syns ellers at 'Eg veit ei lita jente' kan fungere - utenom de som er nevnt allerede lenger oppe. (Men jeg ville ikke valgt 'Napoleon med sin hær' eller 'Fjellveivisa' - de er litt oppbrukt...)

Lykke til! :D

Skrevet

Jeg holder på å dikte litt nå og da etterhvert som jeg kommer på. Jeg tar heller ikke ut de lange kjærlighetserklæringene i sangene men mere humorisktiske episoder om oss og han. Derfor har jeg valgt litt ulike melodier etter stemning. "Jeg vil bygge meg en gård", "Per spelmann" er lett, men kanskje litt oppbrukt. Ei venninne mi bytta også sanger underveis og da skrev hun blant annet på melodien "har en drøm"....om å komme hjem til renvaska hus også videre....Mange artige vrier!

Det beste er kanskje å se i ei sangbok og få noen tips. Det finnes mye på biblioteket!

Skrevet

HEi !

Tusen takk for mange råd og tips.

Ikveld spretter jeg rødvinen og tar frem penn og papir :D

Skrevet

Jeg dikta sang til "Blåbærturen" av Alf Preussen. Det var den som var greiest for meg iallfall.

Skrevet
Jeg dikta sang til "Blåbærturen" av Alf Preussen. Det var den som var greiest for meg iallfall.

Hei ja - det vurderer jeg også, men finner ikke sangen noenvei... lurer på om det er litt lange vers på den og refreng? eller husker jeg feil? refrengeet trenger ikke være "refreng", - man kan jo ha ulike...

det er uansett en fin melodi, en alle kan.

Skrevet

Jeg hadde sang til min kjære på melodien til Kjærlighetsvisa.

Hvis du vil ha teksten som inspirasjon kan du sende meg en PM, så sender jeg deg teksten etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...