Gå til innhold

teoritentamen


Whitechick

Anbefalte innlegg

ok! Hva er bremseberedskap? Tar testen på teoritentamen.no.

er like før jeg skal opp til teoriprøven på biltilsynet.

Jeg forstår virkelig ikke dette ordet. =SHJELP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ok! Hva er bremseberedskap? Tar testen på teoritentamen.no.

er like før jeg skal opp til teoriprøven på biltilsynet.

Jeg forstår virkelig ikke dette ordet. =SHJELP!

Er ikke det hvor mange meter man bruker på å bremse i forhold til fart og føre??? er ikke helt sikker, er noen år siden jeg tok lappen nå :) MEn det står vel i teoriboka? Lykke til :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt bil i mange år, og aldri hørt dette ordet.. ;)

Men etter googling:

Hva er bremseberedskap / hvorfor bruker vi det og hvor ofte

Bremseredskap er det som bremser bilen. Altså bremsekraftforsterker, håndbrekk, bremseskiver, motorbrems.

Bremsekraftforsterkeren brukes heletiden når du bremser mens bilen er igang. Denne forsterker kraften fra pedalen via hydraulikk.

Håndbrekk brukes for å få bilen til å stå iro i f.eks bakker.

Bremseskiver er det som gjør at du faktisk kan bremse. Noen biler har også "bremsetrommel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk kanskje litt kjapt der, Ce'nedra, han som svarte i den tråden på forumet.no svarte på hva bremseRedskap var, ikke bremseBeredskap.

Neste innlegg på forumet.no:

"Brenseberedskap

Noe fint og flott ord for det har jeg ikke.

Ligger jo litt i ordet.

Benet på bremsepedalen , overblikk , tilpasse hastighet så kort og rask bremsing kan gjennomføres.."

Her fra samme forum, annen tråd:

"Bremseberedskap er at man holder foten på bremsen og viser sensor tydelig at det kan dukke opp en bil/fotgjenger og at du er klar. Gjerne bremse bittelitt så sensor føler seg trygg, men du må ikke finne på å bremse ved hvert lille kryss. Da kan du få minus for trafikkflyt fordi de bak også må bremse osv. Er en balansegang det der... ikke helt lett"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk kanskje litt kjapt der, Ce'nedra, han som svarte i den tråden på forumet.no svarte på hva bremseRedskap var, ikke bremseBeredskap.

Neste innlegg på forumet.no:

"Brenseberedskap

Noe fint og flott ord for det har jeg ikke.

Ligger jo litt i ordet.

Benet på bremsepedalen , overblikk , tilpasse hastighet så kort og rask bremsing kan gjennomføres.."

Her fra samme forum, annen tråd:

"Bremseberedskap er at man holder foten på bremsen og viser sensor tydelig at det kan dukke opp en bil/fotgjenger og at du er klar. Gjerne bremse bittelitt så sensor føler seg trygg, men du må ikke finne på å bremse ved hvert lille kryss. Da kan du få minus for trafikkflyt fordi de bak også må bremse osv. Er en balansegang det der... ikke helt lett"

hei

har ike så mye og utesete på dette, men kjører du manuelt gir så bor du ha foten på clutchen (koplingspedalen) også slik at du kan bremse raskt om nodvendig

da jeg lerte å kjøre brukte vi utrykke mye, her må du ha bremsebredskap osv

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forundrer meg ikke om de bare har funnet opp dette ordet for å gjøre oss forbanna for at det ikke står ALT i boka. men men..

Tusen takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

har ike så mye og utesete på dette, men kjører du manuelt gir så bor du ha foten på clutchen (koplingspedalen) også slik at du kan bremse raskt om nodvendig

da jeg lerte å kjøre brukte vi utrykke mye, her må du ha bremsebredskap osv

hilsen

Ja, for det er jo clutchen vi bremser med.. :ironi: Det eneste du oppnår er at du får større fart om du trør inn clutchen for tidlig, og at du må bytte clutch ofte.

Bremseberedskap er å være klar til å bremse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

På mc så var bremseberedskap når jeg la fingrene over bremsen og var klar til å bremse kjapt. Måtte ha bremseberedskap ved uoversiktelige kryss og i kryss der biler hadde vikeplikt for meg, men kanskje kunne finne på å kjøre ut uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Forundrer meg ikke om de bare har funnet opp dette ordet for å gjøre oss forbanna for at det ikke står ALT i boka. men men..

Tusen takk for svar. :)

Bremseberedskap står i boken. ;)

Har lest den to ganger nå, så den er jeg helt sikker på.

Ellers så sier ordet seg selv for min del. Beredskap vil si å være forberedt på at noe kan skje.

Slik at hvis du observerer at her kan det oppstå en farlig situasjon hvor det vil være nødvendig å bremse, så setter du foten lett på pedalen og er klar til bremsing hvis situasjonen skulle oppstå.

Dette er bremseberedskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...