Gå til innhold

Min mann trenger moser mat

Gjest Gjest_surferosa_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_surferosa_*

Mannen min er nyopperert, og som føleg av det må han spise moser mat de neste ukene.

Har kokt masse grønnsaker, og moset, men det blir kjedelig med det til frokost, lunch, middag, og kvelds i 2 uker......huff.

ALLE tips tas imot med takk.........

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frosk

Grøt, supper, fruktmos, smoothie...

Jobber på sykehjem, og der har vi en del pasienter som får moset mat. Du kan selvfølgelig mose andre ting enn grønnsaker også - som kjøttkaker og pølser og fisk og...alt, egentlig! Mos for eksempel kjøttkaker sammen med saus, og server med potetmos og moste grønnsaker.. ;) (Lurt å ikke mose alt sammen i lag, til en eneste smørje, bedre å ha grønnsaker for seg, poteter for seg etc, ellers blir det fort nokså uappetittlig. ;) )

Edit: Og ja, selvfølgelig: du kan jo koke for eksempel røde linser og mose sammen med grønnsaker - eller lage indisk curry med kikerter - maaaange muligheter... :)

Endret av Frosk
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Scheherazade

Huff, det hørtes ikke så bra ut.

Ser for meg at det er viktig å variere smakene, slik at det ikke blir for ensformig. For eksempel smaker jo ertepuré annerledes en blomkålpuré. Hvor finmost må det være? Kan du f.eks. ha små biter bacon i blomkålmos? (Hakket i food processor, for eksempel).

Ellers er jo supper bra, for eksempel Jamie Oliver´s purre- og kikertsuppe, det går fint an å mose den helt, fransk potet- og purreløksuppe, tomatsuppe med ovnsbakte tomater og paprika, spedd med kraft og krydder, spansk gazpacho (eller hvordan det enn skrives) og så videre.

Rømmegrøt?

Ulike smoothies med fersk frukt, det er jo veldig næringsrikt.

Kjedelig å ikke ha brød til suppen da... Men heldigvis går jo to uker fort!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
fruenge

for å komme med noen tips så bør bør du si noe om hvordan operert han er.

Etter noen operasjoner kan man spise knekkebrød når man skal spise moset mat. Har akkurat selv vært igjennom moset mat i en lang periode ettr en operasjon, men som sagt forklar hvordan operasjon så skal jeg komme med tips.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gjest_surferosa_*

Hvordan opperert, jo de har tatt bort mandler, hevet ganen, og senket tungeroten, brent en del slimhunner, tatt bort drøvelen............Såkaldt snorke-operasjon.

Takk for tips.

Det er nok fin moset. Prøvde med risengrynsgrøt i dag, men nei, det ble for "grovt", vondt å spise, det raspet nedover i halsen..........

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frosk
Det er nok fin moset. Prøvde med risengrynsgrøt i dag, men nei, det ble for "grovt", vondt å spise, det raspet nedover i halsen..........

Du kan jo mose risengrynsgrøten også, bare kjør den i blender. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arielle

Når sønnen min var mindre, moset jeg alt mulig i blender. ALT kan moses i den:)

Lettmost mat som du kan mose med gaffel; fiskeboller, kjøttboller m brunsaus, fiskekaker, kokt/stekt fisk, lapskaus/grønnsakssuppe. Ellers er jo grøt og posesuppe ferdigmost ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...