Gå til innhold

Innkjøp av alkohol til bryllupet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Dere som leier lokale og skal stå for alkohol selv. Hva kjøpter dere inn? Til hvor mange gjester?

Hva har dere f.eks.:

* til middagen?

* til kaffen

* velkomstdrink? (Har man dette før både middagen og kaffen? (kommer flere til kaffen))

* til festen

* andre situasjoner jeg har glemt?

Jeg tenker øl, rødvin, hvitvin, musserende vin, baileys ol.l., cognac - er det noe annet jeg har glemt? Hva er vanlig å ha med? Sprit ønsker jeg ikke å ha.

Har dere noen merker å anbefale som er likt av mange (av de forskjellige tingene) - m.a.o. "safe" å kjøpe inn? Trenger ikke koste skjorta, men vil ikke ha dårlig drikke heller. (Min favorittvin koster f.eks. 90 kr flaska, men jeg ville kjøpt den selv om den kostet 200,-.)

Hvor mye kjøper dere inn av hver "ting" til f.eks. 50, 60 eller 70 gjester?

Vet dere om gode alkoholfrie viner (hvit og rød) for de som ikke ønsker å drikke alkohol? Skal i tillegg ha brus.

Er det anbefalt å ha en bartender som skjenker oppi? Går det fint uten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville forhørt meg med polet om vintyper i forhold til den maten dere skal servere, da det varierer veldig. De kan anbefale type og gjerne et par i forskjellige prisklasser både til middag, dessert og bordvin. Vi beregnet tre glass til middag (men vi hadde kort middag så jeg tror det gikk mindre enn dette). Jeg visste såpass godt hvem som drakk hvitvin at jeg klarte å beregne vin til maten i henhold til rødvin og hvitvin ganske godt. I tilleg er det godt med en egen dessertvin, da bare beregnet til et glass per pers.

Videre beregnet jeg litt over en flaske vin per pers for hele dagen, medregnet glassene til middag. Dette var utenom velkomstdrinken, og uten avec til kaffien. Dette ble også for mye(da mange ikke drikker så mye), og vi hadde en del vin igjen, men tenkte det var greit å safe litt. Jeg beregnet en six-pack ca med øl til dem jeg visste drakk øl i stedet for en flaske vin. Videre kjøpte vi ei-to kasser øl utenom (var 35 gjester) da jeg visste at det var få som kom til å drikke øl. Husk også å ha litt scieder om noen liker dette bedre+noe variasjon er greit.

Velkomstdrink hadde vi bare før middag, men det er veldig koselig for kaffigjestene å også få dette når de kommer. Da har jo alle de andre sitt vinglass allerede, og det er sikkert hyggelig for kaffigjestene å føle seg mottat med et glass de også. De mer uformelle talene forekommer også gjerne til kaffi, så da er det greit å ha noe klart å skåle med og ikke måtte finne frem dette selv.

Vi hadde også litt ekstra av andre typer vin til etter kakene, som portvin, cherry etc. for de som ønsket mer variasjon enn bare øl/vin. Hadde bare en flaske av hver type.

Dette jeg skriver nå blir for mye alkohol. Men det er ikke så lett å beregne inn øl/cieder i tilleg itl vin etc. Men vinen kan man også gjøre avtale med om å få ta tilbake på polet om det blir mye igjenn, så da er det jo bedre med for mye enn for lite.

Jeg tenker i all fall at ca en flaske vin, velkomsdrink og avec er et veldig ok utgangspunkt og man sikkrer at man ikke går tom.

Skrevet

Takk for mange gode tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...